• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

C24 Ifrån vilka länder tillkommer det skatt?

JB_XII

Rolex
Någon som nyligen köpt från Storbritannien och vet hur det ligger till där nu efter att brexit röstades igenom?
 

Jax

Cartier
Är det någon som har koll på vad det gäller Schweiz? Köpte nyligen en beg Omega därifrån men säljaren tog den över gränsen till Frankrike och postade där.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
....
Min fundering grundar sig på om Schweiz har något avtal med EU så att samma regler gäller som t. ex. för Monaco.
Du tänker nog på EFTA? Nä, det gäller inte sån här handel. Schweiz är helt utanför EU här. Monaco tillhör EU och dess momsunion.
Man får tänka till med Schweiz. Vägen till Italien kan ju gå därigenom och det är inte ok att fylla bilen med italienska viner och ta samma väg tillbaka.
 

Jax

Cartier
OK, jag håller mig inom EU fortsättningsvis. Inga fler inköp från klockornas urmoderland:(
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
På tal om Schweiz och moms/tull därifrån, vad gäller om man bilar genom Schweiz? Ska på bilsemester i sommar och då bl.a besöka Genève så tänkte eventuellt köpa nån klocka där men var ska jag då tulla in den? I Tyskland som är första land jag kommer in i eller i Sverige?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om Schweiz och moms/tull därifrån, vad gäller om man bilar genom Schweiz? Ska på bilsemester i sommar och då bl.a besöka Genève så tänkte eventuellt köpa nån klocka där men var ska jag då tulla in den? I Tyskland som är första land jag kommer in i eller i Sverige?
Jag bilade den vägen med familjen och blev stannad av tyska tullen som gick igenom bilen och även ville se status på klockorna. Som tur är var både min och farsans dinkor rätt schletna och uppenbart inte nya. Hade de varit splitter nya hade det kunnat bli tull, moms och eventuellt vite. Morsan tågade ut ur Schweiz för en massa år sedan med några Victorinox-klockor hon skulle ge bort som present. De nypte tullen på och morsan fick betala ovanstående (typ 500 spänn, inget vite då hon anmälde dem när tullen kom ombord).

Överlag är det dock jävligt drygt att landvägen köpa "tax-free" IOM att det är ett rent helvete att hitta en Schweizisk tullare som kan stämpla kortet som du ska skicka in för att få din refund. Och om du mot all förmodan hittar en Schweizertullare kan du ge dig fan på att hans kollega Günther/Guido/Giles på en Europeiska sidan varmt välkomnar dig in i sitt lilla kontor. Om man är olaglig och vill hustla alternativt får en så schysst deal att privatimport är värt rekommenderas flygvägen.
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Jag bilade den vägen med familjen och blev stannad av tyska tullen som gick igenom bilen och även ville se status på klockorna. Som tur är var både min och farsans dinkor rätt schletna och uppenbart inte nya. Hade de varit splitter nya hade det kunnat bli tull, moms och eventuellt vite. Morsan tågade ut ur Schweiz för en massa år sedan med några Victorinox-klockor hon skulle ge bort som present. De nypte tullen på och morsan fick betala ovanstående (typ 500 spänn, inget vite då hon anmälde dem när tullen kom ombord).

Överlag är det dock jävligt drygt att landvägen köpa "tax-free" IOM att det är ett rent helvete att hitta en Schweizisk tullare som kan stämpla kortet som du ska skicka in för att få din refund. Och om du mot all förmodan hittar en Schweizertullare kan du ge dig fan på att hans kollega Günther/Guido/Giles på en Europeiska sidan varmt välkomnar dig in i sitt lilla kontor. Om man är olaglig och vill hustla alternativt får en så schysst deal att privatimport är värt rekommenderas flygvägen.
Ok, känns som det kan bli lite knepigt med andra ord. Tanken va inte att smuggla in den utan att köpa den taxfree där och tulla och momsa in den här men då är det med andra ord tysk tull och moms som gäller då?
 

Benjamin1910

Cartier
Om du köper en begagnad klocka, utanför EU, får du då skatta för priset du köpt klockan för eller för "originalvärdet"?
 

Husse

Patek
Du tänker nog på EFTA? Nä, det gäller inte sån här handel. Schweiz är helt utanför EU här. Monaco tillhör EU och dess momsunion.
Man får tänka till med Schweiz. Vägen till Italien kan ju gå därigenom och det är inte ok att fylla bilen med italienska viner och ta samma väg tillbaka.
Det är krångligt med Schweiz!
För djur gäller EU regler vid in och utförsel, vad gäller vaccination o dylikt, annat med tex Kroatien. Men köper du en vara, klocka, bil eller djur, då ska den momsas!
 

Kugghjul

Panerai
Undantag för Heathrow...de har ett avtal om att kunna lämna lika mycket som UK moms i rabatt på shopping. Det här togs upp i en tidigare tråd.

Så de är så lönsamma att de kan ge 16,7% rabatt? (20% vat, 100*(1-1/1,2) ? Ja jag vet att klockmarginaler är större än så, men gröna jätten brukar inte gilla sån't...

Här verkar Rolex gå med på't (????)
https://www.schiphol.nl/en/page/taxfree-discounts/
https://klocksnack.se/threads/köpguide-olika-flygplatser.1333/page-14

men inte här?

"Nja, VAT i UK är 20% så £2783.33 är tax-free priset (3340/1.2=2783.33).
Som jag tidigare skrivit i tråden om olika flygplatser så fick jag under mitt senaste besök på Heathrow (i november 2016) beskedet att alla resenärer får det skattefria priset förutom på Rolex och Tudor. Då gäller det skattefria priset endast om man flyger utanför EU. Således lönar det sig att köpa klockan på vägen ut, och inte då man flyger till Sverige."

https://klocksnack.se/threads/prisläge-doha-qatar-och-handla-på-heathrow.61165/#post-1696868
https://klocksnack.se/threads/prisläge-doha-qatar-och-handla-på-heathrow.61165/
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Svaret jag fick från Heathrow senast jag var där var att det gällde de varor som fanns att köpa på flygplatsen. Jag flög då inom EU.
 
Topp