• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytt daily driver till Apple Watch? (mini undersökning)

BrianKaiser

Breitling
Hej!

Jag läste en artikel om att Apple Watch tar över fler och fler handleder runt om i världen.
Jag undrar: Ni som har Apple Watch
  • Har ni den som er daily driver och kör mekaniska klockan vid fina tillställningar.
  • Har ni gjort er av med er mekaniska klocka för att enbart köra vidare med AW?
  • Hur sker balansen mellan AW och ert mekaniska ur?
  • Statistiken ni får i AW påverkar den ert val av klocka? (träningspass, antal steg, troféer vid klarade utmaningar mm)
 

Kompassen

Panerai
2-Faktor
Hade en Apple Watch förr och givetvis visar den fin statistik.
Men den rök rätt fort för den saknar klass och historia. Den utstrålar inte samma sak som ett mekaniskt ur vintage som nytt :)
Men vissa kör ju en ”träningsklocka” på ena armen och en ”vanlig” på andra
 

Helios

Breitling
Jag tröttnade på min av olika anledningar. Man måste ladda ofta, minst varje natt. Sen är det lite som med mobilen, det är lätt att bli slav och få ett behov att kolla på olika saker i tid och otid. Hur intressant är det egentligen att veta om man har gått 7000 eller 9000 tusen steg. Ytterligare en anledning är att den inte är direkt unik om man säger så, roligare med något som inte alla har. Använder den numera bara när jag tränar, då tycker jag att den är bra.
 

OldSport

Omega
Har använt första gen. sedan 2015 och har överlag varit nöjd med det jag använde den till. Synkning av kalender till telefonen, fitness-tracker, timer vid matlagning och dylikt. Det enda riktiga problemet jag hade med min var att skärmen lossnade några dagar innan treårsdagen (känt problem hos Apple och fick en ersättningsenhet på garanti), sedan dess har jag knappt använt den.

Min helhetsbedömning är att AW är smidig på att göra småsaker ens telefon kan göra och att den är bra för att hålla koll på träning. Vilket må vara det enda övertaget den har mot en mekanisk klocka.
 
Senast ändrad:

NickG

Cartier
0593C12F-D36D-445E-8120-59D7DD38F998.jpeg

Jag har ingen Apple Watch men däremot en Nokia Steel HR, en AW blir det nog aldrig då jag vill ha något som liknar en traditionell klocka, med min får jag notifikationer från mobilen, pulsmätare, connected GPS, bevaka sömn och stegräknare.
Använder den framförallt när jag ska sova och träna, på jobbet blir det mest riktiga klockor, händer då och då att det följer med på jobbet, dock aldrig på middagar och liknande.
 
  • Like
Reactions: Eqn

Three5One

Omega
2-Faktor
Jag har en första generationens Huawei Watch med Wear OS. Kalendern synkad direkt till urtavlan vilket gör att den är smidig att ha de dagar det är mycket inbokat. Använder inte träningsfunktioner över huvud taget. Har hänt att jag i bilen komponerat sms och skickat iväg.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Du kanske ska skapa en undersökning/poll kopplad till din trådstart för lättare översikt/röster? Går det att lägga till i efterhand med edit-funktionen?
 

Oron

Panerai
Jag använder endast min AW för telefonfunktionen, skönt att slippa släpa på luren när man är ledig..... Dock alltid med en riktig klocka på vänstern:)
 
Topp