• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta till ur utan datum?

Hallå Tokar!
Behöver lite input, är ruskigt sugen på att köpa nytt efter att ha landat ett nytt jobb och sneglar otroligt mycket på nya Tudor Black Bay men alla klockor jag har idag besitter datum funtion. Kommer jag bli galen utan, eller vänjer man sig?
Mvh
Anders P
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Själv sneglar jag på datumet säkert fem gånger om dagen i olika jobbsammanhang, så för mig är det svårt utan om det inte är en ren fritidsklocka. Nog svårt att ge ett svar som gäller alla dock.
 
Själv sneglar jag på datumet säkert fem gånger om dagen i olika jobbsammanhang, så för mig är det svårt utan om det inte är en ren fritidsklocka. Nog svårt att ge ett svar som gäller alla dock.
Ja det är lite samma sak för mig, men man kanske kan "lära" sig att komma ihåg datumet.. Fan att den inte har datum! Men å andra sidan så har jag suktat efter en länge så man kanske ska testa och se om det funkar..
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag har lyckats vänja mig trots att jag trodde det var omöjligt :) Jag har gjort flera försök utan att lyckas men på mitt tredje försök så gick det :D

Så nu kör väldigt mycket med den här på armen
image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Beror på hur du är som person. För mig kvittar det, jag använder kalender slaviskt och om det är något jag har koll på så är det vilket dagens datum är. Datumbubblan på mina Rolex-ur är mest en mysig detalj :cool:
 

Räven

Cartier
Hallå Tokar!
Behöver lite input, är ruskigt sugen på att köpa nytt efter att ha landat ett nytt jobb och sneglar otroligt mycket på nya Tudor Black Bay men alla klockor jag har idag besitter datum funtion. Kommer jag bli galen utan, eller vänjer man sig?
Mvh
Anders P
Nej, jag vande mig inte. Gick från Sub med datum till OP, då jag verkligen gillade formatet. Insåg att jag är beroende av datumfunktionen. Därför bytte jag till en DJ istället.
 
Beror på hur du är som person. För mig kvittar det, jag använder kalender slaviskt och om det är något jag har koll på så är det vilket dagens datum är. Datumbubblan på mina Rolex-ur är mest en mysig detalj :cool:
Eftersom jag är van att hålla reda på datumet via klockan då jag alltid har haft den funktionen så vet jag inte hur det går, får prova att tejpa över datumet på orisen och se!
 

meo_swe

Audemars
Jag sa förut att jag inte kunde leva utan datumkomplikation på klockan. Nu sitter jag här med en BB på armen och saknar nästan aldrig datum. Visst får man tänka en gång extra ibland, men det är det värt. I värsta fall får man slänga fram mobilen :)

Så kööör! BB är en grym klocka!
DSC_0489.JPG
IMG_20151026_161157.jpg
 

6r15c

Omega
Avvänjningskur:
1. Se till att ha minst ett par klockor med datum som du så klat gillar, men de skall INTE ha quickset, så du kan byta mellan dem. (Dvs du kan inte vara en OWG)
2. Byt mellan dem utan att använda winder o annat "fusk".
3. Erfar hur djävla lustfyllt det är att byta till någon av de andra klockorna i samlingen som har stannat och visar den 25:e. Men det är den 21e idag och du måste:
3.1 snurra på kronan tills du passerar kl24 och vidare till kl1. (Varierar lite mellan olika kalibrar)
3.2 snurra tillbaks på kronan tills du passerar kl20. (Varierar lite mellan olika kalibrar)
3.3 repetera ifrån 3.1 tills önskat datum uppnås. I detta fallet 27 ggr!
3.4 nu kan du ställa in tiden..
4. Rotera och byt klocka emellanåt och Upplev den luftfyllda justeringen i punkt 3 tills du tycker att frimärkssamlande verkar roligare än klockor!

När nummer 4 är uppfyllt så skaffa en klocka i din rotation som inte har datum. Du kommer att uppskatta och känna en stor befrielse att bara behöva ställa in tiden snabbt och enkelt utan att ens tänka på om datum omslaget sker Kl 12 eller 24..
(Samt att du ger din frimärkssamling till din far)

Nu är du fri ifrån datum bubblan (kallas för bubbla för när den brister så upptäcker man att man inte behöver den). Samt att du UPPSKATTAR dess avsaknad!

(OBS allt är skrivet med glimten i ögat. Men tyvärr av egen erfarenhet ;) )

Det behövs alltid en bild på snygga datumlösa ur i denna tråd:
UlysseAnchorTourbillonBlue2-large-980x720.jpg
 
Avvänjningskur:
1. Se till att ha minst ett par klockor med datum som du så klat gillar, men de skall INTE ha quickset, så du kan byta mellan dem. (Dvs du kan inte vara en OWG)
2. Byt mellan dem utan att använda winder o annat "fusk".
3. Erfar hur djävla lustfyllt det är att byta till någon av de andra klockorna i samlingen som har stannat och visar den 25:e. Men det är den 21e idag och du måste:
3.1 snurra på kronan tills du passerar kl24 och vidare till kl1. (Varierar lite mellan olika kalibrar)
3.2 snurra tillbaks på kronan tills du passerar kl20. (Varierar lite mellan olika kalibrar)
3.3 repetera ifrån 3.1 tills önskat datum uppnås. I detta fallet 27 ggr!
3.4 nu kan du ställa in tiden..
4. Rotera och byt klocka emellanåt och Upplev den luftfyllda justeringen i punkt 3 tills du tycker att frimärkssamlande verkar roligare än klockor!

När nummer 4 är uppfyllt så skaffa en klocka i din rotation som inte har datum. Du kommer att uppskatta och känna en stor befrielse att bara behöva ställa in tiden snabbt och enkelt utan att ens tänka på om datum omslaget sker Kl 12 eller 24..
(Samt att du ger din frimärkssamling till din far)

Nu är du fri ifrån datum bubblan (kallas för bubbla för när den brister så upptäcker man att man inte behöver den). Samt att du UPPSKATTAR dess avsaknad!

(OBS allt är skrivet med glimten i ögat. Men tyvärr av egen erfarenhet ;) )

Det behövs alltid en bild på snygga datumlösa ur i denna tråd:
UlysseAnchorTourbillonBlue2-large-980x720.jpg
Hahaha
 
Topp