• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byte urtavla Rolex

E.Z.

Panerai
Hej,

Vet forumet vad det kostar att byta urtavla (och visare) på Rolex sportmodeller. Alltså både material och arbete?

Mvh
E.Z.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
6300kr ville Bergströms ha för att byta på min 16570.

Skiljer förmodligen per AD och modell. Men kanske riktpris.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vissa modeller kan man inte byta tavla på hos AD då modellen är spärrad via Rolex.
Vilken modell gäller det?
 

Ninen79

Audemars
Nu när jag tänker efter så var det nog 5300 kr för tavelbytet på min gamla YM. Detta var för ca 6 mån sedan.
 
Rob E skulle ta 7100:- på min Daytona 116520, Nymans fick inte erbjuda tjänsten på order från Rolex.
Känns märkligt att olika regler gäller för olika AD:s.
 

Kugghjul

Panerai
Vissa modeller kan man inte byta tavla på hos AD då modellen är spärrad via Rolex.
Vilken modell gäller det?

Man får inte byta tavlor mellan referenser. Det är för nästa köpares trygghet så inte han/hon råkar köpa en frankenklocka.

Finns olika tavlor till samma referens så är det lugnt.
Jag tycker "spärrat" är fel ord.

Det man kan göra är att byta till en av de urtavlor som klockan (referensnumret) ursprungligen såldes med, eller som senare togs fram just till det (eller en grupp av liknande) referensnummer, vilket gäller ALLA rolexklockor. Detta är bra då man kan byta färg etc på många klockor, Rolex är i princip ensamma bland premiummärkena att tillåta dig byta färg på urtavlan.

Man kan också se det som att Rolex skyddar sina dyrare modellers exklusivitet genom vilka urtavlor de har, du får inte sätta i en urtavla till en Pt klocka i en SS klocka. Självklart gäller även det omvända, om någon skulle vara så dum :).
 
Senast ändrad:

Mw79

Vacheron
2-Faktor
7100 tog Rob E för att byta till en slate tavla på min Daytona. (inklusive tavlan) Nymans ville inte bytte om man inte gjorde det i samband med service.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Är det längre väntetid för att byta på Rolex än Omega? Jag bytte tavla/visare på en speedmaster hos RobE och det tog 1 dag. Strax över 2k exkl material.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej,

Vet forumet vad det kostar att byta urtavla (och visare) på Rolex sportmodeller. Alltså både material och arbete?

Mvh
E.Z.
Standardtavlorna till yacht-master kostar 5300 kr på RobE och trehundra mer på Nymans. Jag har bytt på en datejust och senast på en yacht-master. Det är samma pris på standardtavlorna till datejust som yacht-master. Jag fick vänta några dagar på tavlan och jag fick gå ut och ta en kaffe medan jag väntade. Det gick fort, själva bytet. Standardtavlorna till yacht-master är champagne, blå, vit, brun och silver.
 
Topp