• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Campus eller Club Campus...?

Vilken har snyggast urtavla?

• Club Campus

Röster: 7 28.0%
  • Club

Röster: 18 72.0%

• Totala väljare
    25

Varmpaj

Basic
Hej klocksnack! Min första post på forumet (förutom i introtråden)!
Jag har länge gått och funderat på vilken klocka jag skall skaffa när jag tagit min mastersexamen, när jag nu gjort detta är det dags! Jag har varit intresserad av många tillverkare och modeller, men i slutändan verkar det som att Nomos, Club eller Club Campus, är det som är mest intressant.

I samband med detta har jag lite funderingar över klockans storlek. Det är 36 mm varianten jag är intresserad av. Saken är den att jag har jäkligt spinkiga handleder på 155 mm i omkrets och en bredd på ca 5 cm. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig förbi en Nomos återförsäljare inom en snar framtid och har därför tänkt beställa via deras hemsida. Därmed infinner sig den relevanta frågan: kommer klockan vara för bred för min handled? Fäste till fäste (lug to lug) är klockan 47,5 mm lång på Campus 36. Kommer detta passa min 5 cm breda-ish handled? Nedan finns bilder, bifogar en bild av klockan från sidan.
club_seite(1).jpg

En ytterligare fråga: skulle ni säga att självlysande urtavla är värt att välja en klocka för? Tycker att det är en trevlig funktion men eventuellt att Club har en trevligare urtavla än Club Campus men Club har inte lumen på urtavlan. Hur upplever ni som har en Campus lumeneffekten? Synd att Campus 36 inte har lika trevlig urtavla som Campus 38...

Tack på förhand för era åsikter! :)

Här är urtavlorna:
Club Campus (lumen):
club_campus.png

Club:
club_front_neu.png

Hej klocksnack! Min första post på forumet (förutom i introtråden)!
Jag har länge gått och funderat på vilken klocka jag skall skaffa när jag tagit min mastersexamen, när jag nu gjort detta är det dags! Jag har varit intresserad av många tillverkare och modeller, men i slutändan verkar det som att Nomos, Club eller Club Campus, är det som är mest intressant.

I samband med detta har jag lite funderingar över klockans storlek. Det är 36 mm varianten jag är intresserad av. Saken är den att jag har jäkligt spinkiga handleder på 155 mm i omkrets och en bredd på ca 5 cm. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig förbi en Nomos återförsäljare inom en snar framtid och har därför tänkt beställa via deras hemsida. Därmed infinner sig den relevanta frågan: kommer klockan vara för bred för min handled? Fäste till fäste (lug to lug) är klockan 47,5 mm lång på Campus 36. Kommer detta passa min 5 cm breda-ish handled? Nedan finns bilder, bifogar en bild av klockan från sidan.
club_seite(1).jpg

En ytterligare fråga: skulle ni säga att självlysande urtavla är värt att välja en klocka för? Tycker att det är en trevlig funktion men eventuellt att Club har en trevligare urtavla än Club Campus men Club har inte lumen på urtavlan. Hur upplever ni som har en Campus lumeneffekten? Synd att Campus 36 inte har lika trevlig urtavla som Campus 38...

Tack på förhand för era åsikter! :)

Här är urtavlorna:
Club Campus (lumen):
club_campus.png

Club:
club_front_neu.png
I min bok så vinner Club.
Du slipper de klumpiga romerska siffrorna och du får en bättre kontrast/ läsbarhet med de svartröda visarna! :cool::)

Förstår inte varför de gör en klocka med vita visare mot vit tavla?! :banghead:

Jag hade kört på club. Dock är lug till lug ganska lång på den modellen och tror att det finns en möjlighet att det kommer se dåligt ut.

Det är lite det jag är fundersam över...så segt att det inte finns någon återförsäljare i Gbg där jag bor :(
På club campus har de dock en kvinnlig modell på en av produktbilderna och smalare handled än henne har jag nog inte :D
Men mycket underligt lug to lug avstånd...
Är det något ni har reflekterat över är negativt för klockan i sig?

Svårt men bra val. Är det samma lug-to-lug på bägge? 47,5 är ju ganska mycket på 36mm, har för mig min sub är 47 också.

Svårt men bra val. Är det samma lug-to-lug på bägge? 47,5 är ju ganska mycket på 36mm, har för mig min sub är 47 också.

Jepp, det är samma mått i övrigt, skillnaden är bara urtavlans utseende (och därmed att Campus har självlysande visare och markeringar).
Men ja, 47,5 är väldigt mycket för 36 mm klocka onekligen. Hade jag haft råd hade jag nog satsat på en Nomos Minimatik istället. :cool:

Jepp, det är samma mått i övrigt, skillnaden är bara urtavlans utseende (och därmed att Campus har självlysande visare och markeringar).
Men ja, 47,5 är väldigt mycket för 36 mm klocka onekligen. Hade jag haft råd hade jag nog satsat på en Nomos Minimatik istället. :cool:
En Tangente 33 kanske? Borde sitta som en smäck!

Hur den kommer sitta beror rätt mycket på formen av handleden. Liten men oval handled klarar större don. Eftersom du säger 5cm över så lär de ju inte vara runda, men det är ett lite svårt mått pga varierande kurvatur. Har själv handleder som får klassas som rätt petit, 16.5 runtom och drygt 5.5 över, och en klocka med samma mått bandhorn-bandhorn vilket resulterar i hygglig marginal över för mig.

Summa summarum torde det fungera, men känner du dig osäker är Tangente 33 som påtalat ett bra val (och min personliga favorit hos Nomos).

Hur den kommer sitta beror rätt mycket på formen av handleden. Liten men oval handled klarar större don. Eftersom du säger 5cm över så lär de ju inte vara runda, men det är ett lite svårt mått pga varierande kurvatur. Har själv handleder som får klassas som rätt petit, 16.5 runtom och drygt 5.5 över, och en klocka med samma mått bandhorn-bandhorn vilket resulterar i hygglig marginal över för mig.

Summa summarum torde det fungera, men känner du dig osäker är Tangente 33 som påtalat ett bra val (och min personliga favorit hos Nomos).

Tack för utförligt svar! Ja, formen påverkar ju mycket. Min handled får nog anses ganska platt och därmed ganska oval (se bifogad fil).
image.jpg

image.jpg

Klockan på bilden är 37 mm i diameter och cirka 44 mm bandhorn-bandhorn.

Är det någon som vet bandhorn-bandhornsbredden på Tangente, Tangente 33, Orion och Metro? Hade varit intressant att veta!

Tack för utförligt svar! Ja, formen påverkar ju mycket. Min handled får nog anses ganska platt och därmed ganska oval (se bifogad fil).
image.jpg

image.jpg

Är det någon som vet bandhorn-bandhornsbredden på Tangente, Tangente 33, Orion och Metro? Hade varit intressant att veta!

Har provat nomos club i båda storlekarna, tyckte även att 36mm kändes på snudd för stor. Har 16.5cm handleder. Du kanske skulle fundera på en aqua terra?

image.jpg

image.jpg

Ja, det fanns ju inte jättemycket utrymme till övers där, men man kommer nog undan med 47.5mm. Tangente 35 har 45.5 och dessutom ganska böjda bandhorn så det skulle nog funka prima.

Har provat nomos club i båda storlekarna, tyckte även att 36mm kändes på snudd för stor. Har 16.5cm handleder. Du kanske skulle fundera på en aqua terra?
Den är väl i och för sig också 47.5 lug-to-lug? Kanske något mindre på nya 38mm men skulle tro att det är obetydligt.

Ja, det fanns ju inte jättemycket utrymme till övers där, men man kommer nog undan med 47.5mm. Tangente 35 har 45.5 och dessutom ganska böjda bandhorn så det skulle nog funka prima.
Ja, en tangente 35 skulle kanske funka också, vet inte om 33 kanske passar bättre dock? Doctors without borders versionen är ganska najs!

Den är väl i och för sig också 47.5 lug-to-lug? Kanske något mindre på nya 38mm men skulle tro att det är obetydligt.

Tror också att Club Aqua är samma mått?

Ganska synd att tangente inte tål 10 atm vattentryck, som club gör.

Ja precis 47.5 men tänkte den äldre på 38.5, tror den är runt 45-46mm

Campus är ju roligare med sin California-tavla. Lumen på siffrorna ser kul ut på bild, men är inte så fantastisk i verkligheten. Här är min Campus 38 på 17-17,5 arm.

DSC_0826-01.jpeg

Ja, luggarna är långa, men det är som många säger - det är en vanesak. Att den är så tunn är en stor fördel enligt mig och klockan ligger rätt så still på armen.

Kul frågeställning måste jag säga! Nomos är utan tvekan en utav mina favoriter. Stilren och enkel design på ett riktigt trevligt sätt.

Jag hade valt Club. Snyggare tavla utan romerska siffror. Visarna är mycket snyggare också. Tror dock att du blir nöjd med vilken du än väljer.

Tack för svaren! Funderar mycket över detta, tror det blir tangente 33 eller 35... inte riktigt säker på vilken än. Blir nog någon av dessa mideller:
tangente_front(1).png

tangente_dwb_uk_front.png

Välken har bäst urtavla? :)
Funderar på att beställa två och sedan skicka tillbaka en men känns segt att ligga ute med 15 papp :p

Tack för svaren! Funderar mycket över detta, tror det blir tangente 33 eller 35... inte riktigt säker på vilken än. Blir nog någon av dessa mideller:
tangente_front(1).png

Funderar på att beställa två och sedan skicka tillbaka en men känns segt att ligga ute med 15 papp :p

Jag föredrar den understa!

tangente_front(1).png

Urtavlorna har säkert lika bra funktion :p Men färg är alltid roligare...

tangente_front(1).png

Bägge är bra enligt mig, snyggt med blå visare men också trevligt med en liten färgklick. Tror du blir mest nöjd om du väljer själv ;)

tangente_front(1).png

Skulle välja den övre dvs den med blå visare.

Bägge är bra enligt mig, snyggt med blå visare men också trevligt med en liten färgklick. Tror du blir mest nöjd om du väljer själv ;)

Givetvis ;) tror jag lutar mot den med röd 12:a men gillar inte riktigt att det står "doctors without borders", även om det givetvis är trevligt att de donerar 100 euro till läkare utan gränser!

Största dilemmat är nog dock 33 mm eller 35 mm, just nu. Skulle kunna beställa två och skicka tillbaka en, men segt att ligga ute med pengarna under tiden som sagt... :greedy:

Tillbaka
Topp