• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

C24 Ifrån vilka länder tillkommer det skatt?

Benjamin1910

Cartier
Förklara mer vad du menar, jag förstår inte...

Förlåt om jag var otydlig, är själv inte så värst kunnig inom det här.
Bara tänkte att om du t.ex. köper en begagnad klocka utanför EU för 25000kr, fyller inte avsändaren i någon blankett eller dylikt till tullverket så dem vet hur mycket moms köparen ska betala? Isåfall så borde man väl rent teoretiskt kunna be säljaren skriva ett lägre värde på blanketten så momsen blir mindre?

Tänker på det Yonsson skrev om att du pröjsar på 25% av frakt samt 25% av värdet som står på paketet.
 

Kugghjul

Panerai
Förlåt om jag var otydlig, är själv inte så värst kunnig inom det här.
Bara tänkte att om du t.ex. köper en begagnad klocka utanför EU för 25000kr, fyller inte avsändaren i någon blankett eller dylikt till tullverket så dem vet hur mycket moms köparen ska betala? Isåfall så borde man väl rent teoretiskt kunna be säljaren skriva ett lägre värde på blanketten så momsen blir mindre?

Tänker på det Yonsson skrev om att du pröjsar på 25% av frakt samt 25% av värdet som står på paketet.
Hej!

Självklart kan de ange fel värde, inte direkt lagligt dock, både som sändare och mottagare antar jag. Och om paketet försvinner så får du ju aldrig högre ersättning än angivna värdet.
 

Benjamin1910

Cartier
Hej!

Självklart kan de ange fel värde, inte direkt lagligt dock, både som sändare och mottagare antar jag. Och om paketet försvinner så får du ju aldrig högre ersättning än angivna värdet.

Sant! Tråkigt om någon slarvar bort paketet:D

Har fått en förfrågan om det på ebay av en säljare, men tackade nej pga att det hela kändes skumt. Var bara mer nyfiken på hur det rent teoretiskt funkar med import från icke EU länder! Tack för svaren ;)
 
Topp