• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Jag har läst och hört att Solarbeat skulle klara 2 dagar batteritid i mörker på ett par ställen. Minns att Hodinkee spekulerade i sin pod att den skulle kännas mer som en mekanisk klocka i och med att du behöver ta hand om den och se till att den får energi regelbundet. Personligen skulle jag föredra att du har rätt i 30 dagar då jag förvarar mina klockor i ett skåp när de inte används...
George Cramer skriver högst 2 dagar i mörker här: https://www.troisanneaux.com/articles/how-you-could-manage-to-get-the-tank-solarbeat-now-already/
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Känns som att Cartier måste ha skickat ut ett riktigt oklart pressmeddelande kring SolarBeat?

Klockan "should run for at least 16 years before its rechargeable battery needs to be replaced", enligt Hodinkee. Samma sak konstateras i Hodinkees video. Det är ett batteri som ska bytas, alltså? Även GQ skriver om batteritid. Revolution skriver att klockan inte har ett batteri utan behöver "service" vart 16:e år. Andra, bland andra Forbes, beskriver det som att urverkets livstid är 16 år. Detta är även vad som står på Cartiers hemsida.

Angående gångreserven skriver bland andra George Cramer, som tycks vara någon slags Cartierexpert, att "its maximum power reserve (to be in the dark) is only two days".
Hehe smurf
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, praktiskt en försämring eller förbättring beroende på hur en gillar att handskas med klockan och ser på den filosofiska frågan om klockan som ett ”levande objekt”. En förbättring ur miljösynpunkt (jämfört med kvarts), vilket verkar vara en stor anledning till Cartiers satsning. För mig är frågan om gångreserven avgörande.
Låter inte som en vinst för miljön. Batteriet håller lite längre men måste ändå bytas ut. Mer komplicerat urverk där man även verkar behöva byta ljuscellen? Låter som en framtida mardröm i sammanhanget.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Som jag nämnde tidigare så var det just tveksamheter runt tekniken bakom som fick mig att köpa redan nu.
Men jag gillar tänket och den innovation och grundläggande filosofin bakom. Även om detta inte blir den bästa av lösningar så hoppas jag att det kan inspirera andra tillverkare.
Jag skulle bli väldigt förvånad om något gällande tekniken ger några tveksamheter. Det tog ändå 4 år att utveckla tekniken och testerna visar på ett genomsnitt om 16 år innan service är nödvändigt, känns tillförlitligt och långsiktigt.

Från esquire.com i april:

Cartier says this Tank will keep on trucking for at least 16 years. Put it away in a drawer for a couple of months and as soon as it comes into contact with light again (natural or electric) it’ll spring back to life. It took the development team four years to get right, so doubtless we’ll be seeing the technology across other models in years to come – and possibly other watch brands within Richemont, the luxury group that owns Piaget, Jaeger-LeCoultre and many others, as well as Cartier.

“It’s very clever, but as you can imagine it’s been a long development,” Arnaud Carrez, Cartier’s international marketing and communication director, tells Esquire. “All our tests show it has 16 years autonomy. So it will need no maintenance for at least 16 years. We say that innovation must be relevant, first and foremost. Because at Cartier, everything starts with the design.”

Jag tror det ligger mer än hållbarhet bakom hypen av den nya modellen. Det finns en härlig progressiv anda i Cartier, på samma sätt som man var först med armbandsuret så är man först ut bland high-end märkena att testa ny teknik. Det attraherar nog en väldigt bred publik, såväl befintliga anhängare som till nya fans.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Jag skulle bli väldigt förvånad om något gällande tekniken ger några tveksamheter. Det tog ändå 4 år att utveckla tekniken och testerna visar på ett genomsnitt om 16 år innan service är nödvändigt, känns tillförlitligt och långsiktigt.

Från esquire.com i april:

Cartier says this Tank will keep on trucking for at least 16 years. Put it away in a drawer for a couple of months and as soon as it comes into contact with light again (natural or electric) it’ll spring back to life. It took the development team four years to get right, so doubtless we’ll be seeing the technology across other models in years to come – and possibly other watch brands within Richemont, the luxury group that owns Piaget, Jaeger-LeCoultre and many others, as well as Cartier.

“It’s very clever, but as you can imagine it’s been a long development,” Arnaud Carrez, Cartier’s international marketing and communication director, tells Esquire. “All our tests show it has 16 years autonomy. So it will need no maintenance for at least 16 years. We say that innovation must be relevant, first and foremost. Because at Cartier, everything starts with the design.”

Jag tror det ligger mer än hållbarhet bakom hypen av den nya modellen. Det finns en härlig progressiv anda i Cartier, på samma sätt som man var först med armbandsuret så är man först ut bland high-end märkena att testa ny teknik. Det attraherar nog en väldigt bred publik, såväl befintliga anhängare som till nya fans.
Ja oavsett hur praktiskt det kommer vara o plågsamt när väl service nalkas så är det ju ett skoj initiativ!
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Ja, praktiskt en försämring eller förbättring beroende på hur en gillar att handskas med klockan och ser på den filosofiska frågan om klockan som ett ”levande objekt”. En förbättring ur miljösynpunkt (jämfört med kvarts), vilket verkar vara en stor anledning till Cartiers satsning. För mig är frågan om gångreserven avgörande.
Det var George Cramers uttalande som citerats ovan jag läste och dessutom minns jag att det nämndes i något avsnitt av Hodinkee radio nyligen med.

Det verkar ju dock ytterst förvirrat med en massa uttalanden där ett flertal hänvisar till Cartier som källa. Vi får kanske vänta tills de börjar levereras innan sanningen kryper fram.
 

ahola

Omega
Låter inte som en vinst för miljön. Batteriet håller lite längre men måste ändå bytas ut. Mer komplicerat urverk där man även verkar behöva byta ljuscellen? Låter som en framtida mardröm i sammanhanget.
Det är väl mycket av ett ställningstagande både av Cartier kring framtiden och av köparen. Cyrille Vigneron intervjuas i Forbes:

“Some of the long-term trends that were becoming more visible in the past years are really gaining momentum,” says Vigneron. “This includes sustainability, recyclability, and transparency in the supply chain. All of these areas need to be explored. And quickly. Typically, watchmaking is evolving very slowly, but the customers’ attitudes and behaviors are changing rather fast.”

… “This year we have also gone a step further and joined the initiative for carbon reduction with the Paris Climate Agreement, which wants to reduce lower the global warming,” says Vigneron. So, this means that we have to make carbon reduction not only in our scope, but also in the entire supply chain. We will work with all of our suppliers to have a reduction to at least 75 percent in the coming year, and more in the long term.”

 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Låter inte som en vinst för miljön. Batteriet håller lite längre men måste ändå bytas ut. Mer komplicerat urverk där man även verkar behöva byta ljuscellen? Låter som en framtida mardröm i sammanhanget.
Är delvis beredd att instämma. Däremot vet vi inte vad jämförelsen är ställd mot. Dvs. vad har de för footprint på dagens quartzare? Och framförallt servicekostnaden för dessa inkl komponenter/reservdelar(?).
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Någon som sitter på en Tank Obus och kan lägga upp en WS?
 

HM80

Cartier
WS? Det blev en large
9F826C99-AE16-48A4-9185-8E354FB3F7B8.jpeg

suck…ni gör det så jobbigt för mig. är 20 sekunder ifrån att beställa en från cartiers hemsida..(närmaste butik för långt bort)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Funderar på att sälja min Tank LC Vermeil från 1979 med Paris-märkt tavla till förmån för annat men har ingen aning om vad som är ett rimligt pris. Frågade i tråden för värderingar men fick inget svar och tänker att någon här kanske har lite bättre koll?
IMG_1864.jpg IMG_1865.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Var beställde du ifrån? Cartier själva har inte världens bästa utbud och det kan vara så att en vill ha fler i framtiden.
Från en band/läder-makare i Singapore som heter Solitaire, han har mycket bilder på hemsidan och på sin instagram.

Själva lädret, färgen, hantverket och att varan matchade beställningen är jag 100% nöjd med. Det enda som inte är helt 100 är de "piratkopierade" QuickSwitch ändlänkarna på bandet, de är helt enkelt inte lika välgjorda, polerade o bra som Cartiers (patenterade) egna. De låser fast och fyller sin funktion men de är inte lika smooth som äkta vara, vilket han också berättade innan köp.

Jag är oxå sugen på att beställa från Atelier Petrov (https://www.atelierpetrov.com/) (som är ett steg upp i kvalite och utseende och pris) men han har inga ändlänkar så då får man dessutom skaffa ett original band från Cartier som man skickar till honom där han plockar loss Quick Switch länkarna och återanvänder.
 
Topp