• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk på äldre Breitling Navitimer (kvarts)

Ash6

Basic
2-Faktor
Hej,

Jag har fått ärva en gammal Breitling Navitimer 2300 (kvarts) som gavs till iranska flygvapnet på 70-talet. Problemet är att urverket slutade fungera ganska tidigt, redan för ca 20 år sen. När jag googlar just detta urverk "ESA Y2 900.911" så verkar den vara problematisk i och med lcd skärmen.

Nu till mina frågor:
1. Jag har lyckats öppna bakboett, tror ni det är relativt enkelt att byta ut urverket mot ett fungerande av samma modell?
2. Är det en relativt lätt och billig uppgift för en urmakare att byta ut urverken? Dvs. om jag har ett fungerande som denne kan använda. Och skulle ni så fall ha någon rekommendation på en bra urmakare i Sthlm?

Nedan kommer bilder på samma modell och urverk:

12918319_fullsize.jpg

12928422_fullsize.jpg


Tack!
 
Hej,

Jag har fått ärva en gammal Breitling Navitimer 2300 (kvarts) som gavs till iranska flygvapnet på 70-talet. Problemet är att urverket slutade fungera ganska tidigt, redan för ca 20 år sen. När jag googlar just detta urverk "ESA Y2 900.911" så verkar den vara problematisk i och med lcd skärmen.

Nu till mina frågor:
1. Jag har lyckats öppna bakboett, tror ni det är relativt enkelt att byta ut urverket mot ett fungerande av samma modell?
2. Är det en relativt lätt och billig uppgift för en urmakare att byta ut urverken? Dvs. om jag har ett fungerande som denne kan använda. Och skulle ni så fall ha någon rekommendation på en bra urmakare i Sthlm?

Nedan kommer bilder på samma modell och urverk:

12918319_fullsize.jpg

12928422_fullsize.jpg


Tack!
Om du med fråga 1 inkluderar att hitta ett fungerande urverk att stoppa i klockan svarar jag ingen aning. Du får leta runt. Kanske från en donatorklocka? Men om du istället undrar om själva bytet är enkelt att utföra så säger jag ja.

Då blir fråga 2 också delvis besvarad. Själva bytet kan inte kosta så mycket, men sen vill den ha några packningar, ett trycktest och ett nytt batteri. Men det är inte jättedyrt.
Jag skulle tro att tricket blir att hitta verket. Om det skulle gå att hitta ett original från Breitling blir det sannolikt rejält dyrt. Anledningen till att jag säger så är m t p vad det kostar när verken till äldre Aerospace behöver bytas. Den kostnaden vill ingen ägare ta.
 
Om du med fråga 1 inkluderar att hitta ett fungerande urverk att stoppa i klockan svarar jag ingen aning. Du får leta runt. Kanske från en donatorklocka? Men om du istället undrar om själva bytet är enkelt att utföra så säger jag ja.

Då blir fråga 2 också delvis besvarad. Själva bytet kan inte kosta så mycket, men sen vill den ha några packningar, ett trycktest och ett nytt batteri. Men det är inte jättedyrt.
Jag skulle tro att tricket blir att hitta verket. Om det skulle gå att hitta ett original från Breitling blir det sannolikt rejält dyrt. Anledningen till att jag säger så är m t p vad det kostar när verken till äldre Aerospace behöver bytas. Den kostnaden vill ingen ägare ta.
Tack för ditt svar. Jag har lyckats hitta ett fungerande urverk, samma som finns i klockan. Finns även några på ebay. Problemet är oftast att skärmen på dessa inte fungerar, så möjligt att den behöver bytas ut vilket jag är osäker på om det är en lätt uppgift för säg en urmakare.

Vad skulle du uppskatta kostnaden till (säg ett spann) för att byta urverk, batteri, trycktest m.m. med förutsättningen att jag har ett fungerande urverk?
 
Tack för ditt svar. Jag har lyckats hitta ett fungerande urverk, samma som finns i klockan. Finns även några på ebay. Problemet är oftast att skärmen på dessa inte fungerar, så möjligt att den behöver bytas ut vilket jag är osäker på om det är en lätt uppgift för säg en urmakare.

Vad skulle du uppskatta kostnaden till (säg ett spann) för att byta urverk, batteri, trycktest m.m. med förutsättningen att jag har ett fungerande urverk?
Nu gissar jag, men jag tror inte att det är alldeles enkelt att byta ut skärmen. Säkert möjligt, men förknippat med risk att den skadas om man ska först ta loss den och sen sätta dit den.
Men om man bortser från det momentet och istället tar resterande delar i beaktande, så skulle jag tippa på någonstans kring 1500-2000 kr. Någon timmas jobb och några packningar, det borde väl kunna landa där på ett ungefär.
 
Vilket verk har du fått tag på? Det ser ut som ett ESA 900.911 på bilden. Men jag tror att klockan ska ha ett 900.231. Oavsett vad du fått tag på så hade jag varit sugen på ett ersättningsverk från Rawsar om det varit min klocka. Originalverken är notoriskt otillförlitliga. Jag har haft två donatorklockor med fungerande verk vill jag minnas. Det ena pajade kort efter transplantationen till en annan Pluton. Jag har även varit med om att lämna in en klocka med fullt fungerande verk för batteribyte och den pajade samma dag. Andra rapporterar om samma sak. Jag gissar att de här verken är extremt känsliga för ESD. Så om du trots allt väljer att byta till ett gammalt ESA-verk tror jag att det är bra om du försäkrar dig om att urmakaren vidtar åtgärder för att minska risken för ESD-skador. Jag har aldrig sett ett spår av det i något urmakeri jag sett bilder från så även om urmakaren är utmärkt kompetent i övrigt skulle det inte förvåna mig om det saknades lite medvetenhet eller kompetens kring ESD.

Att låta byta LCD tror jag är nästan helt meningslöst. Jag vet inte hur svårt det är. I en del moduler är det jättelätt, i andra riktigt svårt. Men även om det råkar vara lätt i det här fallet förutsätter jag att det är IC:n som är trasig i nästan alla förekommande fall, och att det därför inte skulle hjälpa att byta panelen.

 
Vilket verk har du fått tag på? Det ser ut som ett ESA 900.911 på bilden. Men jag tror att klockan ska ha ett 900.231. Oavsett vad du fått tag på så hade jag varit sugen på ett ersättningsverk från Rawsar om det varit min klocka. Originalverken är notoriskt otillförlitliga. Jag har haft två donatorklockor med fungerande verk vill jag minnas. Det ena pajade kort efter transplantationen till en annan Pluton. Jag har även varit med om att lämna in en klocka med fullt fungerande verk för batteribyte och den pajade samma dag. Andra rapporterar om samma sak. Jag gissar att de här verken är extremt känsliga för ESD. Så om du trots allt väljer att byta till ett gammalt ESA-verk tror jag att det är bra om du försäkrar dig om att urmakaren vidtar åtgärder för att minska risken för ESD-skador. Jag har aldrig sett ett spår av det i något urmakeri jag sett bilder från så även om urmakaren är utmärkt kompetent i övrigt skulle det inte förvåna mig om det saknades lite medvetenhet eller kompetens kring ESD.

Att låta byta LCD tror jag är nästan helt meningslöst. Jag vet inte hur svårt det är. I en del moduler är det jättelätt, i andra riktigt svårt. Men även om det råkar vara lätt i det här fallet förutsätter jag att det är IC:n som är trasig i nästan alla förekommande fall, och att det därför inte skulle hjälpa att byta panelen.

Det är ett ESA 900.231 jag har fått tag på, utan fungerande skärm. Jag tror dock att skärmen till det tidigare urverket fungerar.

Sjukt att du bytt urverket två gånger och att det ändå pajat, det talar lite för att det är meningslöst med att ersätta det nuvarande. Jag har faktiskt kollat in Rawsar och kontaktat killen som driver det. Han verkar dock bygga modulen på ett existerande ESA verk? Jag skulle mejla honom lite bilder m.m. på klockan. Som du skriver har jag också läst att ESA 900 urverken är extremt känsliga och är just rädd för att man betalar 2-3 tusen, får det ersatt för att det sen kort därefter ska paja igen.
 
Det är ett ESA 900.231 jag har fått tag på, utan fungerande skärm. Jag tror dock att skärmen till det tidigare urverket fungerar.

Sjukt att du bytt urverket två gånger och att det ändå pajat, det talar lite för att det är meningslöst med att ersätta det nuvarande. Jag har faktiskt kollat in Rawsar och kontaktat killen som driver det. Han verkar dock bygga modulen på ett existerande ESA verk? Jag skulle mejla honom lite bilder m.m. på klockan. Som du skriver har jag också läst att ESA 900 urverken är extremt känsliga och är just rädd för att man betalar 2-3 tusen, får det ersatt för att det sen kort därefter ska paja igen.
Ja det skulle ju kännas surt om man spenderar pengar på en klocka och så håller den några minuter, dagar, eller veckor.

Tror alltså inte det kommer hjälpa att byta LCD på ditt 900.231. Gissar såklart men det är nog mycket lägre odds på att det är elektroniken som är skadad.

Vet inte vad han utgår från när han bygger Rawsar-verken men det spelar nog ingen roll om det råkar vara något ESA-verk. Elektroniken är Rawsars egna om jag inte missförstått något. Och jag har aldrig sett något som tyder på att ESA generellt var dålig kvalitet. Det verkar gälla specifikt 900.***
 
Ja det skulle ju kännas surt om man spenderar pengar på en klocka och så håller den några minuter, dagar, eller veckor.

Tror alltså inte det kommer hjälpa att byta LCD på ditt 900.231. Gissar såklart men det är nog mycket lägre odds på att det är elektroniken som är skadad.

Vet inte vad han utgår från när han bygger Rawsar-verken men det spelar nog ingen roll om det råkar vara något ESA-verk. Elektroniken är Rawsars egna om jag inte missförstått något. Och jag har aldrig sett något som tyder på att ESA generellt var dålig kvalitet. Det verkar gälla specifikt 900.***
Tack för ditt svar. Då är jag med, så i regel är det elektroniken som strular och då är det sannolikt det han ersätter med sin egen modul. Likaså lcd tolkar jag det som att det är kopplingarna som strular mer än själva skärmen?

Jag får det till att han tar ca 3400kr för att byta ut till rawsar h4. Tänker att det ändå hade varit en rätt prisvärd service för en 40år+ klocka…
 
Tack för ditt svar. Då är jag med, så i regel är det elektroniken som strular och då är det sannolikt det han ersätter med sin egen modul. Likaså lcd tolkar jag det som att det är kopplingarna som strular mer än själva skärmen?

Jag får det till att han tar ca 3400kr för att byta ut till rawsar h4. Tänker att det ändå hade varit en rätt prisvärd service för en 40år+ klocka…
Är det några döda segment på LCD:n bara kan man kanske få liv i dem genom att bara rengöra kontaktremsorna. Det har en nybörjare som undertecknad lyckats med på någon gammal LCD-klocka. Men jag gissar att det är vanligare med skadad elektronik. Jag har bara haft några få av dessa så jag bör nog bifoga en nypa salt till mina inlägg i ämnet. Men hittills noll döda LCD-segment här. Det är några datapunkter åtminstone. Tycker också att 3400 låter sansat. Jag hade fått mer huvudvärk av att oroa mig för fraktrisker och tullkrångel.
 
Är det några döda segment på LCD:n bara kan man kanske få liv i dem genom att bara rengöra kontaktremsorna. Det har en nybörjare som undertecknad lyckats med på någon gammal LCD-klocka. Men jag gissar att det är vanligare med skadad elektronik. Jag har bara haft några få av dessa så jag bör nog bifoga en nypa salt till mina inlägg i ämnet. Men hittills noll döda LCD-segment här. Det är några datapunkter åtminstone. Tycker också att 3400 låter sansat. Jag hade fått mer huvudvärk av att oroa mig för fraktrisker och tullkrångel.
En fråga bara angående ovan. Jag tänkte ge det ett försök att rengöra kontaktremsorna. Med vad rengjorde du de? Bara en torr liten borste typ? Och visst tog du ut hela urverket från boett då?
 
En fråga bara angående ovan. Jag tänkte ge det ett försök att rengöra kontaktremsorna. Med vad rengjorde du de? Bara en torr liten borste typ? Och visst tog du ut hela urverket från boett då?
Etanol eller isopropanol på någon liten luddfri engångstrasa tror jag. Minns inte vilket och vet inte vad som är bäst. Obs att det var moduler som är enklare att pilla i än ditt. Förutsätter att du behöver plocka ur det ur boetten men jag kan inte ge dig någon vägledning om hur du ska demontera sedan.
 
Etanol eller isopropanol på någon liten luddfri engångstrasa tror jag. Minns inte vilket och vet inte vad som är bäst. Obs att det var moduler som är enklare att pilla i än ditt. Förutsätter att du behöver plocka ur det ur boetten men jag kan inte ge dig någon vägledning om hur du ska demontera sedan.
Ok fattar, jag antog att det var på samma modul. Då får jag fundera om jag vågar mig på det..
 
Tillbaka
Topp