• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta Krona (ev med skruv) D&G Armbandsur, centrala sthlm,lijeholmen eller uppsala ?

Someone88

Breitling
Hej.
Ny här på klocksnack, så hoppas jag lägger upp i rätt forum.
Min mor har en D&G armbandsur, är väl något kina ur som många av design klockorna är nu för tiden.
Till saken har själva kronan bara gått av, vet inte om skruven också är drabbad.
Vet någon om det finns någon urmakare i sthlm eller uppsala som kan reparera detta?, om det är värt att reparera sådan klocka?
eller om det går att laga själv (är själv hyfsat praktisk), och isåfall var man får tag i reservdel?
har för mig att det är denna klocka
http://www.uret.se/dolce-gabbana-dg-prime-time-silverfargad-stal-o46-mm-p-2964.html

Tack på förhand !
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Troligtvis är det inte värt att laga klockan. Överraska henne med en ny istället som en "bara för att"-present. Det blir en win-win för alla. Tänk Certina, Tissot, Seiko, Citizen, Knut Gadd etc. istället för D&G.
 

JohnDoe

Rolex
Hej, tror tyvärr det är svårt att få tag på originalreservdelar och de flesta urmakare är nog för dyra för att det ska vara lönsamt att laga. Jag vet inte om ABC på Hornsgatan eller http://www.farfarsklocka.se gör sådana reparationer men man kan ju alltid fråga. När det gäller delar brukar många här köpa från https://m.cousinsuk.com. Oftast är det ganska enkla standard kvartsur och man kanske kan hitta en billig donator klocka på Tradera eller kaplans.se. Särskilt på pant och lilla klockor auktionerna på kaplans finns det ofta DG klockor. Även sefina.se och pantbanken.se har sådant.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har för mig att D&G kör Miyotaverk, så om själva kronan finns kvar borde det inte vara speciellt svårt eller dyrt att hitta en reservdel och byta bommen hos en urmakare (några hundralappar kanske). Sedan om det är värt det, får du/din mor avgöra.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Har för mig att D&G kör Miyotaverk, så om själva kronan finns kvar borde det inte vara speciellt svårt eller dyrt att hitta en reservdel och byta bommen hos en urmakare (några hundralappar kanske). Sedan om det är värt det, får du/din mor avgöra.
Jag tror inte dom kör Miyotaverk faktiskt. Någon variant av ETA Quartz tror jag dom kör sedan 2013. Jag kan ha fel dock. Oavsett så hoppas jag TS löser problemet att göra mamma glad är var sons plikt.
 

tictac62

Cartier
Vet du om det är D @ G från Fossil group som har licens att göra klockorna, så kan vilken urmakare eller affär göra detta eller att skicka klockan till Fossil i Göteborg.
Är det kopia från Asien, kan man alltid montera något liknade krona, men 300-500 kronor får du nog räkna med iaf. Tyvärr tar det längre tid om någon urmakare i närheten, vill hjälpa dig.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Nu gäller ju detta en klocka, därav TS val av forum.
Blöt puss och kram på dig nu lilla pojkspoling så trycker vi ignore sen.
Stolpskott. Är det där du sätter ribban ? Vänta , ska be min farmor regga sig. Hon hade nämligen lite funderingar kring hur man byter band på hennes klocka hon fick med i hennes prenumeration på Svensk DAM tidning. Ber henne PMa dig sen :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nu får ni fan i mig ta och kamma er!
Till TS: Gå in till vilken urmakare som helst och få ett prisförslag.
 

Subby

Rolex
Stolpskott. Är det där du sätter ribban ? Vänta , ska be min farmor regga sig. Hon hade nämligen lite funderingar kring hur man byter band på hennes klocka hon fick med i hennes prenumeration på Svensk DAM tidning. Ber henne PMa dig sen :)

Så? Låt henne regga sig :) Det finns inga regler om att man ska ha en dyr klocka eller klocka av kända tillverkare för att kunna använda forumet. Det här är ett klockforum, såklart kan man registrera sig o fråga om hjälp.

OnT: Det skulle inte vara så svårt att laga, ta den till närmsta urmakaren och fråga. Sen är det upp till dig om det är värt eller inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror inte dom kör Miyotaverk faktiskt. Någon variant av ETA Quartz tror jag dom kör sedan 2013. Jag kan ha fel dock. Oavsett så hoppas jag TS löser problemet att göra mamma glad är var sons plikt.
Kan hända att de bytt till eta, jag köpte en d&g runt 2004-2005 och jag har för mig att det satt ett miyota i den. Oavsett miyota eller eta borde det inte vara några problem att få tag på en ny stam och byta. :)
 

ScubaKing

Audemars
Troligtvis är det inte värt att laga klockan. Överraska henne med en ny istället som en "bara för att"-present. Det blir en win-win för alla. Tänk Certina, Tissot, Seiko, Citizen, Knut Gadd etc. istället för D&G.
Knut Gadd? Är inte det lite som hugget och stucket mellan D&G och Knut Gadd. Håller däremot med dig angående Certina, Tissot o.s.v
 
Topp