• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Casio G-Shock får kondens

Gunnar

Omega
Hejsan, förra vintern märkte jag när jag sprang i minusgrader att min Casio G-Shock GA-110RG-1AER, fick kondens på insidan, på glaset.
Detta hände några gånger till men kände inte för att lämna in den, men nu har det börjat igen, och det irriterar mig åter. Det försvinner efter några minuter i rumstemperatur, men det är ganska jobbigt när man är ute.

Är detta något vanligt? Går det att fixa?

Klockan är köpt för ca 1.5 år sedan på klockson. Bilder på exempel finns nedan. Dock är detta efter bara haft lite snö på sig i några sekunder.

Tack
 

Bilagor

  • Foto 2016-01-10 17 43 29.jpg
    Foto 2016-01-10 17 43 29.jpg
    62.8 KB · Visningar: 133
  • Foto 2016-01-10 17 43 41.jpg
    Foto 2016-01-10 17 43 41.jpg
    97.1 KB · Visningar: 141

DrKlocka

Audemars
Det innebär ju att den inte är helt tät. Det är ju något som bör åtgärdas i alla fall. Vet inte hur det är på casion, men vanligtvis är det ju packningsbyte och trycktest som gäller för att säkra tätheten.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jäkligt skumt, de ska vara oförstörbara. De testas med fall på 25 meter innan de lämnar fabrik, tror jag.

Du har inte ramlat nyligen? :)

Hoppas de löser sig snabbt!
 

Gunnar

Omega
Jäkligt skumt, de ska vara oförstörbara. De testas med fall på 25 meter innan de lämnar fabrik, tror jag.

Du har inte ramlat nyligen? :)

Hoppas de löser sig snabbt!

Ja, köpte den för hur hållbar den ska vara, såklart så har den fått små
Smällar och jag har dykt och badat med den, men inte nära 25m.

Får gå in till urmakarn och fråga hur mycket det skulle kosta att fixa :) hopps det inte blir för dyrt, annars så har jag en bra anledning till att köpa en till G-Shock :p
 

Skeeter

Panerai
Inte så konstigt, glaset blev kallt och del lilla fukten som fanns i luften i klockan fällde ut (kondenserade), kan hända i princip vilken klocka om helst som den kyls väldigt snabbt via glaset. Sinn som har torkpatron lider inte av detta :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tycker du ska kolla upp den hos urmakare så att den är tät. Brukar gå snabbt och kosta några hundra.

Om något är fel riskerar det att kosta lite, det är iaf min erfarenhet av G-Shock (men det rör främst nytt gummiarmband).
 
Topp