Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trist att ungarna inte klarar sig själva så jag missade godbitarna.Hammertone
![]()
Förstår dig, sa till Robert ifrån Klockmäster Globen att det första jag gör imorgon är knacka på dörren för en helsvart GShockStort tack för delningen nu blev man sugen på en Gshock igen![]()
Skitful. Dock var de två helsvarta intressanta, speciellt den till höger..
Vad är NVG?Mycket trevligt Casio-event på d.brand i Stockholm ikväll! Stort tack till Casio, d.brand och @yonsson som ordnat det hela samt @sherwan som höll ordning i leden på plats i butiken. Sinan och Stephan från Casios europeiska huvudkontor i Tyskland var uppenbarligen inte helt informerad om vilka de skulle prata inför och till att börja med fick man lite AA-mötesvibbar när Sinan ville att vi skulle presentera oss. "Hej, jag heter X. Jag är klockmissbrukare och forummedlem och jobbar som Y"
När presentationen väl hade klarats av följde en intressant redogörelse för G-shock's konstruktion och tillverkningsfilosofi. Jag köpte kanske inte allt som sades rakt av men som novis i Casiosammanhang känner jag mig nu bättre insatt i hur klockorna tas fram. Vi bjöds på god dryck och tilltugg och det fanns möjlighet att titta och klämma på klockor ur produktionsserien såväl som ännu ej lanserade.
Jag körde "Askungentricket" och lämnade butiken innan det hela var slut men fick med mig en goodiebag och en trevlig känsla av ännu ett lyckat KS-event. Auf wiedersehen!
![]()
Ett förproduktionsex ur Gravitymasterserien, en flygklocka framtagen bl.a. i samarbete med besättningar tillhörande räddningshelikoptrar baserade på Färöarna. Den kunde logga waypoints under flygning (vilket i och för sig vilket modernt GPS-baserat navigationssystem som helst kan) och hade en del andra flyganknutna funktioner. Belysningen var dock inte NVG-kompatibel vilket var förvånande. Påpekade detta för Sinan så kanske ändras det tills slutprodukten kommer ut på marknaden, i annat fall går den bort som en 100%-ig modern flygklocka för mig i alla fall.
![]()
Den här var nog min och Sherwan's favorit. Lagom stor, klassiskt G-shockutseende och försedd med ett sorts NATO-liknande armband som också enkelt kunde bytas ut till andra aftermarketarmband av samma modell. Det roliga med den här klockan är att jag såg den på armen hos några finska kollegor häromveckan. Dom flyger F-18 Hornet och hade denna klocka på sig när dom jobbade utan att Casion för den skull var issued från Ilmavoimat (det finska flygvapnet). Visade min Geckota K1 som jag hade med mig, som har samma flygplan på baksidan av boetten (se nedan), och en av finnarna ville genast byta. Jag tackade vänligt nej och gav honom en länk till Geckota's webbsida så att han kunde beställa en egen K1:a. Vi får se om det omvända inträffar och det hela slutar med att jag också köper en Casio av denna modell, otänkbart är det inte...
![]()
Innan jag gav mig av plockade man fram några klockor ur MR-G-serien, Casios mest prestigefyllda och dyraste klockor. För mig är namnet inte någon hit eftersom jag alltför mycket förknippar det med vår nuvarande kungs farfarsfar, Gustav V, som använde namnet Mr.G när han spelade tennis inkognito. Det kan ju kanske inte japanerna känna till och anpassa sig efter, men för mig tänker jag direkt på "V-Gurra" när jag hör produktnamnet och då funkar det helt enkelt inte. Troligen mest ett problem för åldringar som mig, så ni andra kan nog strunta i det. Den riktiga Mr.G på bilden nedan. Game, set and match!
![]()
![]()
![]()
Så här såg i alla fall en av de MR-G-klockor ut som visades upp på eventet. Framtagen i samarbete med en berömd japansk hantverkare som genom hammarslag i ett tidskrävande precisionsarbete skapar den speciella ytstrukturen på boett och klockarmband. Dom klocksnackare jag tittade på klockan tillsammans med var nog överens om att en tidigare version som hade hammarslagsstruktur liknande den som återfinns på en fint arbetad kopparkittel var snyggare än detta. Oavsett vad man föredrar är det mycket pengar för en Casioklocka när det börjar närma sig 90k, men vill man flyga under radarn är det förstås helt ok. Dom icke insatta kommer kanske gissa på att din MR-G kostar ett par två-tretusen, Casioklockor känner man ju till och den där verkar ju vara fin. Dom skulle bara veta...
Skitful. Dock var de två helsvarta intressanta, speciellt den till höger..
Vad är NVG?
Och 90k???![]()
NVG är en förkortning för Night Vision Goggles vilket är en sorts bildförstärkare som bl.a. används för att flyga i mörker. Dom förstärker befintligt bakgrundsljus (stjärnor, månljus m.m.) så att det som för ett vanligt öga ser kolsvart ut med hjälp av NVG ser ut som på dagen. Det man får leva med är ett begränsat synfält, inget färg- och djupseende och risk för utbländning av utrustningen om denna belyses med starkt ljus. Därför måste flyginstrument och övrigt ljus i kabinen vara NVG-kompatibelt, dvs anpassat för att inte störa ut bildförstärkarna. En klocka med belysning (såsom Gravitymastern) som inte är NVG-kompatibel är inte så bra i flygsammanhang om den används under flygning. Eftersom utprovningen enligt uppgift har skett i samarbete med räddningshelikopterbesättningar tycker jag det är konstigt att man inte har påpekat detta då även civila helikopteroperatörer i allt större utsträckning börjat använda sig av NVG.
![]()
Priset på 90K får du ta med en stor nypa salt. Förmodligen något som jag missuppfattade igår då jag fick uppfattningen att någon av MR-G klockorna skulle kosta 86 000:-. Han som visade klockorna gjorde dock en omräkning i huvudet från Euro till svenska kronor och det i kombination med lite "lost in translation" blev kanske fel helt enkelt. Har tittat på priserna på Casios hemsida nu idag och där verkar de dyraste MR-G klockorna som säljs kosta 6200$ vilket väl är ungefär 55 000:-. Vi får se vad den limiterade version vi fick se igår hamnar på när den väl släpps, dyrt är det i alla fall.
NVG är en förkortning för Night Vision Goggles vilket är en sorts bildförstärkare som bl.a. används för att flyga i mörker. Dom förstärker befintligt bakgrundsljus (stjärnor, månljus m.m.) så att det som för ett vanligt öga ser kolsvart ut med hjälp av NVG ser ut som på dagen. Det man får leva med är ett begränsat synfält, inget färg- och djupseende och risk för utbländning av utrustningen om denna belyses med starkt ljus. Därför måste flyginstrument och övrigt ljus i kabinen vara NVG-kompatibelt, dvs anpassat för att inte störa ut bildförstärkarna. En klocka med belysning (såsom Gravitymastern) som inte är NVG-kompatibel är inte så bra i flygsammanhang om den används under flygning. Eftersom utprovningen enligt uppgift har skett i samarbete med räddningshelikopterbesättningar tycker jag det är konstigt att man inte har påpekat detta då även civila helikopteroperatörer i allt större utsträckning börjat använda sig av NVG.
![]()
Priset på 90K får du ta med en stor nypa salt. Förmodligen något som jag missuppfattade igår då jag fick uppfattningen att någon av MR-G klockorna skulle kosta 86 000:-. Han som visade klockorna gjorde dock en omräkning i huvudet från Euro till svenska kronor och det i kombination med lite "lost in translation" blev kanske fel helt enkelt. Har tittat på priserna på Casios hemsida nu idag och där verkar de dyraste MR-G klockorna som säljs kosta 6200$ vilket väl är ungefär 55 000:-. Vi får se vad den limiterade version vi fick se igår hamnar på när den väl släpps, dyrt är det i alla fall.