• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byter ni upp er eller har ni flera klockor?

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Som många andra började mitt klockintresse med en tonårsdrömsklocka.
Blev i mitt fall en Tag Heuer Carrera. Tänkte att denna skall jag ha för livet.
Efter 2 år började knapparna för kronografen krångla och jag hade dessutom lyckats köpa på mig en 16613.
Tagen hamnade i lådan och användes alltmer sällan. efter några månader sprang jag på en Seamaster och kunde inte hålla mig. Ge det ännu några månader så var vi och tittade på Hublot... där slog det mig dock, jag hade ca en hundring i klockor. Nu kom den svåra frågan, ska jag skicka allt och köpa en "dyrare" klocka eller vänta och behålla klockorna. Trots tanken om att aldrig sälja en klocka gick det bara inte. Kunde verkligen inte motivera massa pengar uppbundna i klockor som aldrig används. Rasket fick gå och in kom Hublot.

Kan med facit i hand ångra mig lite då jag kan vara väl snabb på att flippa klockor. Har senaste året resonerat annorlunda och behållt mina klockor sitter nu på 6 klockor.

3 st rolex, 1 tudor, 1 universal, 1 AP och en Swatch.

Läste precis en tråd om hur vi alla "ökar" när man började var 20k sinnesjukt idag är det billigt. Man har helt enkelt blivit fartblind.

Nu är jag där igen, efter att googla runt på fina modeller och klockforum inser jag att det är hel del jag kan byta mina klockor mot. 116619 (submariner i vitguld, vart en dröm i några år) 5711R (Fantastisk klocka) eller vilken annan Nautilus som helst för den delen. Nu är jag återigen kluven och behöver vägledning från likasinnade.

Så nu till frågan, hur gör ni?

Trevlig kväll!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Blandat. Vissa ger ett större avtryck än andra och "fastnar" i lådan. Andra flippas till förmån för annat; ibland två ut mot en in, ibland en ut två in. Jag följer hjärtat och magen, mer än en fastslagen strategi... Har dock lärt mig att inte flippa "billiga" klockor som man ändå någonstans gillar. Det är sånt man ångrar senare. Har hittills aldrig ångrat en flipp av en dyrare klocka, då det alltid möjliggjort något ammat roligt in.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag både samlar och byter upp mig. Har försökt sätta en gräns på max 8 klockor men äger 10 idag (har dock troligen sålt av två idag, affären för båda är uppgjord men inte själva transaktionen) Detta för att ha pengar över till att bytta upp mig, skulle jag behålla för många klockor så skulle det bli svårare att köpa nytt.
Tidigare var drömklockan en Daytona i vitguld men nu när jag väl har en så har det med tiden börjat bli en PP 5711 som jag suktar efter. Men skulle jag väl köpa en 5711 så kommer jag säkert inom ett år eller så börja fundera på något annat.

Försöker helt enkelt välja någon mellanväg, samlar men ändå inte för mycket så jag kan bytta upp mig samtidigt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Klockor i sig är inte mitt största intresse. Brinner lite mer för träning så ofta säljs de få jag har av när någon rolig utbildning som lockar mer dyker upp om pengar på kontot saknas det vill säga. I övrigt är väl mitt fokus i framtiden att ha en stål klocka, en gummi och en slit och släng. Det vill säga i huvudet just nu föreställer jag mig en pepsi och en classic fusion med en steinhart som slit och släng. :)
 

Tre333

Omega
Ni som har flera klockor med manuella/automatiska ur, hur förvarar ni dem? Kanske lite OT men undrar hur ni löst problemet med att de stannar om de bara ligger? Medveten om att det finns sk watch winders och så är det ytterligare en aspekt, ska klockor användas eller ligga/vila, vilket mår de bäst av? Alltså tar automatiska klockor någon skada av att ligga för länge eller ska de snurra i winders?

Sorry om jag kapar tråden men funderar också på en eventuell andra klocka och är aningen osäker på hur jag då ska förvara min nuvarande automatiska.
 

Apansson

Torpare
Ni som har flera klockor med manuella/automatiska ur, hur förvarar ni dem? Kanske lite OT men undrar hur ni löst problemet med att de stannar om de bara ligger? Medveten om att det finns sk watch winders och så är det ytterligare en aspekt, ska klockor användas eller ligga/vila, vilket mår de bäst av? Alltså tar automatiska klockor någon skada av att ligga för länge eller ska de snurra i winders?

Sorry om jag kapar tråden men funderar också på en eventuell andra klocka och är aningen osäker på hur jag då ska förvara min nuvarande automatiska.

De mår bäst av att gå så att inte oljor i verket torkar ihop lika snabbt. Jag har två automatare, en använder man ju, den andra får då sitta i windern. :)
 

Tre333

Omega
De mår bäst av att gå så att inte oljor i verket torkar ihop lika snabbt. Jag har två automatare, en använder man ju, den andra får då sitta i windern. :)


Ja det verkar mest logiskt :) Så jag får även börja leta ev winder innan klocka nummer två inhandlas. Önskar en TYST och enkel variant, finns kanske någon tråd om detta också eller kan någon rekommendera en winder? Vilken kör du med Apansson?
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Ja det verkar mest logiskt :) Så jag får även börja leta ev winder innan klocka nummer två inhandlas. Önskar en TYST och enkel variant, finns kanske någon tråd om detta också eller kan någon rekommendera en winder? Vilken kör du med Apansson?
Det här med winder vad jag har förstått är lite överskattat. Självklart är det bra om du har en hög med klockor och flera blir liggande under längre perioder. Annars kan du alltid sätta en på tjejen eller killen för den delen:)
 

Tre333

Omega
Det här med winder vad jag har förstått är lite överskattat. Självklart är det bra om du har en hög med klockor och flera blir liggande under längre perioder. Annars kan du alltid sätta en på tjejen eller killen för den delen:)


Haha ja helt klart ett alternativ! Klockor och andra ting ska användas tycker iaf jag. Men som med allt är vi alla olika :)
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att skilja mig från mina ur även om några har fått lämna, men då har de varit en speciell anledning!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker man minst ska ha en trippel. Helst fler.

Har svårt att sälja en klocka jag tycker om för att köpa en annan. Hellre spara då och köpa senare, har har man båda :)
 

Chattras

Cartier
Jag har satt en mental begränsning på 6st. Varför vet jag egentligen inte men det känns lagom :). Fördelen med det är att jag för tillfället bara har 5st vilket ger mig möjligheten att köpa en till. Vem vet, när jag har hittat min 6:e så kanske det köps en större låda och gränsen höjs men för tillfället känns 6 som ett bra antal.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Byter upp mig sakta men säkert:)
Har haft 10 klockor som mest, nu har jag 7.
Vissa klockor fastnar jag för så mycket att de blir kvar, andra flippas till förmån för något nytt och spännande..
Används inte klockorna säljs de, har en tanke börjat gro om att byta/sälja en viss klocka är det svårt att backa ur den tanken för mig, då är klockan redan "borta".
För tillfället väldigt nöjd, en status som kan ändras väldigt snabbt:)
 

Chattras

Cartier
Sedan undrar jag ibland om det står helt rätt till i huvudet på mig. Jag funderar hela tiden på vad jag ska köpa för ny klocka. Det verkar som om man aldrig blir riktigt nöjd.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vill egentligen inte ha fler än tre, ändå ligger fler i hyllan..

Sålt några, en har flickan och en ska slaktas för ett annat projekt så rensar upp så gott jag kan!
 

Belic

Cartier
En eller max 2 men då är det bara för att jag har köpt innan jag har sålt.

Mest pga av att jag inte vill binda mitt kapital. Går alltid runt och tänker att jag hade kunnat få motsvarande pengar att växa vilket i sin tur skulle leda till en ännu fetare klocka etc.
 
Topp