• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byte av urverk

Sparvel

Omega
Har en Certina som länge legat i lådan utan att den blivit använd. Fick den i studentpresent så jag har inte kunnat sälja den på grund av affektionsvärdet.
En dag fick jag för mig att jag skulle använda den men upptäckte att den inte fungerade. Tänkte att batteriet var slut. Gick till Stjärnurmakrana på Solna centrum, som dom tidigare hette, för att få batteriet bytt och klockan trycktestad. Hämtade ut klockan senare under dagen och glad som jag var åkte jag från Stockholm för helgen. 20:45 insåg jag att klockan hade stannat och blev något förbryllad. Ställde om klockan efter den rätta tiden och klockan tickade på. Dagen efter hade klockan stannat igen kl 20:45..... va fan.... Hur svårt kan det vara att byta ett batteri utan att ha sönder urverket tänkte jag... jävla urmakare... Då jag kom tillbaka till Stockholm gick jag, något sur, till Stjärnurmakarna för att påvisa dåligt utfört arbete. Dom påstod att det var mycket svårt att komma åt några känsliga delar vid ett batteribyte på min klocka då verket är helt inkapslat (ETA G10.211). Dom tog in klockan på översyn och hörde av sig några dagar efter. Urverket var trasigt.....tydligen inte helt ovanligt på ETA G10.211......2500kr för att fixa det.... CSN, ge mig mer pengar!
Då jag själv pillat med lite klockor innan, tänkte jag att jag nog kan byta urverket själv.
Jag tog tillbaka klockan och beställde ett verk på Ebay. En vecka senare och hämtade jag urverket, gick hem och satte igång. Gick tyvärr lite snabbt mellan varven så jag missade att fota en del....
IMG_2964.JPG
IMG_2970.JPG

Har byggt en liten press för att sätta på visarna. Fungerade faktiskt ganska bra.
IMG_2971.JPG

IMG_2973.JPG
Tusan..... Dom kom på lite snett....Får leva med det tills jag har ett bra verktyg till att ta av visarna med. Hade två små skruvmejslar som jag bände loss visarna... resulterade i 15 minuters krypande på golvet för att hitta 30min visaren, den flög längre än jag trodde. Hela 2 meter!
IMG_2978.JPG
 

Minuteman

Rolex
Snyggt jobbat!
Alltid bra att ha t.ex en plastpåse över visarna när man tar bort dem för att inte riskera att de flyger.
 

Eltayeb

Breitling
Väldigt snyggt! Hade du kunnat tänka dig ta emot en beställning på ett projekt? Kan skicka detaljer över pm :)
 
Topp