• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk Basis dykare, 70-tal

JeppeH

Omega
Jag har en Basis som jag tycker är frän. Den är vattenskadad och verket lär ha rostat ihop totalt.

Är det någon som har förslag på vad för verk som skulle kunna ersätta originalet? Och tips på
B2939441-E840-4DDC-B414-2632D5EC3373.jpeg
någon som skulle kunna ta på sig det?

Spontant tänker jag billigt seikoautomatverk eller ett ok quartzverk.
 

Exxet

Rolex
Jag har en Basis som jag tycker är frän. Den är vattenskadad och verket lär ha rostat ihop totalt.

Är det någon som har förslag på vad för verk som skulle kunna ersätta originalet? Och tips på
B2939441-E840-4DDC-B414-2632D5EC3373.jpeg
någon som skulle kunna ta på sig det?

Spontant tänker jag billigt seikoautomatverk eller ett ok quartzverk.
Förmodligen enklare att hitta ett likadant fungerande verk som sitter i, gissningsvis ett Baumgartner 8800 lr liknande, enkla sk stiftankarverk, att hitta ett passande annat verk så måste det ha väldigt lika mått som originalet för att passa i boetten, ganska mkt jobb m a o, kul klocka i a f.
 
Som Exxet sa så är det nog lättare att hitta ett likadant verkt, för att då kommer tavla och visare passa på verket och verket i boetten.

Men om du har turen på din sida så behöver det inte vara för sent, men om du kan få upp bakboetten och lufta ur den lite (beroende på hur lång tid det har gått sedan dem blev vattemskadad) och även kanske ta en bild på den så kan man göra en bättre bedömning.

Går klockan? Går den lite och sen så stannar den? Eller går den inte alls?
 

JeppeH

Omega
Tack för svar!

jag kan snurra visarna men inte växla datum. Badincidenten skedde för 10 år sen så jag räknar verket som sopslut

förstår detta med att måtten måste stämma om man ska byta verk, men jag hade kanske en förhoppning om att man kanske kunde shimsa in verk med brickor eller liknande.
Men så kanske man inte gör med klockor?

rogart, tror du att du har ett sånt här verk? Skruvar du själv? Ngt du vill ta på dig isf?
 
Topp