• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta packning i krona?

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hej!

När jag lämnade in min Tissot Seastar kronograf på en översikt och lättare service så bytte in urmakare ut orginalkronan mot en ny eftermarknadsvariant med motiveringen att packningen i den gamla var körd. Jag som gärna hade velat ha ett litet T på min krona undrar således om det går att laga/byta ut packningen i kronan (själv eller hos urmakare)? Jag frågade urmakaren som servade min klocka, men om sanningen ska fram så är denne lite svår att ha att göra med så jag fick mest mummel till svar. Hoppas ni på KS kan ge mig ett bättre svar :)

Mvh
virrooo
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag köpte nyligen en låda med blandade kron-packningar från eBay. En liten plastbox med ca 900 packningar :) kostade runt 30-40:- har inte testat att byta än, men skickar länken när jag når en dator... någon som har bytt sådana? Jag tänkte att man kunde lägga den gamla kronan med axel i aceton för att lösa upp den gamla packningen, är det en dålig ide? Självklart hade jag tänkt tvätta och fetta den in igen efteråt
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har sett 70-tals Omegapackningar som mer eller mindre löst upp sig själv till någon sorts svart gegga.


exakt! Samma som Tissot`s, dessa packningar är det bara att köra på med acetonbad... Men om du kör boetten, glöm inte att ta bort glaset först (det försvinner det med). Andra typer av packningar har även de försvunnit vid acetonbad, därför jag tänkte att man kunde köra kronan med skruv i badet. Jag är dock lite osäker på om det är så smart att köra aceton på delar som sedan ska befinna sig inuti urverket, även om de tvättas efteråt.
Vad tror ni?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rena metalldelar borde inte ta någon skada men det finns ju rengöringsmedel avsedda för urverk.


Ok, det var det jag var lite osäker på om det kunde ta skada. Ja exakt, det var ett sådant medel jag tänkte köra som efterföljande tvätt. Men det går ju inte enbart att köra sådant medel, eftersom det speciellt är aceton som löser upp gummi.
 

Dagoberg

Omega
Diesel brukar lösa upp packningarna fint. Har en sån krona inne just nu. Blir enbart en kladdig massa kvar av skiten.
Blir en ny krona istället för packningsbyte, då det ändå inte är en orginalkrona, och ny inte går att finna för en vettig peng.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Diesel brukar lösa upp packningarna fint. Har en sån krona inne just nu. Blir enbart en kladdig massa kvar av skiten.
Blir en ny krona istället för packningsbyte, då det ändå inte är en orginalkrona, och ny inte går att finna för en vettig peng.


Åh trevligt med en urmakare i tråden. :)
Är det någon fara att köra kronan med skruv/axel i aceton om man sedan kör den i typ L&R rinse?
 

Dagoberg

Omega
Har jag svårt att tänka mig, bara du tänker på att om axel/krona är sammanfogad med hjälp av loctite eller liknande, så kan detta förband vara förstört och måste göras om. Kolla därefter att kronan hamnar på rätt avstånd till boetten.

Blev lite sugen på att köpa ny ultraljudstvätt efter den senaste upppackningstråden. Min har börjat ge upp. Blir dock en av de större modellerna med avtappningskran och värme.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har jag svårt att tänka mig, bara du tänker på att om axel/krona är sammanfogad med hjälp av loctite eller liknande, så kan detta förband vara förstört och måste göras om. Kolla därefter att kronan hamnar på rätt avstånd till boetten.

Blev lite sugen på att köpa ny ultraljudstvätt efter den senaste upppackningstråden. Min har börjat ge upp. Blir dock en av de större modellerna med avtappningskran och värme.


Jo nytt loctite kommer nog behövas då aceton även löser upp cyanoakrylat.
Ultraljudstvätt är kanongrymt, bara att köra! :) en större maskin kan nog vara bra (min har dock också värme) om den används flera gånger dagligen och i professionella sammanhang. min urmakerisetup är dock ganska budgetfokuserad.
 

djanbin

Omega
På en del kronor går det att rikta tryckluft rakt in i kronan, trycket pressar då ut packningen såpass att du kan få tag på den med en nål o dra ut den. Funkar inte om den är helt stelnad/mosig dock...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
På en del kronor går det att rikta tryckluft rakt in i kronan, trycket pressar då ut packningen såpass att du kan få tag på den med en nål o dra ut den. Funkar inte om den är helt stelnad/mosig dock...


Har tyvärr ingen tryckluft, så aceton blir enklare. :) ska testa på något gammalt mögel innan jag ger mig på roligare objekt.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Berätta hur det går, jag har ingen som helst erfarenhet med byte av packning på krona, hur vet man att det blir bra och inte läcker? "Det vet man inte förens det är försent"? Hade varit trevligt med orginalkrona på sjöstjärnan!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Berätta hur det går, jag har ingen som helst erfarenhet med byte av packning på krona, hur vet man att det blir bra och inte läcker? "Det vet man inte förens det är försent"? Hade varit trevligt med orginalkrona på sjöstjärnan!


Det vet du när du köper en tryckkammare och trycktestar för läckage, eller går till urmakaren för att låta denne göra detta... :)
Absolut, är hemma på julledighet hos mina föräldrar ett tag nu, och kommer på min höjd att snida lite armband. Jag lägger ett inlägg i den här tråden när jag testat. Om du vill kan du ju dra en beställning och testa själv, det kostar ju bara 30 pix för livstids förbrukning :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ah, får önska mig en tryckkammare i julklapp då ;) Jag hinner inte köpa nu, sticker till Nepal på måndag! Men jag får ta det i februari när jag kommer tillbaka :) Tack för tipset!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp