• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta tavla på Explorer II

AndyAnd

Cartier
Jag funderar på att byta tavla från svart till vitt på min explorer II (gamla modellen) nu inför sommaren. Någon som vet vad Bergströms i Gbg tar för detta inkl arbete, tavla och visare? Jag kan självklart vänta till imorgon och ringa dem men då måste jag ju skaffa mig tålamod :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tror det går på ca 3tkr, men är tämligen säker på att de vill skicka tillbaka den utbytta tavlan till Schweiz.
 

max

Dancing Queen
Fryken skrev:
Tror det går på ca 3tkr, men är tämligen säker på att de vill skicka tillbaka den utbytta tavlan till Schweiz.
Inte helt säker på det, va inne på rob i fredags och provade explorern i svart och hon på rob sa "och så kan man ju köpa en vit tavla att byta med". Det var iof den nya explorer 2:an och jag hade väl lite sirap i huvudet med skönheten på armen så jag spann inte vidare på det spåret men i efterhand har jag funderat flera ggr på dels vad det skulle kosta och dels hur mkt de tar för ett byte.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.
 

Josef B

Bestraffaren
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?
 

morrism

Audemars
Josef B skrev:
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?

Så att du inte slänger upp den på ebay, och sedan går och byter tavla igen, och igen och igen.
 

P-A

Sir Spamalot
ja, man äger ju den tavlan. Annars borde man få byta tavla mot tavla och enbart betala för jobbet...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Josef B skrev:
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?

Rolex rules...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Fryken skrev:
Josef B skrev:
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?

Rolex rules...

Precis som Fryken skriver, Rolex priser på reservdelarna är numera satta som utbytespriser, bytte glas på min DD och då ville dom behålla det gamla av den anledningen. Kanske är case-to-case basis.

Jag har en gammal Epx II och att byta tavla+visare kostade 500:- hos Rob E för snart ett år sedan, tror dom tar 2500:- för tavla+visare. Bästa är nog att köpa tavla och visare separat beggat då får man ju garanterat behålla dom.
 

AndyAnd

Cartier
Vart köper man det om man skall köpa begagnat? Ebay? Känns aningen osäkert bara, finns det inte mycket kopior?
 

Josef B

Bestraffaren
Ja betalar man några hundra så kanske man kan ta att de behåller den gamla, men när man köper en helt ny så borde det ju vara en självklarhet att den gamla är min att ta med. Det var den uppfattningen jag hade hos RobE iaf.
 

Josef B

Bestraffaren
morrism skrev:
Josef B skrev:
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?

Så att du inte slänger upp den på ebay, och sedan går och byter tavla igen, och igen och igen.

Ok, nu menar du om det hade varit ett byte och inte ett köp av en ny tavla? För om jag vill slänga upp min gamla tavla på ebay så är det väl min sak? Och då ponerar jag att jag köpt en helt sprillans tavla.
 

DrDre

Patek
Jag bytter urtavla till min Milgauss för ett tag sedan. Jag kontaktade ett par handlare och fick samma pris hos alla: 5000 kr. Men jag tror att Milgaussens urtavla är lite dyrare än andra. Vet inte säkert, men det kanske har något att göra med att de ska skydda mot magnetism?

I Sverige verkar det som att man får behålla den gamla urtavlan men i Tyskland i somras så var man tvungen att skicka in den gamla och sedan få en ny i retur (dvs det tar ett tag också). Själva bytet går fort och kostar inte så mycket. När jag köpte en ny till min Daydate, så bytte Rob Engstrom den åt mig på lite drygt en timma och till en kostnad av ett par undra (ca 400 tror jag men är inte säker). Trevligt bemötaden dessutom av urmakaren (tror att han var av tyskt ursprung) som var väldigt bra att ha att göra med.
 

morrism

Audemars
Josef B skrev:
morrism skrev:
Josef B skrev:
Fryken skrev:
Hehe lugna puckar nu. Det var vad jag fick förklarat för mig här i Hamburg för en vecka sen. Kanske är annorlunda i svedala? Detta gällde dock nya Exp 2 och tavel+visarbyte skulle gå på €300-400.

Men vad är själva anledningen till varför de vill skicka tillbaka den gamla till Schweiz? Den är ju min, så att säga?

Så att du inte slänger upp den på ebay, och sedan går och byter tavla igen, och igen och igen.

Ok, nu menar du om det hade varit ett byte och inte ett köp av en ny tavla? För om jag vill slänga upp min gamla tavla på ebay så är det väl min sak? Och då ponerar jag att jag köpt en helt sprillans tavla.

Självklart är det din sak vad du vill slänga upp på ebay, jag säger bara att rolex vill ha kontroll på sina reservdelar så att endast rolex-AD kan byta urtavla. Detta så att inte urmakar-nisse på hörnet kan buda hem tavlor på ebay och byta rolextavlor till eget pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I Sverige och andra länder som saknar Rolex Service Center (RSC) får man behålla de delar man byter ut. Hur länge det förblir så här är dock osäkert...
 

AndyAnd

Cartier
Nu har jag kollat upp det, Bergströms i Gbg tar 4000kr inkl tavla, visare och bytet. Inga som helst problem att behålla den gamla tavlan och visarna.
 

corbendallasx

Friends of KS
Med risk för lite VM i trådlyft så ställer jag frågan här då den fortfarande är aktuell.

Jag är nyfiken på ett tavelbyte på en Explorer 2 (16570). Var inne på Bergströms i Malmö och fick prisuppgiften 5000:- och då är det inga problem att behålla gamla tavlan och visare vilket ju är en förutsättning för bytet i mitt fall.

Som jag kan se i den här tråden verkar priset på bytet (inklusive köp av tavla och nya visare) variera en del.
Någon som gjort bytet nyligen som fått ett "bättre" pris? Jag tycker 5 lock är lite i saftigaste laget.

//T
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Polaren gjorde det hos rob förra året, landade på 3800kr då. Men nånstans mellan 4-5 verkar vara vad du kommer att få ge.. Om du inte hittar en tavla själv och ber en mindre urmakare i stil med typ farfars att göra det så får du räkna med att pröjsa :)
 
Topp