• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cal 59 mår inte bra - lägesrapport från Sjuka Huset...

Rivalen

Rolex
Cal 59 i delar.jpg
Cal 59 mår inte bra - det är ett kugghjul som inte är på topp. Skall gå in till Daniel för att få veta mer imorgon.
 

Rivalen

Rolex
Shock proof är det nog bara redialen som kan ta åt sig. Enligt en kille på VRF har han som målat om tavlan varit lite väl kreativ, men redial visste jag att det var när jag köpte - annars hade det blivit för dyrt eller för mögligt (?).
 

Rivalen

Rolex
Köpte två lots of cal59 FHF parts utan - de enda jag hittade på ebay -att fråga urmakarn för några 100-lappar. Hoppas sekundhjulet finns där. Vågade inte vänta. Kan vara risk att det är small second jag köpt. Men skulle blivit sur om det hade varit borta bara för att jag ville kolla först. Kan finnas annat för framtid bruk där - vem vet. Småpengar hur som.:cool:
 

Rivalen

Rolex
I hjulbröten ovan finns ett som på bild ser ut att vara möjligt, enligt urmakarn - så tummar hålls. Den kanadensiske säljaren sa att Rolex är graverat på verkets sida som vetter mot baksida tavla och det stämmer.

Cal 59 Rolex Geneve.jpg
 

Rivalen

Rolex
Daniel på Jälmers och inte minst Åsa, snart färdigutbildad urmakare. Men jag kan inte med att hänga för mycket över arbetet. Men sekundhjulet åkte på plats igår och Åsa var nöjd så långt - sedan skall balansen mm (låter det som jag förstår nåt så är det mycket tveksamt) dit innan man kan mäta amplituden och om allt Ok då så åker väl tavla etc på och sedan slutmontering. Jag drog när hon skulle montera balansen. Jag vill så gärna att den blir frisk igen.
 

Rivalen

Rolex
Utskriven från Sjuka Huset - sitter på armen - mätte mot datorn nu när jag kom hem - just nu 23 sek före. Mätte amplitud hos urmakarn och den låg på 240 - helt Ok för en 74-åring. Nu skall vi se hur väl den håller tiden framöver, kan bli en liten ruckning ev. GLAD! :D
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Utskriven från Sjuka Huset - sitter på armen - mätte mot datorn nu när jag kom hem - just nu 23 sek före. Mätte amplitud hos urmakarn och den låg på 240 - helt Ok för en 74-åring. Nu skall vi se hur väl den håller tiden framöver, kan bli en liten ruckning ev. GLAD! :D

Skönt att det löste sig efter mycket om och men! :)
 

JesperO

Rolex
underbart att höra Rivalen!! Lika glad som du - skönt att kunna ta hand om de riktigt gamla uren.
Njut av att ha den tillbaka på armen nu!
 
Topp