• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byte av case Porsche Design by Orfina

Nismo

Breitling
Hej!
Jag är på jakt efter en Orfina Porsche Design 7176S men min budget sträcker sig tyvärr inte upp till de objekt som är i riktigt fint skick.
Har dock hittat flertalet ställen som säljer själva caset helt nytt, även länken finns att köpa ny. Tanken är att köpa en mer sliten klocka för att sedan fräscha upp.

Så jag undrar vad kan det kosta att byta case samt länk på en PD? Samt vilken urmakare ska jag vända mig till?
Hurpass påverkar det värdet av klockan?

Tacksam för svar till en som gillar klockor men inte kan så mkt....
 

Bilagor

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    360.7 KB · Visningar: 7

DrDre

Patek
Att bara byta boett, dvs att flytta över urverk och tavla från en boett till en annan, kan alla urmakare göra åt dig. Det borde bara ta en halvtimma. Ang värdet så har jag ingen aning. Kanske håller sig värdet bättre om du hittar en NOS vs nytillverkat från Kina (om det nu finns sådana)?
 

Nismo

Breitling
Att bara byta boett, dvs att flytta över urverk och tavla från en boett till en annan, kan alla urmakare göra åt dig. Det borde bara ta en halvtimma. Ang värdet så har jag ingen aning. Kanske håller sig värdet bättre om du hittar en NOS vs nytillverkat från Kina (om det nu finns sådana)?

Ja exakt NOS boetter finns att få tag på, det var min tanke också. Tack för svar!
 

DrDre

Patek
Ja exakt NOS boetter finns att få tag på, det var min tanke också. Tack för svar!

Bara ett tips (som du säkert redan tänkt på själv, men ändå). Det som slits mest på gamla pvd:ade kronografer är kronan och kronografknapparna, så om du ska byta boett bör du skaffa en boett där dessa ingår. Annars kan det nog se lite konstigt ut med helt ny boett och härjade knappar och krona.
 
Topp