• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta tavla Seiko 8f56-0020 behöver tips!

Alligatorn

Cartier
Hej!
Det är så att jag har en Seiko 8f56-0020 som jag är rätt nöjd med förutom att jag mer eller mindre avskyr vit urtavla..
Bild:
xGpSJci.jpg

Frågan är väl GÅR det att byta urtavla? (allt går väl..)

Hur hittar jag en urtavla som passar? Tar jag bara måttet och hoppas på det bästa?

Finns inte utbud som till 007 precis..

Tacksam för all hjälp!

Edit: En annan fråga: Är man fast med denna länk? Lite speciellt avstånd mellan bandhornen.. (typ 10mm).
 

rogart-63

Patek
Hej!
Det är så att jag har en Seiko 8f56-0020 som jag är rätt nöjd med förutom att jag mer eller mindre avskyr vit urtavla..
Bild:
xGpSJci.jpg

Frågan är väl GÅR det att byta urtavla? (allt går väl..)

Hur hittar jag en urtavla som passar? Tar jag bara måttet och hoppas på det bästa?

Finns inte utbud som till 007 precis..

Tacksam för all hjälp!

Edit: En annan fråga: Är man fast med denna länk? Lite speciellt avstånd mellan bandhornen.. (typ 10mm).
Har nåt liknande fast boetten är i titan . Samma verk 8f26 . Min tavla är svart tror jag?
 

Alligatorn

Cartier
Har nåt liknande fast boetten är i titan . Samma verk 8f26 . Min tavla är svart tror jag?
Har sett just den jag har i svart och mörkblått. Ingen stort fan av tavlan i de färgerna heller. Det bästa vore om man kunde hitta en helt annan :)

Ska man kika efter dials till samma urverk (8f56) och mäta storleken så borde det gå?
 

rogart-63

Patek
Har sett just den jag har i svart och mörkblått. Ingen stort fan av tavlan i de färgerna heller. Det bästa vore om man kunde hitta en helt annan :)

Ska man kika efter dials till samma urverk (8f56) och mäta storleken så borde det gå?
Vet inte vad det finns för andra seiko som använder samma verk . Om man söker på Ebay kommer inget upp . Ingen bild på verket heller?
 

Alligatorn

Cartier
Vet inte vad det finns för andra seiko som använder samma verk . Om man söker på Ebay kommer inget upp . Ingen bild på verket heller?
Nej det verkar inte vara mycket som kommer upp i en sökning tyvärr..
Har ingen bild på verket heller :/ tänkte vänta med att pilla isär den om jag inte hittar någon vettig tavla.
 

d@ke

Cartier
..inte som passar med den indexringen, men använd databasen (länken ovan) för att se vilka andra 8F56-klockor som finns.
Tror annars att du borde välja något mer lättmoddat objekt i jakten på drömklockan ;-)
 

Alligatorn

Cartier
..inte som passar med den indexringen, men använd databasen (länken ovan) för att se vilka andra 8F56-klockor som finns.
Tror annars att du borde välja något mer lättmoddat objekt i jakten på drömklockan ;-)
Ah, skulle jag kunna göra, tack för svaren!
Fått klockan av en bortgången släkting så vill inte sälja den men den får ligga i någon låda så kanske jag börjar gilla vita urtavlor senare i livet :)
Har väldigt svårt för vita urtavlor tyvärr :(
 

Case

Panerai
Jag säger som raggarna, eller i alla fall amerikanska greasers; "det är det som finns under huven som räknas". 8F56 är ett grymt urverk. HAQ, GMT, evighetskalender och tio års batteritid. Vad mer kan man begära!

Tyvärr så tillverkades de under en mörk tid i Seikos designhistoria och de finns få modeller som till det yttre ser schysta ut med dagens ögon. :arghh:
 

Alligatorn

Cartier
Jag säger som raggarna, eller i alla fall amerikanska greasers; "det är det som finns under huven som räknas". 8F56 är ett grymt urverk. HAQ, GMT, evighetskalender och tio års batteritid. Vad mer kan man begära!

Tyvärr så tillverkades de under en mörk tid i Seikos designhistoria och de finns få modeller som till det yttre ser schysta ut med dagens ögon. :arghh:
Mjo evighetskalender och 10års batteritid är inte fel, HAQ vet jag inte vad det är dock tycker jag inte klockan är så ful mer än att jag har något väldigt svårt för vita urtavlan :eek:
 
Topp