• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta kronhals på Breitling

alex1012

Breitling
Hej,
Någon som vet hur mycket det kostar att byta kronhals på en Breitling SuperOcean? Hos AD eller annan?
Mvh
alex1012
 

tictac62

Cartier
Är det chronograf modellen så, är det nog så att Boetthalsen är fast svetsad i boetten och får man byta hela boetten.
men oftast är bara att byta kronan, så brukar kronan gänga fast sig i boetthalsen, men det händer ju att halsen behöver bytas. Pris på ny boett varierar, men oftast kan man byta bara mellan boetten. bäst är att maila service på Timepromotion så får ni rätt pris direkt
 

Tapiren

Cartier
Är det chronograf modellen så, är det nog så att Boetthalsen är fast svetsad i boetten och får man byta hela boetten.
men oftast är bara att byta kronan, så brukar kronan gänga fast sig i boetthalsen, men det händer ju att halsen behöver bytas. Pris på ny boett varierar, men oftast kan man byta bara mellan boetten. bäst är att maila service på Timepromotion så får ni rätt pris direkt

Tack för ett utförligt svar!

Det är en enklare modell, Colt Ocean, men den var en gåva jag fick för 15 år sedan så den betyder mycket för mig. Jag har noterat att kronan "rappar" när jag skruvar tillbaka den efter att ha ställt datum på den.

Jag vill ju helst inte inte byta boett eftersom det är en så "stor" del av klockan men är det så får jag göra det.

Åter igen, tack för ett bra svar!
 

tictac62

Cartier
Tack för ett utförligt svar!

Det är en enklare modell, Colt Ocean, men den var en gåva jag fick för 15 år sedan så den betyder mycket för mig. Jag har noterat att kronan "rappar" när jag skruvar tillbaka den efter att ha ställt datum på den.

Jag vill ju helst inte inte byta boett eftersom det är en så "stor" del av klockan men är det så får jag göra det.

Åter igen, tack för ett bra svar!
Tror det räcker att bara byta kronan, men på colt modellen kan dom säkert byta boetthalsen också,tror dom äldre är gängade, då kan byta det men bäst svar får dom om du mailar eller ring till timepromotion i täby, ha certificatet i närheten så får du rätt svar direkt så kan lämna till AD sedan
 

Tapiren

Cartier
På min Colt var/är kronhalsen inte en lös del, så reparationen landar på hiskeliga 9000kr med lite tillbehör såsom krona och täthetsservice.

Inte mycket att bråka om egentligen, det är mer än vad klockan är värd men den har ett affektionsvärde för mig. Är 9000kr ett rimligt pris tycker ni mer erfarna?
 

tictac62

Cartier
Jag bytte en boett för 5-6 år sedan kostade 6000:-, men det är nog där det landar, för bezeln mm ska flyttas över till nya Middle case, synd att dom har lödad/svetsat fast boetthalsen, i dessa modeller Vem har du fått kostnadsförslaget av?
@Tapiren
 

Tapiren

Cartier
Nymans ur, men det är säkert rätt pris, jag ville bara kolla runt vad ni andra tyckte. Kostade det 6000kr för fem år sedan har det väl i princip följt den allmänna kostnadsökningen.

Eftersom klockan var en examenspresent från mina föräldrar är det viktigt att jag kan behålla den, och att den är i användbart skick.
 

tictac62

Cartier
Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet, ett tips är att borsta med en torr tandborste så du håller gängorna och kronan och området rent!
 

Tapiren

Cartier
Nu är den hemma igen, 8500kr landade kalaset på, hutlöst mycket pengar men jag gillar klockan så det var värt varenda öre, en liten polering gav nästan lite nykänsla så jag är svinnöjd:)
 

Bilagor

  • br2.jpg
    br2.jpg
    132.4 KB · Visningar: 80

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Nu är den hemma igen, 8500kr landade kalaset på, hutlöst mycket pengar men jag gillar klockan så det var värt varenda öre, en liten polering gav nästan lite nykänsla så jag är svinnöjd:)
Vart gjordes den utmärkta servicen? Jag har genom åren använt mig av väldigt många (aldrig blivit så nöjd så jag stannat, mycket tack vare "släpp i påse" och repor som jag inte tolererar när man lämnar in till proffs och betalar dyra pengar. Jag står nu mellan Krons (där jag servat förr och känner mest meh) och KM Globen (där jag aldrig servat förr men hört mycket gott om samt att de svarar på mail väldigt fort) för min Blackbird.
 

Tapiren

Cartier
Krons Ur, jag har ingen direkt uppfattning om dem men klockan köptes där för 14 år sedan så det blev ett naturligt val när den behövde repareras. De ringde och förankrade den kostnad som tillkom och den var klar i utsatt tid, jag är helt helt nöjd med denna service även om jag inte kan uttala mig om dem i stort.
 

Bibbekatten

Breitling
Min Superocean Chrono har släppt i gängorna (kronan). Om man tänker att enbart kronan behöver bytas, vad handlar det om? Worst case cenario, byte av mellanboett. Någon som har erfarenhet av att byta den?
 
Topp