Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur tänkte man där egentligen...Jag tror inte att det går att ändra mailadress (kanske av säkerhetsskäl för att undvika kontokapningar?) men prova att använda kontaktformuläret: https://klocksnack.se/misc/contact
Jag kan på sätt och vis köpa att man kanske vill byta användarnamn om man har insett att det kan sammankopplas med ens identitet eller liknande men varför skulle man vilja byta mailadress? Det är klart att det kan finnas något enstaka fall där det finns rimliga skäl men det är nog mer vanligt förekommande att man försöker att ändra mailadress för att kunna överta kontrollen över ett kapat konto. Jag vet inte heller hur hårt det är men kan tänka mig att det kanske går att byta mailadress om man kontaktar admins och t.ex. kan visa att man postar från samma IP-adress som tidigare för att verifiera att du är du (eller om man har 2FA aktiverat som för tillfället inte fungerar på den nya plattformen).Hur tänkte man där egentligen...
Ens leverantör stänger ner, man tröttnar på att Google läser ens mail, man har haft egen domän men vill inte ha mailen där längre, man byter namn, vill du ha fler situationer där mailbyte är rimligt?Jag kan på sätt och vis köpa att man kanske vill byta användarnamn om man har insett att det kan sammankopplas med ens identitet eller liknande men varför skulle man vilja byta mailadress? Det är klart att det kan finnas något enstaka fall där det finns rimliga skäl men det är nog mer vanligt förekommande att man försöker att ändra mailadress för att kunna överta kontrollen över ett kapat konto. Jag vet inte heller hur hårt det är men kan tänka mig att det kanske går att byta mailadress om man kontaktar admins och t.ex. kan visa att man postar från samma IP-adress som tidigare för att verifiera att du är du (eller om man har 2FA aktiverat som för tillfället inte fungerar på den nya plattformen).
Inget som helst suspekt med mitt byte! Inget du behöver spekulera i !!Jag kan på sätt och vis köpa att man kanske vill byta användarnamn om man har insett att det kan sammankopplas med ens identitet eller liknande men varför skulle man vilja byta mailadress? Det är klart att det kan finnas något enstaka fall där det finns rimliga skäl men det är nog mer vanligt förekommande att man försöker att ändra mailadress för att kunna överta kontrollen över ett kapat konto. Jag vet inte heller hur hårt det är men kan tänka mig att det kanske går att byta mailadress om man kontaktar admins och t.ex. kan visa att man postar från samma IP-adress som tidigare för att verifiera att du är du (eller om man har 2FA aktiverat som för tillfället inte fungerar på den nya plattformen).
Jag säger inte att det ska vara omöjligt att byta, jag menar bara att det är en bra sak att det inte går att göra lättvindigt. Hur ofta händer det att en mailleverantör lägger ner i förhållande till antal (försök till) kontokapningar som sker? Jag vet inte om det gick att ändra fritt innan uppdateringen men det kan som sagt vara en säkerhetsåtgärd som vidtagits i och med att den nya forumjukvaran inte stöder 2FA och att man därför måste kontakta admins där de t.ex. kan verifiera att du loggar in från samma IP range.Ens leverantör stänger ner, man tröttnar på att Google läser ens mail, man har haft egen domän men vill inte ha mailen där längre, man byter namn, vill du ha fler situationer där mailbyte är rimligt?
Det bästa skyddet mot kapade konton, förutom 2FA, är att varje inloggning resulterar i ett mail till användaren så det finns en chans att stoppa det direkt. Men det verkar inte finnas intresse av att införa något sådant.
Du behöver inte ta åt dig, det var inget anklagande eller riktat mot dig utan mer en allmän reflektion kring anledningen till att man inte kan ändra mailadress på egen hand och jag spekulerade i att det kan vara en säkerhetsåtgärd för att undvika kontokapningar.!!Inget som helst suspekt med mitt byte! Inget du behöver spekulera i !!
Det är så enkelt att Comhem slutar att ha den tjänsten!!
Jag efterfrågar inte bekräftelse till mailen när man byter, utan att man vid varje ny inloggning får ett mail om det är på en ny enhet. Då får du direkt en varning om något är fel, förutsatt att du inte varit så dum att du kört samma lösenord på mailen. Men då borde man inte vara på internet... Det gick att byta e-postadress utan problem tidigare, och 2FA (i alla fall via mail) fungerar bra nu.Jag säger inte att det ska vara omöjligt att byta, jag menar bara att det är en bra sak att det inte går att göra lättvindigt. Hur ofta händer det att en mailleverantör lägger ner i förhållande till antal (försök till) kontokapningar som sker? Jag vet inte om det gick att ändra fritt innan uppdateringen men det kan som sagt vara en säkerhetsåtgärd som vidtagits i och med att den nya forumjukvaran inte stöder 2FA och att man därför måste kontakta admins där de t.ex. kan verifiera att du loggar in från samma IP range.
Jag hoppas och förmodar att lösenorden är både hashade och saltade och den svagaste länken är som alltid den mänskliga faktorn där man t.ex. använder samma lösenord på flera ställen och/eller har ett alldeles för enkelt lösenord. Idén om en mailbekräftelse till den gamla mailen kan låta som en bra idé men problemet är att de som får sina konton kapade ofta använder samma lösenord på andra ställen och risken är stor att bedragaren redan har tillgång till mailen och därigenom har fått tillgång till KS-kontot.
Återigen bara spekulation från min sida men ett försök att förklara en potentiell anledning till att funktionen inte finns.
Du behöver inte ta åt dig, det var inget anklagande eller riktat mot dig utan mer en allmän reflektion kring anledningen till att man inte kan ändra mailadress på egen hand och jag spekulerade i att det kan vara en säkerhetsåtgärd för att undvika kontokapningar.!!
Tack, har skickat förfrågan.