• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urtavla av estetiskt skäl

subgoal

Breitling
Hej alla,

Har en fundering som jag gärna hör era erfarenheter och tankar kring.

Fnular lite på om man skulle byta urtavla och/eller bezel och är nyfiken på att höra era tankar kring det.

Tack på förhand,


Mvh,
Alex

(novis klocksnackare med pånyttfött intresse)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Beror på prisklass tycker jag. Många moddar och skojar med Seikos t ex. Är väl kul att modda efter eget tycke och smak.

Jag köpte på mig Rolex Rootbear tavla och bezel för att kunna modda min Rolex GMT, men kände sedan att näää…det ska man nog inte göra.
 

subgoal

Breitling
Brottas precis med samma tanke, tycker att det är lite kul att lära sig och testa lite men samtidigt är ju det enkla ofta det sjystaste.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vissa klockor har ju olika utföranden för samma modell. Då kan jag tycka det är ok att köpa på sig olika urtavlor mm och växla imellan. Då är man fortfarande ärlig mot varumärket liksom. Rolex gmt femsiffrig och yachtmaster är väl två bra exempel. Gmt kan man växla inserts och yachtmaster tavla. Även Explorer ii kan man byta tavla och visare för att växla mellan svart eller polar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla,

Har en fundering som jag gärna hör era erfarenheter och tankar kring.

Fnular lite på om man skulle byta urtavla och/eller bezel och är nyfiken på att höra era tankar kring det.

Tack på förhand,


Mvh,
Alex

(novis klocksnackare med pånyttfött intresse)
Exempelvis Rolex DJ finns ju med massa tavel alternativ, finns ett par på forumet som har flera tavlor till Sjöö Sandström osv. Det är väl inte så mycket att fundera på, bara byta om man har lust eller?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur hittar jag en urtavla som passar?
Det har jag svårt att svara på utan att veta vad det är för klocka det handlar om? Longines kör eta, tar du bara reda på diameter och vilket urverk tavelfötterna ska passa så är google din vän. Annars låter det enklast att bara prata med en urmakare som säljer Longines
* om du är rädd om klockan och inte gjort det förut skulle jag avråda
 
Topp