Carl Edmond - Granit
Som relativt nybliven klockentusiast håller jag alltid ögonen öppna för nya, intressanta märken. Första gången jag ens hörde talas om ”Carl Edmond” ( framöver förkortat CE ) var faktiskt på detta forum. Mottagandet var, milt sagt, blandat med tydliga drag åt det negativa.
Så, är CE bara en ny Daniel Wellington som antytts eller finns det mer än vad första intryck kan förtälja ? Thats what we are here to find out
CE’s utbud består utav två versioner av samma klocka. Ryolit, som är rund, samt Granit som är fyrkantig. Båda delar samma layout på urtavlan med en liten sekundvisare samt dom rätt så lustiga bandhornen. Olika storlekar finns att tillgå. 36 & 40mm för dom runda och 29 & 34mm för dom fyrkantiga. Alla varianter är 7mm tjocka, har safirglas, polerad boett i 316L stål, vattentålighet på 3 atm samt urverk från Ronda.
Det exemplar som jag kommit över är en Granit 29mm i utförande ”gunmetal”.
https://carledmond.com/product/granit-gunmetal-29mm/?attribute_pa_strap=natural-leather
Storleken på 29mm kändes rätt så liten till en början men jag vande mig relativt snabbt. Nu är det lätt att påpeka att det är en damklocka jag köpt men jag hävdar bestämt att den är unisex och det står jag fast vid
Klockan sitter bekvämt på min 17cm handled och den diminutiva kronan, som är signerad, märks knappt vilket är ett plus för mig som vänsterhänt. Läderbandet däremot kändes tyvärr inte lika bekvämt och jag undrar om det har med tidigare nämda bandhorn att göra. Speciellt då den översta som hindrar bandet att röra sig fritt. I övrigt är kvaliteten inget att klaga på och som förväntat i prisklassen.
Vid första tillfälle som gavs böt jag ut lädret mot en Eulit Panama vilket ökade komforten ordentligt. Bandhornen spökade dock igen vid montering vilket gjorde det knepigare än nödvändigt att få dit bandet. Design över funktion i all sin härlighet.
Läsbarheten är ok men jag är osäker på eventuell antireflex, om någon, finns på glaset. Den röd / orangea sekundvisaren ger en behövligt liten färgklick på urtavlan. Granit gör sig väl som vardagsklocka vilket kan kläs upp vid tillfälle men lite mer tålighet mot vatten hade inte skadat.
Så, för att summera mina intryck. Är CE en DW wannabe ?. Mitt svar får bli ett nej. Även om märkena förmodligen har samma ursprungsland ( läs Kina ) så får man betydligt mer för sina slantar med CE. Både material- och designmässigt. Skulle kanske då hellre jämföra CE med t ex Tissot Everytime i stället om man bortser från skillnaden i renommé märkena emellan som givetvis talar till Tissot’s fördel samt swiss made och allt det där.