• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Calcutta 1942, Biggin Hill 1943

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Två klockor med militär proveniens trillade in nyligen, det roliga med såna är ju att det så tydligt förankrar klockan i en tid och en plats, jag gissar att det är samma känsla som folk som gillar fullset får?

Nån stackare har i kriget fått gå ner till förrådet och hämta ut en, iofs högtekonologisk och fin, klocka för att sen streta vidare i uniformen.

Taggad av en flieger-diskussion här på forumet började jag leta efter en RAF-Omega (igen…), inte så svåra att finna.
Denna från 1943 med superfin originaltavla!

IMGP0263_zps2ac60674.jpg



Otroligt tidlös och snygg design!!!


IMGP0265_zps740d05cd.jpg


IMGP0267_zps953fefd5.jpg


IMGP0266_zps590cfc07.jpg

Märkt på locket med A.M. (Air Ministry) 6B/159 (personlig utrustning piloter o navigatörer) och ett löpnummer.

IMGP0271_zps6cfd501b.jpg


30T2 i gott skick
IMGP0240_zps6b2eb0ad.jpg

RAF
BigginHill_zpse24c829f.jpg


ca1CnJv_zpsb477b9ad.jpg


Sen en Rolex Oyster Royal med ”Cook & Kelvey” (en juvelerare i Calcutta) på tavlan och Brittiska/Indiska armemarkeringar på baklocket. Indien var en skitstor marknad för Rolex på 30-talet, de hade agenter där innan de hade det i USA och Frankrike tex.

IMGP0229_zps37968886.jpg


Underbara blånerade visare även här.

IMGP0224_zpsf5e40637.jpg


IMGP0223_zps55d42306.jpg


IMGP0258_zps675d5bd9.jpg



Ref 2280 är enligt Dowlings bok (p.43) den första moderna Oystern ”The two-piece [oyster] case was initially cushion shaped when it appeared as model no 2416 in 1930. It was the introduction, two years later, of model no 2280 that finally brought Rolex to the case design we still recognize.”

IMGP0257_zps65decf4f.jpg


IMGP0255_zpsbc4b50c1.jpg



Oyster case ser till att urverket överlevt 70 år i välbehag.

IMGP0245_zps8a8083c0.jpg


Superbalance.

IMGP0246_zps78124ebd.jpg



Funderar på om den ska sitta på ett fatstrap som här
forgotten_heroes_2_zps65b4a1b8.jpg


Eller på ett vanligt?
5364688527_a4a26a231f_zpsfb6da551.jpg



Jag tackar mina gentlemannaarmar för att jag kan bära en 30,5mm:are och det känns bra.
IMGP0233_zps60f62bb5.jpg


Omegans 33,5mm ser ju klart ”flieger oversize” ut jämfört med den samtida Rolexen…
IMGP0244_zps718a4b14.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Fantastiska köp - grattis! Vågar du köpa direkt från indien, eller låter du rolexen gå en omväg via säkrare (?) marknad?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
mace skrev:
Fantastiska köp - grattis! Vågar du köpa direkt från indien, eller låter du rolexen gå en omväg via säkrare (?) marknad?

Den kommer från en auktionsfirma i UK :)

Fast numer är det väl så att det har färdats så mycket halvshady grejor från asien till intet ont anande köpare här o där att varje klocka måste värderas på sina egna meriter nästan oavsett var den befinner sig?
 

mace

Cartier
2-Faktor
True. Men det förtar ju känslan av att ha fyndad och fiskat upp en ratitet direkt eller nära ursprungskällan/ägaren. Hur som helst är det fantastiskt fina ur. Har en mordern seiko raf gen 1, men den är ju med sina 37 mm rena hublot-sizen i jämförelse. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Underbart! Den där lilla rollen måste vara sjukt rare. Milsubar hit och dit men att dessa små indiska ostron fanns hade jag ingen aning om. Jag skulle vilja se en milsubägare förklara för en oinvigd varför suben kostar x gånger mer än indiern. :lol:

Band... Ja, tunt måste det vara. Vildgris är lite på modet men även ett tunt nylonband i typ grön färg. Vad mäter uret mellan bandhornen? Bonklip har jag även hört skall vara på modet... Faktiskt många indiska ur som kommer på bonklip idag, men det kan bero på vad som helst iofs.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Härliga klockor och kul med de samtida krigsbilderna. Gillade främst Rolexen trots sina mått. Vad skiljer denna modell från Aurums Bubbleback?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Criss Cross skrev:
Härliga klockor och kul med de samtida krigsbilderna. Gillade främst Rolexen trots sina mått. Vad skiljer denna modell från Aurums Bubbleback?

Några ganska banbrytande saker... Hans är automatisk, och har lysmassa, plus något större tror jag?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Criss Cross skrev:
Härliga klockor och kul med de samtida krigsbilderna. Gillade främst Rolexen trots sina mått. Vad skiljer denna modell från Aurums Bubbleback?
Största skillnaden är väl att min BB har en påhängd rotor som innebar att uret fick en sk. "bubble back". Sedan skiljer sig boetterna lite då BB bl.a. är lite större och påminner mer om DD i utformning. Annars delar de alla de attribut som gjorde att Rolex är vad det är idag. Min BB från 1942:

DSC01243_zpsec624420.jpg


Edit, var lite för långsam.
 

hans

Petrus Kenicius
Re: Sv: Calcutta 1942, Biggin Hill 1943

Grattis till fina klockor med en intressant historia.
 

_jonte

Patek
Vilken kvalitétspost, tackar för det. Underbart fina dinkor med, inte alla som kan bära upp 30,5mm med värdighet! :)
 

Hardy

Thug
Helt otroligt att kunna bära runt på så mycket historia på armen!

fantastiska bilder och rolig läsning!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
ja och för en billigare penning än moderna wannabee fliegers... se K&S där Omegan ligger uppe...

-engine? check!... flaps? check! :D
 
Topp