• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta visare eller ej?

Har en Rolex Submariner 1995 guld/stål där en av visarna har blivit lite ärgad i kanterna.
Har varit hos två urmakare och de säger olika. Den ena tycker inte man ska byta visare för att allt ska åldras tillsammans (patina) och behålla sitt värde.
Den andra urmakarn tycker visarna ska bytas ut. Värdet sjunker inte enligt dom.
Vad tycker ni här på forumet som kan klockor?
Mvh Peter

Här är en bild på klockan.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    210.7 KB · Visningar: 197
Klart du inte ska byta ut tritiumvisare mot nya luminovavisare, en no brainer. Är något chockad över att någon urmakare idag propsar på att de ska bytas, förutsatt att de gamla inte ser ut som skräp.

Tack för din input Yonsson!
Jag kan inte så jättemycket om ämnet så det du skrev om Tritumvisare va bra att veta.
Så även om man beställer original rolexvisare så får man inte Tritumvisare?

Byt, ska mycket till för att detta ska bli ett samlarur. Eller vi kan säga så här, vilket tycker du kommer se bäst ut?

Jag kan inte så jättemycket om ämnet så det du skrev om Tritumvisare va bra att veta.
Tritium används inte längre så köper du nya så kommer de lysa bättre men ej matcha tavlan. För mig och de flesta andra är halva grejen med äldre klockor att de har tritium och att allt på klockan är original.

Tyvärr inte. Görs ej längre. Byt inte!
Edit: Yonsson hann före innan sidan uppdaterades.

Har en Rolex Submariner 1995 guld/stål där en av visarna har blivit lite ärgad i kanterna.
Har varit hos två urmakare och de säger olika. Den ena tycker inte man ska byta visare för att allt ska åldras tillsammans (patina) och behålla sitt värde.
Mvh Peter

den som säger att värdet inte minskar har ingen koll på hur folk som har lit koll vill ha sina rolex, med detta sagt så är inte TT sub ifrån 1995 någon samlarmodell så att byta visare förändrar inte värdet något dramatiskt men får jag välja tar jag alltid en med matchande delar över en med

ett alternativ är väl att byta hela paketet dvs tavla, visare och insert så allt blir luminova men det skulle jag bara göra om jag får behålla delarna de plockar ut och det tvivlar jag på så gå på den urmakare som är villig att sätta tillbaka ursprungsvisarna igen

den som säger att värdet inte minskar har ingen koll på hur folk som har lit koll vill ha sina rolex, med detta sagt så är inte TT sub ifrån 1995 någon samlarmodell så att byta visare förändrar inte värdet något dramatiskt men får jag välja tar jag alltid en med matchande delar över en med

ett alternativ är väl att byta hela paketet dvs tavla, visare och insert så allt blir luminova men det skulle jag bara göra om jag får behålla originaldelarna och det tvivlar jag på så gå på den urmakare som är villig att sätta tillbaka originalvisarna igen
Nu är det ju iofs så att samlare inte verkar bry sig om visare fått ny rätt lysmassa. Bara att titta på radiumvisare så förstår man hur det ligger till. Det är skillnad vad folk vill ha och vad de kan identifiera själva. Är dock överens om att detta är rätt långt ifrån ett samlarur så det dröjer länge innan någon kanske bryr sig.

Mvh Peter

Är det vanligt att visare "ärgas" på detta sätt? Tror inte jag sett det tidigare...

Skall det till någon form av "olycka", typ vatten i boetten, eller kan det uppkomma även vid normal användning?

Är det vanligt att visare "ärgas" på detta sätt? Tror inte jag sett det tidigare...

Skall det till någon form av "olycka", typ vatten i boetten, eller kan det uppkomma även vid normal användning?
Bra fråga. Enligt de urmakare som kollat på klockan så har den förmodligen inte varit 100% tät någon gång under sitt liv.
Har aldrig sett detta tidigare heller på andra klockor. Någon annan som sett detta kanske?

Bra fråga. Enligt de urmakare som kollat på klockan så har den förmodligen inte varit 100% tät någon gång under sitt liv.
Har aldrig sett detta tidigare heller på andra klockor. Någon annan som sett detta kanske?

har sett det på massvis med klockor ifrån tidigt 80 tal tex på modeller som 16750/16660/16550 (rolex bytte tavlor som blev både missfärgade och krackelerade så de hade uppenbara kvalitetsproblem denna period)

denna är dock senare så inte helt otänkbart att den fått in fukt någon gång

Eller att någon fingrar lite på visare vid service eller montering, en uns salt och fett kan säkert göra susen under 20 år. Eftersom bara minutvisaren är påverkad. Byta eller ej är en smaksak, jag har inget emot patina på en så gammal klocka så jag skulle behålla original (och slippa betala för nytt). Många föredrar nog motsatsen.

Eller att någon fingrar lite på visare vid service eller montering, en uns salt och fett kan säkert göra susen under 20 år. Eftersom bara minutvisaren är påverkad. Byta eller ej är en smaksak, jag har inget emot patina på en så gammal klocka så jag skulle behålla original (och slippa betala för nytt). Många föredrar nog motsatsen.
Precis, många skriker fukt när något har fått patina i en klocka. Visst han en klocka haft någon procent mer fukt än en annan och det har varit den avgörande faktorn, men ser man inga andra tecken på att uret tagit in fukt är det långt ifrån självklart. Finns många kemiska reaktioner som kan hända mellan metaller och lysmassa. Dessa påskyndas av just fukt och värme men behöver inte innebära något mer än att en visare är lite skadad. I exemplet ovan måste det vara guldbelagda visare? Nu kör väl Rolex med visare i solitt guld för att undvika detta iaf.

Tillbaka
Topp