• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Casio f-91w terrormod

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Gillar min Casio f-191w, aka "terrorklockan", men känner att den har lite för mycket färg för min smak så har dragit igång ett litet pysselprojekt med att modda den svart.

Så från originalet:

org.jpg


... Vill jag nu skapa något i stil med denna photoshoppade målbild:

goal.jpg


Jag är mitt i procesen och i dagsläget ser klockan ut så här:

IMG_2235.jpg


Tidigare trycket på plasttavlan gick enkelt bort med aceton. Jag ska ta och köra lite limborttagningsmedel för att få bort limresterna på "boetten" samt putsa bort lite repor med polywatch som jag lyckades få till på plexit under min inte så kirurgiska demontering.

För att få till en svartare svärta på alla plastbitar tänkte jag låda dem få bada i Rit dye. Köpte produkten på ebay efter att ha läst på lite om hur andra med gott resultat lyckats färga hårdplast till sina leksaksbilar osv.
s_l500.jpg

För att få till den inverterade displayen har jag beställt polariserad film som egentligen används för iphones.

s_l1600.jpg


Det som återstår att göra och som också kommer bli det absolut pilligaste är att få till ett nytt tryck på den i dagsläget genomskinliga plastbiten. Jag har tänkt göra mallen i Illustrator och sedan printa en dekal med omvänd fästsida hos ett tryckeri som jag har kontakter på. Det kommer nog bli ett antal prototyper då det verkligen är tal om millimeteranpassning!

Om det är någon som blir sugen på att samarbeta på projektet så skicka PM. Jag har ju mycket polariserad film över då minsta beställning var 10 ark och jag behöver bara 2 kvadratcentimeter från ett :)

Det går också bra att posta mig demonterade plastbitar som får hoppa i samma Rit dye bad.

Så på återseende, uppdaterar när jag kommit längre!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är verkar ju bli ett riktigt roligt projekt. Har du testat med polarisationsfilmen? Det känns ju som resultatet blir som att titta på en lcd med polariserade glasögon, typ flammigt? Kommer du se siffrorna eller blir det total stelth?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor

Skari

Breitling
Kan ju prova att gå loss med den varmluftspistol på plasten. Fungerar mycket bra (på vissa plaster, typiskt stötfångare/lister på bilar). Svart plast blir fräsch och riktigt svart samt permanent.
Går ju fort att prova för att se om det ger resultat på klockan.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Så man måste ta bort original-polariserande-filtret först?
Korrekt. Ett tips där är att inte vara hårdhänt med rakbladet. Jag tryckte för hårt och pajade displayen och inväntar två nya försökskaniner från ebay för nya försök. Man ska pilla försiktigt för att få upp ett hörn och sedan dra sakta med en pincett som greppat hörnet.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
IMG_2315.jpg


Voila, lägger man den nyss avpealade filmen på tvärsen ser man ljusa siffror på mörk bakgrund.

Dessvärre var den film som jag köpt på ebay inte av samma svärta så måste jaga rätt på ny film. Men jag har ju både tavelproduktionen och färgbadningen att underhålla mig med i dagarna medans jag väntar på nytt paket.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Okej nu är plasten kokad!

Inledde med att hänga upp delarna på ståltråd och provdoppade i vatten:

IMG_2341.jpg


När jag kände mig bekväm med setupen så rörde jag ner hela påsen Rit Dye:
IMG_2345.jpg


Tänkte ju direkt att jag köpt fel i och med den lila färgen men det svartnade efter lite omrörning:
IMG_2348.jpg


Lät det koka på låg temperatur i 30 minuter. Sett youtube-videos där de mjäkat och kört 15 min men jag ska ju åt det svartaste svarta så dubblar det. Jag var konstant nervös för att det skulle koka över - fläcka spishällen - så lugnade nerverna med en punkis inför det kritiska momentet att lyfta över kastrullen till vasken:
IMG_2352.jpg


IMG_2354.jpg


Väl i vasken lät jag hela schabraket torka mellan två stabila pålar:
IMG_2355.jpg


Resultatet då?

Ja det blev ju inte kolsvart i alla fall... Det är nästan så att den badade klockan blev mer grå än innan!

Jämförelsebild på badad och obadad:

IMG_2357.jpg


Besvikelsen är total. Men jag läste att den kan komma att färgas mer under torktiden. Tar och fotar i dagsljus imorgon och ser om det stämmer.

Trevlig helg på er!
 

bykr89

Cartier
Okej nu är plasten kokad!

Inledde med att hänga upp delarna på ståltråd och provdoppade i vatten:

IMG_2341.jpg


När jag kände mig bekväm med setupen så rörde jag ner hela påsen Rit Dye:
IMG_2345.jpg


Tänkte ju direkt att jag köpt fel i och med den lila färgen men det svartnade efter lite omrörning:
IMG_2348.jpg


Lät det koka på låg temperatur i 30 minuter. Sett youtube-videos där de mjäkat och kört 15 min men jag ska ju åt det svartaste svarta så dubblar det. Jag var konstant nervös för att det skulle koka över - fläcka spishällen - så lugnade nerverna med en punkis inför det kritiska momentet att lyfta över kastrullen till vasken:
IMG_2352.jpg


IMG_2354.jpg


Väl i vasken lät jag hela schabraket torka mellan två stabila pålar:
IMG_2355.jpg


Resultatet då?

Ja det blev ju inte kolsvart i alla fall... Det är nästan så att den badade klockan blev mer grå än innan!

Jämförelsebild på badad och obadad:

IMG_2357.jpg


Besvikelsen är total. Men jag läste att den kan komma att färgas mer under torktiden. Tar och fotar i dagsljus imorgon och ser om det stämmer.

Trevlig helg på er!
Gudalikt arbete! Hoppas du kmr på något sätt att svärta det ännu mer.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Okej nu är plasten kokad!

Inledde med att hänga upp delarna på ståltråd och provdoppade i vatten:

IMG_2341.jpg


När jag kände mig bekväm med setupen så rörde jag ner hela påsen Rit Dye:
IMG_2345.jpg


Tänkte ju direkt att jag köpt fel i och med den lila färgen men det svartnade efter lite omrörning:
IMG_2348.jpg


Lät det koka på låg temperatur i 30 minuter. Sett youtube-videos där de mjäkat och kört 15 min men jag ska ju åt det svartaste svarta så dubblar det. Jag var konstant nervös för att det skulle koka över - fläcka spishällen - så lugnade nerverna med en punkis inför det kritiska momentet att lyfta över kastrullen till vasken:
IMG_2352.jpg


IMG_2354.jpg


Väl i vasken lät jag hela schabraket torka mellan två stabila pålar:
IMG_2355.jpg


Resultatet då?

Ja det blev ju inte kolsvart i alla fall... Det är nästan så att den badade klockan blev mer grå än innan!

Jämförelsebild på badad och obadad:

IMG_2357.jpg


Besvikelsen är total. Men jag läste att den kan komma att färgas mer under torktiden. Tar och fotar i dagsljus imorgon och ser om det stämmer.

Trevlig helg på er!
Spännande projekt! Konstigt att plasten blev gråare!?
 

rogart-63

Patek
En gång i tiden när man höll på att färga olika plaster . Körde miniracing och färgade fälgar i lika nyanser . Använde nåt som hette Dylon . Sen hävde man i massa salt i kastrullen. Det gjorde att färgen fastna bättre ? Kanske nåt att testa?
 

Skari

Breitling
Inte hänga läpp nu.
Kanske går att få tag i solfilm (för bilar). Spana in tex Alibaba, finns mängder med "polarized tinted film" där. Frågan är bara vad de menar med det? Dra iväg en fråga till dem och begär en free sample. Om det skulle funka så kan du ju välja vilken toningsgrad som helst.
 

sme82

Omega
Fräckt projekt, jag håller tummarna att du till slut kommer i mål och är mycket nyfiken på slutresultat!
 
Topp