• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta till person och frågeställning ang. klockpaus.. (Bild- & text-tung)

Roffe

Panerai
2-Faktor
God kväll gott folk, imorgon är det fredag vilket betyder att man får vara lite extra fin, eller hur? ;) Till att börja med vill jag be om ursäkt för att jag bakar in 40 olika saker i en och samma tråd, som jag gjorde med min paketöppning också, men det gick ju bra ändå! :) Åter till att man får vara fin på fredagar. Det är så att jag inte varit klockfantast så länge, började väl intressera mig för 1-2 år sedan och skaffade min första Rolex i vintras, en 16570 från 05. Åkte sedan till Asien (Thailand, Malaysia, Indonesien och Vietnam) i 10 veckor och med tanke på att servicehistoriken osv. var (och är..) okänd så valde jag då att lämna klockan hemma för jag visste att det skulle bli mycket bad och det kändes dumt att riskera något då jag inte visste någonting ang. tätheten. Här kommer vi till första frågan, förutom flickvän och motorcykel så var det ju någonting som saknades. Ja, klockan såklart, inte jobbet om det var det ni trodde! Fem timmar senare, i Bangkok och jag klarar inte längre. Springer därför in på första bästa ställe och köper en riktigt fet dressare av det världsberömda märket "Kai Di" med referensnummer D70-3? Rätta mig om jag har fel, haha.. Ville givetvis inte köpa någon kopia eller dyl. så valde en jag inte hade en aning om.
IMG_9209.jpg
IMG_9210.jpg

Kronan gick givetvis sönder direkt, den kostade ju trots allt 25kr. Så för att ställa om tiden så fick man alltså ta bort bakboetten, väl där fick man se ett fantastiskt urverk med lite plastdetaljer och...
IMG_9211.jpg

.. sedan plocka ur tavlan och ställa tiden genom att dra visarna. Revolutionerande!
IMG_9212.jpg

Trots att jag råkade bada i både pool och hav, duschat med den och tappat den x antal gånger i marken (var inte så rädd om den) så tickar den fortfarande på. (Om någon är intresserad är det bara pm:a så kommer vi överens om ett pris, men inte lägre än 5 siffrigt, utan kommatecken ;) ) Då till min frågeställning, har ju trots allt valt att lägga tråden i diskussionsforumet. Hur lång tid är det längsta ni varit utan klocka? Varför var ni utan klocka? Tycker/tyckte ni det är/var jobbigt? (Jag kollar på armen hela tiden och inser att det är svårt att få reda på tiden om det inte sitter någon klocka där..) Så här i efterhand så kan jag meddela till alla er som tycker jag är dum i huvudet som lämnade den hemma att jag håller med er fullständigt. Mitt livs största misstag, om jag ska vara ärlig! :)

Nåväl, vart tog fredagsfin-ämnet vägen? När jag sedan kom hem och fick återförenas med flickvän, klocka, ta en mc-tur och börja jobba igen (jippie) så kände jag att jag var sugen på att prova något nytt. Surfade runt lite och bestämde mig för att beställa hem ett par perlonband, att välja färg på dessa band tog ungefär lika långtid som att flyga ARN-BKK. Men kom fram till orange, röd och rosa. Ja, rosa, ni läste rätt, och ni ser rätt.
11126564_10153276015519153_1255319208_n.jpg


Massa annat krimskrams i det skåpet också som ni ser, men inget ni måste fokusera på. När jag beställde banden fick jag även för mig att jag skulle beställa 4000 vanliga armband också med anledningen, ett måste matcha varje band, och några länken. Igår kom perlonarmbanden till min brevlåda men tid fanns ej till att försöka, observera försöka, byta band då. Så idag, efter jobb och träning kan ni ju bara gissa vad som stod överst på to-do-listan.
IMG_9190.jpg
Satte igång, märkte direkt att det verktyget jag hade var för stort för en Rolex. Hmm, får väl lämna in skiten då, men vill ju lära mig, och kunna byta när jag vill, samtidigt som tankarna och förtvivlan snurrade i huvudet så fick jag syn på en annan tråd och där tipsades det om ...
IMG_9194.jpg


Det gick sådär som ni kanske ser. Jag var inte 100 på hur jag skulle göra, jag var feg då jag aldrig gjort detta förr och som sagt så är ju detta med klockor relativt nytt för mig. Gav upp, läste vidare lite i tidigare nämnda tråd och fick syn på tipset "liten skrivmejsel". Fram med klockverktygen, där ja, där har vi den! Ibland har jag fått höra att jag är envis, men vet inte riktigt.
IMG_9193.jpg

Jag vågade mig på några försök, och hör och häpna, lyckades utan att slinta en enda gång så klockan är fortfarande i samma skick! :) Det var ju lätt!
IMG_9192.jpg
IMG_9195.jpg
IMG_9196.jpg
IMG_9197.jpg
IMG_9200.jpg
Sådär ja, länken borta! OBS Arbetsbänk ej till salu tyvärr..

Japp, då var det bara montering av bandet kvar då, det ska inte bli så svårt tänkte jag. Det var det inte heller.
IMG_9201.jpg
IMG_9203.jpg
IMG_9205.jpg
IMG_9206.jpg
IMG_9208.jpg
Nåväl, vad tycks? Diskussions underlaget är följande; länk, läder eller nato-liknande? Vad tycker du?

Hoppas ni uppskattade både text och bild så önskar jag er godnatt!

MVH!
 

jhm

Panerai
Ser trevligt ut! Är det där en magnet som sitter på det röda armbandet framför klockan? Var har du köpt den fräsiga lilla verktygslådan? :)
 
Haha, du gav mig ett gott skratt såhär på senkvällen..!

Från fredagsfin till utlandsresor till usla thaiklockor med påmålade turbilloner, till tandpetare för att sedan rinna ut i vilket band som är mest uppskattat..?
Sköning! :D
 
För övrigt tycker jag rött perlon var rätt så schysst, men rosa och orange kommer skära sig mot gmt-visaren. :)
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
trevligt inlägg, känner igen det där med thai klocka, också köpt nåt liknande sist jag var där :banghead:
 

HolyCrap

Omega
Skön läsning att starta dagen med!
Osäker på bandet, har inte fastnat för perlon ännu, men det ser inte fel ut. Kör på!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Färgkombon ok men perlon är inte min grej. Men smaken är som baken, kluven!:) länken gör sig bäst enl. mig.

Roligt med lite läsning till morgonkaffet också, tack för det!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Härligt flummigt inlägg!

Länken är bäst. Punkt!
Därmed inte sagt att det kan vara OK/kul att stöka till det med lite andra band ibland. Det röda såg helt OK ut, men inget jag personligen skulle bära en längre stund, tror jag.

Kör på!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
För att svara på en av dina 40 frågor ;)Utan klocka känner jag mig sjukt naken samma känsla som när man har glömt mobilen. Man vet att det går bra men j-vligt jobbigt...
 

Dr Stein

Cartier
Trevlig läsning! Kvalitetsinlägg. Tycker nog perlonbandet flyger — i en dag eller två. :)

Längsta tiden utan klocka vet jag inte riktigt. Har nog aldrig gått klocklös mindre än ett dygn. Men använder ej klocka på jobbet, så där blir det mycket onödigt blickande på min nakna, klocklösa handled...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Fanatstikt! Trevlig läsning. Röda bandet funkar väl till Julbordet men inte nu ;)
 

corbendallasx

Friends of KS
Grym klocka, min säger hej.
2015-05-03 16.14.27.jpg


Folk får tycka vad dom vill så klart, men allt klär en skönhet så du kan ha i stort sett vilket band som helst på den häringa. Förutom rosa...

Men jag upprepar frågan ställd på första sidan. Var har du fått tag på din lilla klockverktygslåda? Ser mycket trevlig ut.
Själv hade jag behövt en skruvmejsel som passar till länken, men hittar jag en i rätt bredd så är den istället för tjock. Verkar svårt att hitta en bra.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag måste säga att jag gillade det röda men måste man välja skulle jag säga länken.
instämmer också med ett tidigare inlägg och frågar var du hittat den härliga lilla verktygslådan?

Tack för underhållande läsning!
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Grym klocka, min säger hej.
2015-05-03 16.14.27.jpg


Folk får tycka vad dom vill så klart, men allt klär en skönhet så du kan ha i stort sett vilket band som helst på den häringa. Förutom rosa...

Men jag upprepar frågan ställd på första sidan. Var har du fått tag på din lilla klockverktygslåda? Ser mycket trevlig ut.
Själv hade jag behövt en skruvmejsel som passar till länken, men hittar jag en i rätt bredd så är den istället för tjock. Verkar svårt att hitta en bra.

Kjell och company har det där verktygsettet, pris runt 3-400kr
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Precis! Kjell & company, 399 eller 499 om jag inte missminner mig. Jobbar så tänkte svara lite senare, heh!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Ser trevligt ut! Är det där en magnet som sitter på det röda armbandet framför klockan? Var har du köpt den fräsiga lilla verktygslådan? :)
Stämmer, och vet att det inte är ultimat, kommer nog ha det på andra armen om det används.. Kjell & company, 399 el 499kr! :)
 
  • Like
Reactions: jhm

Roffe

Panerai
2-Faktor
Haha, du gav mig ett gott skratt såhär på senkvällen..!

Från fredagsfin till utlandsresor till usla thaiklockor med påmålade turbilloner, till tandpetare för att sedan rinna ut i vilket band som är mest uppskattat..?
Sköning! :D
Högst oklar tråd, det kan jag hålla med dig om.. Haha :)
 
Topp