• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Bytesvärde alltid i kronor?

Nilzén

Cartier
Hej!

Efter en inte alltigenom upplysande diskussion om regel "Annonsutformning 3" om bytesvärden tänkte jag se om det.är jag som är alldeles ute och cyklar.

Om man önskar byta en specifik klocka mot en annan lika specifik, kanske rentav en viss referens, och anger att man är beredd att diskutera pengar åt endera håll beroende på ålder, skick och dylikt så ser jag inte poängen med ett krav på bytesvärde i kronor. Tvärtom tänker jag att det kan försvåra diskussionen. Jag ser såklart syftet om bytesförfrågan är mer öppet hållen, typ "byter min Certina mot en cool japandykare". Mitt förslag är alltså att bytesvärde givetvis skall anges, men inte nödvändigtvis i termer av en pengasumma. Om ingen tycker som jag eller om det finns goda argument som jag missat så erkänner jag villigt att jag haft fel.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Jag tänker att den klockan man vill byta bort har ett värde som inte borde förändras beroende på skicket hos motpartens bytesobjekt, så jag ser inget konstigt med att skriva ut sin klockas bytesvärde i annonsen. Om inte annat kan det underlätta för folk som möjligtvis är intresserade att på förhand veta vad du vill ha ut från ditt objekt värdemässigt?
 

Nilzén

Cartier
Jag tänker att den klockan man vill byta bort har ett värde som inte borde förändras beroende på skicket hos motpartens bytesobjekt, så jag ser inget konstigt med att skriva ut sin klockas bytesvärde i annonsen. Om inte annat kan det underlätta för folk som möjligtvis är intresserade att på förhand veta vad du vill ha ut från ditt objekt värdemässigt?


Poäng. Tänker dock att det kan vara svårt att låsa sig vid ett pekuniärt värde om det man vill byta med är icke-monetärt och specifikt, en viss klocka, en vattenscooter, en vecka i Åre eller hjälp att byta ljuddämpare på en Opel 😉

Jag tycks dock vara the odd fellow med denna åsikt, så jag bugar och böjer mig kanske.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Poäng. Tänker dock att det kan vara svårt att låsa sig vid ett pekuniärt värde om det man vill byta med är icke-monetärt och specifikt, en viss klocka, en vattenscooter, en vecka i Åre eller hjälp att byta ljuddämpare på en Opel 😉

Jag tycks dock vara the odd fellow med denna åsikt, så jag bugar och böjer mig kanske.
Förstår hur du tänker men jag tänker fortfarande att om du skriver ut ditt tänkta bytesvärde så bör det inte vara till nackdel varken för dig eller för potentiella bytesintressenter. Sen är det naturligtvis upp till diskussion om mellanskillnad i PM tex.
 
Topp