• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartier Tank a Guichets. Lite information och bilder.

evki

Audemars
2-Faktor
Vissa klockor är helt enkelt udda och skulle aldrig existerat om inte det fanns galna människor som föredrar det innovativa snarare än det sedvanliga.

Från början av 1920-talet till mitten på 1930-talet var klockor med digital tidvisning en vogue och många klocktillverkare lanserade klockor där visare ersattes av små fönster som visade den aktuella tiden på ett digitalt sätt. Cartier blev varken den förste eller den mest innovative men tack vare sin utsökta smaken och, inte minst, sin inflytelserika kundkrets blev hans tolkning av det digitala armbandsuret något av en legend i klockvärlden.

Den första Tank a Guichets (Tank med Aperturer) registrerades 1928 och såldes därmed till den stenrike Maharadjan av Patiala. I grund och botten var det en Tank Normale med en generös yta av borstat ädelmetall och två små aperturer som visade timmar och minuter. Det har funnits några variationer av Tank a Guichets och den sista kom 1932. Det kan tolkas som bevis på att trenden hade vänt tillbaka till den klassiska tidsvisningen med visare. Dock har Jaeger-LeCoultre i sin arkiv ritningar på Tank a Guichets från sena 40-talet - kanske några projekt som aldrig blev av då det exklusiva partnerskapet upphörde 1946.

När Cartier firade sin 150-årsjubileum in 1997 tillverkades det några reissues av denna legendariska klocka inom Collection Privee: den superlimiterade utgåvan på 3! stycken med kronan "kl. 12" och sedan 300 till i guld och platina (150 i vardera metall) med kronan "kl.3".

En av de sistnämnda har jag möjlighet att visa i lite mer detalj. Boetten mäter 26x37 mm och är helbortstad med undantag för polerade bevels. Urverket är manuell och har sin ursprung hos Piaget. Kronan prydas av en rubin istället för den klassiska safiren. Ni kanske undrar varför jag inte använder det fantastiskt bekväma viklåset? Svaret är enkelt - har inte lyckats med att skaffa ett nytt band då storleken är lika udda som själva klockan - 18.5mm x 16mm.

_4098429.JPG
_4098428.JPG
_4098426.JPG

_4098427.JPG
_4098422.JPG
_4098430.JPG

data_279253a8-0277-4316-8bca-acfcca5ad302_1024x1024.jpg
_4098435.JPG
_4098436.JPG
_4098438.JPG
_4098442.JPG
_1107794.JPG
_1117819.JPG
_1117812.JPG
_1117809.JPG
_1117803.JPG
_1117813.JPG
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Vissa klockor är helt enkelt udda och skulle aldrig existerat om inte det fanns galna människor som föredrar det innovativa snarare än det sedvanliga.

Från början av 1920-talet till mitten på 1930-talet var klockor med digital tidvisning en vogue och många klocktillverkare lanserade klockor där visare ersattes av små fönster som visade den aktuella tiden på ett digitalt sätt. Cartier blev varken den förste eller den mest innovative men tack vare sin utsökta smaken och, inte minst, sin inflytelserika kundkrets blev hans tolkning av det digitala armbandsuret något av en legend i klockvärlden.

Den första Tank a Guichets (Tank med Aperturer) registrerades 1928 och såldes därmed till den stenrike Maharadjan av Patiala. I grund och botten är var det en Tank Normale med en generös yta av borstat ädelmetall och två små aperturer som visade timmar och minuter. Det har funnits några variationer av Tank a Guichets och den sista kom 1932. Det kan tolkas som bevis på att trenden hade vänt tillbaka till den klassiska tidsvisningen med visare. Dock har Jaeger-LeCoultrei sin arkiv ritningar på Tank a Guichets från sena 40-talet - kanske några projekt som aldrig blev av då det exklusiva partnerskapet upphörde 1946.

När Cartier firade sin 150-årsjubileum in 1997 tillverkades det några reissues av denna legendariska klockan inom Collection Privee: den superlimiterade utgåvan på 3! stycken med kronan "kl. 12" och sedan 300 till i guld och platina (150 i vardera metall) med kronan "kl.3".

En av de sistnämnda har jag möjlighet att visa i lite mer detalj. Boetten mäter 26x37 mm och är helbortstad med undantag för polerade bevels. Urverket är manuell och är har sin ursprung hos Piaget. Kronan prydas av en rubin istället för den klassiska safiren. Ni kanske undrar varför jag inte använder det fantastiskt bekväma viklåset? Svaret är enkelt - har inte lyckats med att skaffa ett nytt band då storleken är lika udda som själva klockan - 18.5mm x 16mm.

_4098429.JPG
_4098426.JPG
_4098428.JPG
_4098426.JPG

_4098427.JPG
_4098422.JPG
_4098430.JPG

data_279253a8-0277-4316-8bca-acfcca5ad302_1024x1024.jpg
_4098435.JPG
_4098436.JPG
_4098438.JPG
_4098442.JPG
_1107794.JPG
_1117819.JPG
_1117812.JPG
_1117809.JPG
_1117803.JPG
_1117813.JPG

Vass som fan, tack
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vissa klockor är helt enkelt udda och skulle aldrig existerat om inte det fanns galna människor som föredrar det innovativa snarare än det sedvanliga.

Från början av 1920-talet till mitten på 1930-talet var klockor med digital tidvisning en vogue och många klocktillverkare lanserade klockor där visare ersattes av små fönster som visade den aktuella tiden på ett digitalt sätt. Cartier blev varken den förste eller den mest innovative men tack vare sin utsökta smaken och, inte minst, sin inflytelserika kundkrets blev hans tolkning av det digitala armbandsuret något av en legend i klockvärlden.

Den första Tank a Guichets (Tank med Aperturer) registrerades 1928 och såldes därmed till den stenrike Maharadjan av Patiala. I grund och botten är var det en Tank Normale med en generös yta av borstat ädelmetall och två små aperturer som visade timmar och minuter. Det har funnits några variationer av Tank a Guichets och den sista kom 1932. Det kan tolkas som bevis på att trenden hade vänt tillbaka till den klassiska tidsvisningen med visare. Dock har Jaeger-LeCoultrei sin arkiv ritningar på Tank a Guichets från sena 40-talet - kanske några projekt som aldrig blev av då det exklusiva partnerskapet upphörde 1946.

När Cartier firade sin 150-årsjubileum in 1997 tillverkades det några reissues av denna legendariska klockan inom Collection Privee: den superlimiterade utgåvan på 3! stycken med kronan "kl. 12" och sedan 300 till i guld och platina (150 i vardera metall) med kronan "kl.3".

En av de sistnämnda har jag möjlighet att visa i lite mer detalj. Boetten mäter 26x37 mm och är helbortstad med undantag för polerade bevels. Urverket är manuell och har sin ursprung hos Piaget. Kronan prydas av en rubin istället för den klassiska safiren. Ni kanske undrar varför jag inte använder det fantastiskt bekväma viklåset? Svaret är enkelt - har inte lyckats med att skaffa ett nytt band då storleken är lika udda som själva klockan - 18.5mm x 16mm.

_4098429.JPG
_4098426.JPG
_4098428.JPG
_4098426.JPG

_4098427.JPG
_4098422.JPG
_4098430.JPG

data_279253a8-0277-4316-8bca-acfcca5ad302_1024x1024.jpg
_4098435.JPG
_4098436.JPG
_4098438.JPG
_4098442.JPG
_1107794.JPG
_1117819.JPG
_1117812.JPG
_1117809.JPG
_1117803.JPG
_1117813.JPG
Satan i gatan vilken klocka! :hungry:
 

Geparden

Audemars
Den där är så sjukt jävla bra! Svårslagen bland tankar. Tack för informativ text och som vanligt utmärkta bilder, kronan klockan 12 blir väl nästa steg förmodar jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Verkligen stentuff, kombinationen platina, jump hour och Cartier är nästan för bra. Stör mig dock väldigt mycket på det där bandet... Vill se på naturfärgad gris och på grå matt alligator. Har tyvärr själv ett par bandprojekt och det finns lättare saker att lösa.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tack alla som gillar inlägget och skriver trevliga/uppmuntrande kommentarer. Man tror att man är en "självständig" klockfantast men visst påverkar vi varandra märkbart - inte minst med hejarop och stöd.

Det är superkul att se @evki och det är kul att du sprider ditt budskap, med bra bilder. Det har definitivt fått mig på kroken och hela grejen med Collection Privée är spännande.

Man tackar och bugar! Det finns verkligen mycket kul hos Cartier - huset har producerat otroligt många olika klockor och CPCP är crème de la crème ur ett modernt perspektiv.

Den där är så sjukt jävla bra! Svårslagen bland tankar. Tack för informativ text och som vanligt utmärkta bilder, kronan klockan 12 blir väl nästa steg förmodar jag.

Ha-ha, nja - det blir nog dyrt :)

Stör mig dock väldigt mycket på det där bandet... Vill se på naturfärgad gris och på grå matt alligator. Har tyvärr själv ett par bandprojekt och det finns lättare saker att lösa.

Ja, jag vet - bandet är ett skämt medan klocka är inte att skoja med. Måste erkänna att jag inte har lagt särkilt mycket tid på det då klockan har legat i bankfack och agerat "my precious" när jag leker Gollum där nere. Tycker ett grisband som på Maharadjas klocka blir en klockren lösning, kanske svart.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Spännande läsning och mycket läcker klocka! Förstod jag rätt att Jaeger gjorde dessa första ”digitalare” åt Cartier? Var verken därifrån då också?
Ingen bild på viklåset? I platina med förmodar jag? Bäres ganska stort? Wristshot?
Var och hur lyckades du hitta klockan?
 
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Spännande läsning och mycket läcker klocka! Förstod jag rätt att Jaeger gjorde dessa första ”digitalare” åt Cartier? Var verken därifrån då också?
Ingen bild på viklåset? I platina med förmodar jag? Bäres ganska stort? Wristshot?
Var och hur lyckades du hitta klockan?

1903 var året när Louis Cartier och Edmond Jaeger började samarbeta. Cartier var en världskänd juvelerare som hade stort intresse för klockor i allmänhet och armbandsur i synnerhet medan Jaeger var en uppfinnare som hade extratunna urverk som sin stora passion. 1903 utmanade Jaeger den kända manufakturen LeCoultre att tillverka hans nyuppfunna fickursverk och LeCoultre accepterade uppdraget (Jaeger var varken intresserad eller hade kapacitet att massproducera sina urverk). Detta dubbla samarbete - mellan Cartier och Jaeger å ena sidan och Jaeger och LeCoultre å andra - fungerade utmärkt bra för alla tre: Cartier löste de tekniska utmaningar med hjälp av Jaegers geni och den sistnämnde anlitade den anrika manufakturen att tillverka hans uppfinningar i bästa möjliga kvalitet.
1907 tecknade Pierre och Louis Cartier ett kontrakt med Edmond Jaeger som gav bröderna exklusiva rättigheter till alla Jaegers uppfinningar och de i sin tur garanterade 250000 franks i årliga intäkter till Jaeger. Kontraktet varade i 14 år. Edmond Jaeger dog 1922. Så tätt var detta samarbete att Jaeger patenterade många av Cartiers idéer i sitt namn. En av sådana ideér resulterade i patent 409.891 daterad 1909 som beskriver ett viklås för ett armbandsur.

Att svara på din fråga - det är mycket sannolikt att alla dessa digitala ur tillverkades av Jaeger-LeCoultre eftersom samarbetet mellan Cartier och manufakturen fortsatte även efter Jaeger dog. Det grundades också ett annat dotterbolag, European Watch and Clock Co., som levererade urverk till Cartiers klockor. Dessa verk tillverkades av andra manufakturer än JLC, till exempel av AP och VC.

Mitt viklås är i 18k vitguld - det finns inga sådana i platina då metallens fysiska egenskaper inte lämpar sig till ändamålet.
Klockan bärs större än Tank LC men den är också betydligt tjockare och kantigare. Jag köpte den på auktion, kommer från Schweiz :)

Louis Cartier och Edmond Jaeger:
ED0C1392-6BFD-4E3C-A32A-295837E178D6_1_201_a.jpeg
5B971AD1-2EFF-4064-BF78-FE99A90B91E0_1_201_a.jpeg
1AA8C877-A07F-4C3F-844F-13D40A43D03A_1_201_a.jpeg
IMG_7771.jpeg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
1903 var året när Louis Cartier och Edmond Jaeger började samarbeta. Cartier var en världskänd juvelerare som hade stort intresse i klockor i allmänhet och armbandsur i synnerhet medan Jaeger var en uppfinnare som hade extratunna urverk som sin stora passion. 1903 utmanade Jaeger den kända manufakturen LeCoultre att tillverka hans nyuppfunna fickursverk och LeCoultre accepterade uppdraget (Jaeger var varken intresserad eller hade kapacitet att massproducera sina urverk). Detta dubbla samarbete - mellan Cartier och Jaeger å ena sidan och Jaeger och LeCoultre å andra - fungerade utmärkt bra för alla tre: Cartier löste de tekniska utmaningar med hjälp av Jaegers geni och den sistnämnde anlitade den anrika manufakturen att tillverka hans uppfinningar i bästa möjliga kvalitet.
1907 tecknade Pierre och Louis Cartier ett kontrakt med Edmond Jaeger som gav bröderna exklusiva rättigheter till alla Jaegers uppfinningar och de i sin tur garanterade 250000 franks i årliga intäkter till Jaeger. Kontraktet varade i 14 år. Edmond Jaeger dog 1922. Så tätt var detta samarbete att Jaeger patenterade många av Cartiers idéer i sitt namn. En av sådana ideér resulterade i patent 409.891 daterad 1909 som beskriver ett viklås för ett armbandsur.

Att svara på din fråga - det är mycket sannolikt att alla dessa digitala ur tillverkades av Jaeger-LeCoultre eftersom samarbetet mellan Cartier och manufakturen fortsatte även efter Jaeger dog. Det grundades också ett annat dotterbolag, European Watch and Clock Co., som levererade urverk till Cartiers klockor. Dessa verk tillverkades av andra manufakturer än JLC, till exempel av AP och VC.

Mitt viklås är i 18k vitguld - det finns inga sådana i platina då metallens fysiska egenskaper inte lämpar sig till ändamålet.
Klockan bärs större än Tank LC men den är också betydligt tjockare och kantigare. Jag köpte den på auktion, kommer från Schweiz :)

Louis Cartier och Edmond Jaeger:
ED0C1392-6BFD-4E3C-A32A-295837E178D6_1_201_a.jpeg
5B971AD1-2EFF-4064-BF78-FE99A90B91E0_1_201_a.jpeg
1AA8C877-A07F-4C3F-844F-13D40A43D03A_1_201_a.jpeg
IMG_7771.jpeg
Tack för utförligt och upplysande svar! Jag kände till Cartier och Jaegers samarbete sedan tidigare fast inte i vilken utsträckning. Skrev lite om det här: https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Vissa klockor är helt enkelt udda och skulle aldrig existerat om inte det fanns galna människor som föredrar det innovativa snarare än det sedvanliga.

Från början av 1920-talet till mitten på 1930-talet var klockor med digital tidvisning en vogue och många klocktillverkare lanserade klockor där visare ersattes av små fönster som visade den aktuella tiden på ett digitalt sätt. Cartier blev varken den förste eller den mest innovative men tack vare sin utsökta smaken och, inte minst, sin inflytelserika kundkrets blev hans tolkning av det digitala armbandsuret något av en legend i klockvärlden.

Den första Tank a Guichets (Tank med Aperturer) registrerades 1928 och såldes därmed till den stenrike Maharadjan av Patiala. I grund och botten var det en Tank Normale med en generös yta av borstat ädelmetall och två små aperturer som visade timmar och minuter. Det har funnits några variationer av Tank a Guichets och den sista kom 1932. Det kan tolkas som bevis på att trenden hade vänt tillbaka till den klassiska tidsvisningen med visare. Dock har Jaeger-LeCoultre i sin arkiv ritningar på Tank a Guichets från sena 40-talet - kanske några projekt som aldrig blev av då det exklusiva partnerskapet upphörde 1946.

När Cartier firade sin 150-årsjubileum in 1997 tillverkades det några reissues av denna legendariska klocka inom Collection Privee: den superlimiterade utgåvan på 3! stycken med kronan "kl. 12" och sedan 300 till i guld och platina (150 i vardera metall) med kronan "kl.3".

En av de sistnämnda har jag möjlighet att visa i lite mer detalj. Boetten mäter 26x37 mm och är helbortstad med undantag för polerade bevels. Urverket är manuell och har sin ursprung hos Piaget. Kronan prydas av en rubin istället för den klassiska safiren. Ni kanske undrar varför jag inte använder det fantastiskt bekväma viklåset? Svaret är enkelt - har inte lyckats med att skaffa ett nytt band då storleken är lika udda som själva klockan - 18.5mm x 16mm.

_4098429.JPG
_4098428.JPG
_4098426.JPG

_4098427.JPG
_4098422.JPG
_4098430.JPG

data_279253a8-0277-4316-8bca-acfcca5ad302_1024x1024.jpg
_4098435.JPG
_4098436.JPG
_4098438.JPG
_4098442.JPG
_1107794.JPG
_1117819.JPG
_1117812.JPG
_1117809.JPG
_1117803.JPG
_1117813.JPG
Helt fantastisk! Tack för en informativ post och grymma bilder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1903 var året när Louis Cartier och Edmond Jaeger började samarbeta. Cartier var en världskänd juvelerare som hade stort intresse i klockor i allmänhet och armbandsur i synnerhet medan Jaeger var en uppfinnare som hade extratunna urverk som sin stora passion. 1903 utmanade Jaeger den kända manufakturen LeCoultre att tillverka hans nyuppfunna fickursverk och LeCoultre accepterade uppdraget (Jaeger var varken intresserad eller hade kapacitet att massproducera sina urverk). Detta dubbla samarbete - mellan Cartier och Jaeger å ena sidan och Jaeger och LeCoultre å andra - fungerade utmärkt bra för alla tre: Cartier löste de tekniska utmaningar med hjälp av Jaegers geni och den sistnämnde anlitade den anrika manufakturen att tillverka hans uppfinningar i bästa möjliga kvalitet.
1907 tecknade Pierre och Louis Cartier ett kontrakt med Edmond Jaeger som gav bröderna exklusiva rättigheter till alla Jaegers uppfinningar och de i sin tur garanterade 250000 franks i årliga intäkter till Jaeger. Kontraktet varade i 14 år. Edmond Jaeger dog 1922. Så tätt var detta samarbete att Jaeger patenterade många av Cartiers idéer i sitt namn. En av sådana ideér resulterade i patent 409.891 daterad 1909 som beskriver ett viklås för ett armbandsur.

Att svara på din fråga - det är mycket sannolikt att alla dessa digitala ur tillverkades av Jaeger-LeCoultre eftersom samarbetet mellan Cartier och manufakturen fortsatte även efter Jaeger dog. Det grundades också ett annat dotterbolag, European Watch and Clock Co., som levererade urverk till Cartiers klockor. Dessa verk tillverkades av andra manufakturer än JLC, till exempel av AP och VC.

Mitt viklås är i 18k vitguld - det finns inga sådana i platina då metallens fysiska egenskaper inte lämpar sig till ändamålet.
Klockan bärs större än Tank LC men den är också betydligt tjockare och kantigare. Jag köpte den på auktion, kommer från Schweiz :)

Louis Cartier och Edmond Jaeger:
ED0C1392-6BFD-4E3C-A32A-295837E178D6_1_201_a.jpeg
5B971AD1-2EFF-4064-BF78-FE99A90B91E0_1_201_a.jpeg
1AA8C877-A07F-4C3F-844F-13D40A43D03A_1_201_a.jpeg
IMG_7771.jpeg
Fin info, jag har ett äldre viklås till min Jaeger DuoPlan som är i silver och annars otroligt lik Cartierviklåsen. Hade förstått att de hängde ihop men inte riktigt hur.
jjDxTC4.jpg

0QlH2S4.jpg

https://klocksnack.se/threads/delikat-nytillskott.13165/
 
Topp