• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta visare på Seiko?

Hmpson

Cartier
Hej!

Ny här på forumet, men har tjuvläst lite ett tag. Det lilla jag hunnit ta in tyder dock på att det finns en enorm samlad kunskap här på klocksnack.se som jag tänkte be att få utnyttja lite.

Jag har en Seiko sndb09 (quartz, jag vet...) som jag skulle vilja byta visare på. Jag har två frågor:

1) Det finns ett par guider här på forumet om hur man byter visare på "vanliga" verk. Är det någon större skillnad när det gäller det som sitter i min klocka (7T92)?`

2) Vilka visare passar? Var köper man dem? Jag tycks inte hitta några ersättningsvisare när jag söker på 7T92. Några tips?

Ett par lånade bilder från nätet:

Så här ser den ut nu:
SNDB09P1_3P.jpg



Och jag skulle helst vilja byta till visare som är delvis svarta. De som sitter på en gammal panda är fina...
seiko6138-8020panda_5.jpg



Jag vill alltså bara byta tim- och minutvisare (kanske sekund). Mest för att de blanka som sitter på nu är fördjälva svåra att se i skum belysning.

Tacksam för eventuella svar. Och tack för tidigare trevlig läsning på forumet.

//Hmpson
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Maila rob @ monsterwatches.nl och fråga om han kan fixa visare till en SNDB07 åt dig. Han brukar kunna fixa det mesta och han pratar engelska. Ett set visare brukar kosta cirka 300kr inklusive frakt. Var beredd på att det kan ta några veckor för honom att fixa hem dem. Därefter är det bara att gå till en urmakare eller byta själv. Vad man behöver tänka på med kronografer är att man sätter sekundvisaren precis där den ska sitta, vilket kan vara lite knepigt, men utöver det, så är det nog bara att köra.
SNDB07P1.jpg
 

Hmpson

Cartier
Tack för svar!

Måla om är aboslut ett alternativ till att köpa likadana svarta. Är det enklast att penselmåla eller med spray? Hur gör ni i så fall med lysmassan? Vettig färg?

(Ursäkta mina många frågor, men här har ni en äkta novis...)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kommer vara svårt för dig att få det bra. Färg till miniatyrfigurer fungerar. Kostar cirka 100kr med pensel. Klart vört någon hundring extra för att få det bra från början.
 

McGyver

Rolex
Är absolut ingen expert men jag hade gjort så här!

1. Bada visarna i Aceton = tar bort lysmassan och ev. fett så färgen fäster optimalt
2. Maskera och måla visarna med utspädd modellfärg (behöver vanligtvis späs ut för att färgen skall flyta ut ordentligt!)
3. Måla i ny lysmassa på sekund- och minutvisaren = klart!

Är du inte nöjd med resultatet - bada i Aceton och börja om! ;)
 

Hmpson

Cartier
Tack så mycket för svar! Vi får se hur det går med att få tag på nya visare. Om det inte går bra så gör jag ett försök med pensel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är absolut ingen expert men jag hade gjort så här!
1. Bada visarna i Aceton = tar bort lysmassan och ev. fett så färgen fäster optimalt
2. Maskera och måla visarna med utspädd modellfärg (behöver vanligtvis späs ut för att färgen skall flyta ut ordentligt!)
3. Måla i ny lysmassa på sekund- och minutvisaren = klart!
Är du inte nöjd med resultatet - bada i Aceton och börja om! ;)

Orkar du göra det för att spara 200kr? Du måste älska att pilla med smågrejer. Själv är jag mest ute efter resultatet. :)
 

McGyver

Rolex
Orkar du göra det för att spara 200kr

Det handlar inte om att spara x-antal slantar! ;)

I mitt fall har jag gjort det för att jag vill ha orginalvisare i orginalfärger.
På de ur jag renoverat går dessa visare oftast inte att få tag på eller så har de fel färg => hänvisad till att måla själv!
Helt ärligt, när du målat ett par visare tar det max. 5min effektiv tid att först måla om och sedan fylla i ny lysmassa!

Satsa dock ett extra antal kronor på en riktig fin pensel - det gör under, resten är rutin! ;)

P.S. -Säg till om du ger dig på visarna, jag har 2µm lyspigment som du kan få lite av så slipper du beställa 10g själv (som räcker till ~2000 visare) D.S.
 

Hmpson

Cartier
Återigen: Stort tack för tipsen!

Jag kan förstå tjusningen i att måla. Blir lite sugen på att försöka. Alltid lite kul att kunna säga att man gjort något själv.

Jag har mailat ovanstående tips om vidare men ännu inga svar. Vi får se hur det blir.

McGyver: Tack för erbjudandet! Jag hör av mig om det blir aktuellt.
 
Topp