• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytar datum innan kl 24

Fanboy

Cartier
Har haft min Longines Hydroconquest Automatic i någon vecka nu som jag köpt på forumet. Grymt nöjd med den och det är mycket klocka för pengarna.
Men märkte nu att den bytar datum typ 23.55 och undrar om det är något konstigt eller om man inte ska bry sig. Allt annat verkar rulla på som det ska. Ska man be en urmakare kolla på den kanske ?
image.jpeg

Bild på skönheten i ett annat sammanhang :)
 

Fanboy

Cartier
Okej så simpelt var det, tack för infon :)
Känns som en enkelt sak för dem att göra från börja bara, men inget som jag kommer ligga sömlös över haha :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Inget konstigt alls, allt mellan 23:50-00:15 är lugna pux. Minns när jag köpte min första automat så upptäckte jag detta novis som man var lämnade jag in klockan hos AD. Fick svaret att det var UA. Detta var en tag heuer som växlade 23:55. En sub jag ägt 116610LN växlade 00:09

Du kan vara lugn :)
 

Fanboy

Cartier
Inget konstigt alls, allt mellan 23:50-00:15 är lugna pux. Minns när jag köpte min första automat så upptäckte jag detta novis sommar var lämnade jag in klockan hos AD. Fick svaret att det var UA. Detta var en tag heuer som växlade 23:55. En sub jag ägt 116610LN växlade 00:09

Du kan vara lugn :)
Skönt att höra, tack för snabba svar :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Min Jaeger var inne hos Nymans för samma sak och de förklarade att så länge den byter mellan 23:30 -01.30 så är det ok, varpå jag mailade Jaeger LeCoultre som sa "With regards to your additional queries, I can confirm that the gears relating to a date display are at work between ~21.00 and ~03.00, and the display will visibly change during this period, not necessarily at 00.00 precisely."
 

Fanboy

Cartier
Min Jaeger var inne hos Nymans för samma sak och de förklarade att så länge den byter mellan 23:30 -01.30 så är det ok, varpå jag mailade Jaeger LeCoultre som sa "With regards to your additional queries, I can confirm that the gears relating to a date display are at work between ~21.00 and ~03.00, and the display will visibly change during this period, not necessarily at 00.00 precisely."
Där ser man, då är ju inte några minuter något att lipa för haha :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag har servat en hel del verk själv och synkat datumet exakt när det skiftar och satt visarna dead center på kl 12 men efter ett par varv runt så är det ändrat oavsett hur noggrann man har varit, vet inte varför det blir så dock.
 

joca

Patek
2-Faktor
Inget konstigt alls, allt mellan 23:50-00:15 är lugna pux. Minns när jag köpte min första automat så upptäckte jag detta novis som man var lämnade jag in klockan hos AD. Fick svaret att det var UA. Detta var en tag heuer som växlade 23:55. En sub jag ägt 116610LN växlade 00:09

Du kan vara lugn :)
Oj.. 00.09 känns sent..
Jag pratade med en på Rob som sa att 23.58-00.05 är okej enligt rolex. Kanske gav mig fel info men känns rimligt tycker jag
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tror min sub växlar ca 00.03. Knappast något som spelar roll i min vardag då jag sällan kollar datumet mellan 00.00 - 00.03. :D
 

plattfot

Rolex
Det är mekanik vi talar om, ingen dator med binärt tänk.

Du kan lugnt låta den vara som den är. Med tiden och under olika förhållanden kan den komma att växla någon minut +/-.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Upplysningsvis för skåningar, så heter det "byter" och inte "bytar" även om ni nu kan ha eventuella problem att uttala ordet som sådant i dagligt tal :)

Du kan vara lugn om datumbytet, ditt 2824-urverk mår förmodligen utmärkt!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Min Jaeger var inne hos Nymans för samma sak och de förklarade att så länge den byter mellan 23:30 -01.30 så är det ok, varpå jag mailade Jaeger LeCoultre som sa "With regards to your additional queries, I can confirm that the gears relating to a date display are at work between ~21.00 and ~03.00, and the display will visibly change during this period, not necessarily at 00.00 precisely."
Och där har vi anledningen till att man inte ska ställa in datumet under dessa 6 timmar :)
Upplysningsvis för skåningar, så heter det "byter" och inte "bytar" även om ni nu kan ha eventuella problem att uttala ordet som sådant i dagligt tal :)
Reagerade på samma sak när jag läste rubriken men tänkte att det är ofint att påpeka sånt. Tack! :D
 
Inget konstigt alls, allt mellan 23:50-00:15 är lugna pux. Minns när jag köpte min första automat så upptäckte jag detta novis som man var lämnade jag in klockan hos AD. Fick svaret att det var UA. Detta var en tag heuer som växlade 23:55. En sub jag ägt 116610LN växlade 00:09

Du kan vara lugn :)

Hahaha, jag älskar nörderiet här. Det är så kul att du har koll på vilka tider dina klockor växlar/växlat datum. KS klapp klapp klapp!!:)
 
Topp