• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cape cod - safe?

daveid

Cartier
2-Faktor
Tjena, tänkte fråga om det är safe att polera en Longines Legend diver med cape cod? Det är ingen ytbeläggning eller något på klockan man polerar bort? Kommer det märkas att klockan blivit polerad eller polerar såna dukar bort relativt lite av metallen så att det inte märks? Hela boetten består ju av en polerad yta i princip, finns det några uppenbara nackdelar med att använda cape cod på en klocka som består av polerade ytor? Är novis på området, har använt sökfunktionen men inte hittat svar på min fråga.

(undvik helst diskussioner om huruvida hairlines och repor föredras eller inte föredras på en klocka, tack.)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Med tiden och vid tillräckligt idogt gnussande riskrerar du att förstöra boettens originalform. Övergångar som ska vara "vassa" kan bli rundade.

Det var en annons på en Rolex för ett par år sen där säljaren skröt med att henne gnott av klockan med polerduk varje kväll. Sen så hemsk ut.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Med tiden och vid tillräckligt idogt gnussande riskrerar du att förstöra boettens originalform. Övergångar som ska vara "vassa" kan bli rundade.

Det var en annons på en Rolex för ett par år sen där säljaren skröt med att henne gnott av klockan med polerduk varje kväll. Sen så hemsk ut.
Kan du ordna en länk tro? Det vore kul.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Capecod polerar ganska djupt så var lätt på handen och polera enbart plana ytor med få drag så är du safe. Just capecod sliter mycket.

Ett bättre alternativ är polerdukar från smyckesaffärer avsedda ringar och annat, de tar inte bort lika mycket material så man får köra på ett tag men i gengäld sliter det mindre på boetten.

Enstaka störande repor polerar jag bort ibland men en klocka i jämnt slitet skick skulle jag inte ge mig på att polera. Att polera en hel klocka känns som ett stort misstag, speciellt om man inte har koll på poleringar.
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Så här såg en klocka ut som jag haft, en ägare sen 1984 och har putsats på med typ en glasögonduk väldigt ofta. Så skulle bandhornen se ut efter en putsning med cape cod.

På tex. LLD är det väldigt svårt att få upp samma polerade ytfinish som original med cape cod, det blir lätt flammigt. Och märken mer än hairlines osv. kan du glömma att få bort dessvärre.

FullSizeRender.jpg
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kanske kör på smyckesdukar då istället längre fram i tiden. Klockan är inte ens ett år gammal så väntar nog lite innan jag går loss på klockan. Det som stör mig mest är två ytliga repor, som inte alls är djupa samt vissa hairlines på bandhornen som man ser vid rätt ljus... Men antar att det är lättare att leva med dom än ifall jag skulle tabba mig med poleringen. :D

Jag missade ett ord i din mening ovan. :banghead:
Enda gången jag kör capecod är om av har en klocka i väldigt bra skick med en enstaka störande repa, föredrar däremot som sagt andra slipdukar.
Finns det någo speciell sort du rekommenderar?

Stort tack för alla svar! :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon speciell sort du rekommendera?
Stort tack för alla svar! :)
Inte direkt. Gå in på någon guldaffär, vad de nu heter och fråga om de säljer polerdukar för Einar och dylikt. De kostar typ 40kr men man brukar få dem gratis om man ber snällt. Capecod är helt dränkta i polerpasta, smyckesdukar är istället torra och insmorda/impregnerade med polerpasta.

Du kan ju testa bak baklocket först så ser du hur mycket de polerar. 5 drag med capecod motsvarar typ 30 drag med en smyckesduk.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tjena, tänkte fråga om det är safe att polera en Longines Legend diver med cape cod? Det är ingen ytbeläggning eller något på klockan man polerar bort? Kommer det märkas att klockan blivit polerad eller polerar såna dukar bort relativt lite av metallen så att det inte märks? Hela boetten består ju av en polerad yta i princip, finns det några uppenbara nackdelar med att använda cape cod på en klocka som består av polerade ytor? Är novis på området, har använt sökfunktionen men inte hittat svar på min fråga.

(undvik helst diskussioner om huruvida hairlines och repor föredras eller inte föredras på en klocka, tack.)
Jag ska försöka undvika det du just ber oss att undvika.

Saken är dock den att så länge du använder klockan så kommer nya mindre repor och i förlängningen märken. Ska du återkommande ge dig på dessa så hamnar du bara i en ond cirkel. Det ingår liksom oavsett om man föredrar det eller inte.
Om du nödvändigtvis vill ge dig på dina repor så använd en duk med mindre polerpasta som andra föreslagit. Mitt tips är dock att gilla läget och lägga tiden på något roligare då det oavsett kommer nya...
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag ska försöka undvika det du just ber oss att undvika.

Saken är dock den att så länge du använder klockan så kommer nya mindre repor och i förlängningen märken. Ska du återkommande ge dig på dessa så hamnar du bara i en ond cirkel. Det ingår liksom oavsett om man föredrar det eller inte.
Om du nödvändigtvis vill ge dig på dina repor så använd en duk med mindre polerpasta som andra föreslagit. Mitt tips är dock att gilla läget och lägga tiden på något roligare då det oavsett kommer nya...
http://www.fourtane.com/fourtane-blog/wear-your-rolex-scratches-like-you-own-them
 

Orson

Omega
2-Faktor
Testat Cape cod dukar på en del polerade ytor men dom blir ju inte lika blanka som det från fabriken. Vad gör jag fel?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Testat Cape cod dukar på en del polerade ytor men dom blir ju inte lika blanka som det från fabriken. Vad gör jag fel?
Med capecod kan du inte öppnå den blankhet som tex en Rolex har från fabrik. När du slipar så avlägsnar du metall, det vill säga "repar" den. Capecod repar inte tillräckligt fint för att bli spegelblankt, det blir mer en grumlig yta.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Okey, läst om någon som kört med liknande dukar fast för smycken typ ringar. Kanske blir bättre resultat med en sådan duk? Åtminstone mindre grumligt.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
image.jpg
Ursäkta trådkapning,är det putsmedel på de torra vita putsdukarna som brukar följa med vid klockköp? Är det putsmedel på glasögonputsdukarna som brukar ligga i glasögonfodralet?

Är det så att avtorkning av fett med torr duk "sneputsar" om man gör det varje dag? @JLW
Frågorna är seriösa, då jag trodde att putsduken som kom med bara var lite som en mirakeltrasa så att den putsade bort fettet/fingeravtryck, så jag har gnuggat på lite nu o då, när klockan ska fotas och inte trott att den putsade så hårt.:rolleyes:
 

Psykel

Patek
image.jpg
Ursäkta trådkapning,är det putsmedel på de torra vita putsdukarna som brukar följa med vid klockköp? Är det putsmedel på glasögonputsdukarna som brukar ligga i glasögonfodralet?

Är det så att avtorkning av fett med torr duk "sneputsar" om man gör det varje dag? @JLW
Frågorna är seriösa, då jag trodde att putsduken som kom med bara var lite som en mirakeltrasa så att den putsade bort fettet/fingeravtryck, så jag har gnuggat på lite nu o då, när klockan ska fotas och inte trott att den putsade så hårt.:rolleyes:
Putsduk modell glasögonduk är väl oftast bara nån slags microfiberduk utan polermedel.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Cape Cod dukar är väl inte en poleringsduk utan en polish kräm som kommer på rosa dukar. Skall man inte först applicera Cape Cod och sedan använda en torr poleringsduk för önskad lyster!?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Finns som duk med smörjmedel på.
Yes jag har själv en påse men har förstått efteråt att det är en applicering duk och inte ämnat som polering även om det funkar att använda den indränkta duken. Dvs det blir för mycket med enbart Cape Cod duken. Kan säkert missförstått eller finns det olika varianter?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
image.jpg
Ursäkta trådkapning,är det putsmedel på de torra vita putsdukarna som brukar följa med vid klockköp? Är det putsmedel på glasögonputsdukarna som brukar ligga i glasögonfodralet?

Är det så att avtorkning av fett med torr duk "sneputsar" om man gör det varje dag? @JLW
Frågorna är seriösa, då jag trodde att putsduken som kom med bara var lite som en mirakeltrasa så att den putsade bort fettet/fingeravtryck, så jag har gnuggat på lite nu o då, när klockan ska fotas och inte trott att den putsade så hårt.:rolleyes:
Det brukar vara microfiber utan något annat i vanliga puts och glasögondukar! Synsam osv. brukar skicka med en spray liknande fönsterputs som dunstar.
Jag tar bort fett med ren bensin eller fönsterputs precis som urmakare gör för att hålla rent eller ta bort rester av plast osv. sen torka med microfiber.
Det klart att åratal (mååånga år) av torkning på borstade ytor kan komma att synas, garanterat på mjuka material som guld. APs borstning på rostfria modeller ser man ibland en del nötning på från skortärmar och avtorkning.

Du kan torka fettfläckar och fingeravtryck med gott samvete på din klocka :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Det brukar vara microfiber utan något annat i vanliga puts och glasögondukar! Synsam osv. brukar skicka med en spray liknande fönsterputs som dunstar.
Jag tar bort fett med ren bensin eller fönsterputs precis som urmakare gör för att hålla rent eller ta bort rester av plast osv. sen torka med microfiber.
Det klart att åratal (mååånga år) av torkning på borstade ytor kan komma att synas, garanterat på mjuka material som guld. APs borstning på rostfria modeller ser man ibland en del nötning på från skortärmar och avtorkning.

Du kan torka fettfläckar och fingeravtryck med gott samvete på din klocka :)
Tack!
Jag kör min numera dagligdags så det blir en del dings, då det är vitguldsboett. Tyckte bara att det är synd om jag putsar sönder den.
 
  • Like
Reactions: JLW

frere

Audemars
2-Faktor
Det vore kul men minns fan inte... 14060 har jag för mig.
Jag har för mig att historien bleknade lite vid granskning, var det inte bara en glad kille som hade köpt en hårdpolerad klocka och sen torkat den ömt med en mjuk tygtrasa varje kväll?

OnT så är cape cod en styggelse! Jag tycker att man antingen bör repa sin klocka och stå för det eller överlåta poleringen åt proffsen.

Edit: missade datumet på trådstarten...
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har för mig att historien bleknade lite vid granskning, var det inte bara en glad kille som hade köpt en hårdpolerad klocka och sen torkat den ömt med en mjuk tygtrasa varje kväll?

OnT så är cape cod en styggelse! Jag tycker att man antingen bör repa sin klocka och står för det eller överlåta poleringen åt proffsen.

Edit: missade datumet på trådstarten...
Jojo men ska inte granska så roliga historier;)
 
Topp