• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

California dial

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
California dial innebär att tavlan pryds av såväl arabiska som romerska siffror. Vad tycker ni KS:are om detta? Personligen har jag svårt för romerska siffror, och det blir blir tyvärr inte hälften så illa om man blandar.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Det blir fräckt om man dricker vin i en filtrerad bild i solnedgången iaf...
California-Dial-Panerai.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
California dial innebär att tavlan pryds av såväl arabiska som romerska siffror, se bild. Vad tycker ni KS:are om detta? Personligen har jag svårt för romerska siffror, och det blir blir tyvärr inte hälften så illa om man blandar.

OBS: Lånad bild
Hemsk faketavla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Valde första bästa på google, tar bort den i så fall. Har du någon fin tavelbild på lager som kan representera california dials?
Beror på om du vill ha gammalt eller nytt. Aqua lade ju upp en av klassikerna, en annan är BBs. Din tråd och ditt val så länge det inte är en faketavla.
 
  • Like
Reactions: K-S

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Beror på om du vill ha gammalt eller nytt.

Gammalt är väl din hemmaborg?

. Aqua lade ju upp en av klassikerna, en annan är BBs. Din tråd och ditt val så länge det inte är en faketavla.

Du har bättre koll än mig. Jag har bara stött på några enstaka strömodeller, så jag hade uppskattat lite fina bilder. Din bubbleback har kanske rent av california dial?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det är lite kaxigt, speciellt på Paneraien som det länkades till tidigare.
Nya Jaquet Droz Grande Seconde är också rätt snygg.

The%20new%20Grande%20Seconde%20features%20C%C3%B4tes%20de%20Gen%C3%A8ve%20finishing%20on%20the%20dial
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gammalt är väl din hemmaborg?



Du har bättre koll än mig. Jag har bara stött på några enstaka strömodeller, så jag hade uppskattat lite fina bilder. Din bubbleback har kanske rent av california dial?

Ville inte kapa tråden helt, men ok. California dial som de kallas är ju lite av ett Rolex-fenomen, vet dock varken om de var först eller vad meningen var med dem. När jag tänker cali dial är det bubbleback som kommer upp i mitt huvud. Det är den mest kopierade och eftertraktade tavelmodellen och tyvärr har jag inte en sådan. Denna tror jag är kosher, men inte 100% säker. Tavlan skall vad jag förstått ha fördjupningar för radiumet precis som tidiga explorers. Jag älskar dem så klart!

RX3372-BB-BLACK-CALI-SS-01.jpg


DSCN6388.jpg
 

Icaras

Rolex
Gillade det inte alls. Men visst, stirrar jag tillräckligt länge så kommer jag att vakna upp imorgon med önskan att köpa en sådan :woot:
 

Nexus

Panerai
För Guds skull, NEJ! Romerska kontra arabiska är snyggt för sig, men att blanda blir som att lägga löjrom på en princesstårta.
 

Sond

Patek
Någon som vet om det finns en rolig bakrund till att blanda siffror? Vem var först? Varför? Alltså nörderi på hög nivå..:D
 

Nexus

Panerai
Jahapp, nu kan jag tydligen inte editera mitt första inlägg pga tid. Men jag har i alla fall gjort en pedagogisk bild som förklarar hur pass fel det är med calidial.
 

Bilagor

  • Rålle.jpg
    Rålle.jpg
    18.8 KB · Visningar: 84
Topp