• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta urverk Miyota Kvarts -> Miyota Automatiskt

Hej alla!

Jag funderar på ett litet projekt med att försöka byta urverk i en klocka. Den är en 1000 m dykare med kvarts-urverk som jag tycker skulle höjas med svepande sekunder.

Inser att dimensionerna är det viktiga på insidan, med stammar. positionering av visare datum och allt sådant. Jag är personligen inte en van dink-fixare och vill inte ge mig på det.

Idag sitter ett Miyota 2315 i tror jag.

Vänder mig därför till forumet här, i hopp om tips på hur jag kan ta detta vidare, egentlgien mest för tips på vem som skulle kunna ta sig an ett sådant jobb. Det är ju inte standar direkt...

Med vänlig hälsning,

Olof

Jag har fortfarande inte helt kommit till skott, men jag har tänkt att göra tvärt om. Dvs. sätta ett kvartsverk i en gammal möglig ´50 talare.
Det jag har kommit fram till som är av vikt är följande:
1 urtavlans fötter bör passa urverket
2 visarrören måste vara långa nog att sticka upp ur tavlan utan att visarna tar i
3 nya visare behövs då rören inte har samma dimensioner mellan kvarts och mekaniskt urverk
4 diametern, men framförallt tjockleken på urverken bör vara så lika som möjligt för att bommen ska gå någorlunda rakt ut ur kronhalsen.
Om du inte vill göra jobbet själv är jag hyfsat säker på att du blir tvungen att ringa runt till diverse urmakare.
Seiko har kvarts-urverk med svepande sekund, VH31, satsa på det istället så går nog allt enklare

Tackar ödmjukt för svar!
Mycket bra input. Jag blev faktiskt erbjuden ett Miyota som verkar ha snarlika dimensioner. Får se om det går att använda, annars kikar nog på ett Seiko. Sedan blir det till att gå runt med mössan i hand till diverse makare./O

Tillbaka
Topp