• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Casio GMW-B5000TB-1 Titanium Square Första reflektioner!

Jockinho

Patek
2-Faktor
Vågat drag av Casio men de verkar ju på forumet iaf populära. Jag tycker den, likt du beskriver, så lik resin att det blir lite ”stealth wealth”. Jag föredrar camon men användandet av titan gillas!

Tack för recensionen :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har bara haft den på armen några timmar medans jag skriver detta, men då jag haft "stålisen" GMW-B5000D-1 är det egentligen samma klocka, fast ändå inte...

Istället för att dra alla tekniska specifikationer gör jag en länkning till Casios sida https://www.casio-intl.com/asia/en/wat/watch_detail/GMW-B5000TB-1/
Nu till likheter och skillnader mellan stål och titan modellerna. Jag benämner GMW-B5000D-1 S1 och GMW-B500TB-1 T2 för enkelhetskull.
Samma modul (urverk). Länk, lås och boett är identiska till utseende och storlek. Screwback boett, men på T2 är den matt borstad istället för högblank som på S1.
Länken har blanka fasningar precis som på S1, men här är det som var borstat på S1 i en matt blästrad finish. Eller en matt resinliknande yta. För vid en snabb anblick ser T2 ut som en plast-square.
Själva boetten har samma matta finish överallt, utom på ovansidan av bezel-kanten där den är halvblank/halvmatt. Den är alltså inte högglanspolerad, men ändå blank. Ruskigt smakfullt då det ger intryck av en väl nött resin-bezel.
Länken har denna gången begåvats med stift och hylsor istället för som tidigare, fjäderbelastade pinnar likt bandstift.. Hylsan huserar i den lilla mittdelen av länken och man kräver alltså ett länkverktyg för att korta/förlänga länken.

Låset är identiskt med 4 microjusteringar.

Till skillnad från de enklare Squares man brukar få i en liten pappask innehållandes den lilla plåtburken med skumgummi inuti är denna förpackad i något man förväntas stoltsera med. En rejäl papplåda i mattsvart och präglad guldtext.

Inuti den en vinylklädd klockbox med borstat metall-lock. Bredvid ligger handboken i en egen liten ask.

En fodrad klock-kudde i vinylklädsel

I allt väsentligt är alltså T2 samma klocka som S1 fast i ett annat material och med en annan ytfinish. *modulen ser ut att vara rakt monterad...

Färgschemat är riktigt trevligt med guld och grå/svart. Glaset på T2 är safirglas med AR på insidan istället för mineralglas som på S1
Den sitter precis som tidigare, men känns inte alls topptung som S1 kunde göra. På samma vis som exempelvis GW-B5600BC-1BE med samma båtandsmodul och den nya kombi-länken glömmer man snabbt att man bär den. Länken har samma typ av plastiga rassel i titan som kombi-länken i resinplast.

Priset! Jag tror inte jag läst något forum utan att höra att priset diskuterats. Den listar dryga 17k, och det är den första Square som spöar "Duplantis" i att göra höga hopp! S1 låg runt 6k när den kom och närmsta Square med samma modul drygt 2k, så priset har chockerat många. Casio har andra klockor som är dyrare än så, men då är vi uppe på Mr-G och Oceanus hyllan och petar, hör denna också hemma där?
Jag vet faktiskt inte, kanske en smaksak? Det jag skulle vilja säga att T2 är inte för alla...
För oss som växte upp med de första digitalklockorna under ´70 och ´80 talet är denna det vuxna alternativet. Vi som är 50+ dreglar ;) Den som frambringar minnen av de första plastdigitalarna med larm och möjlighet att ta tid när man dök i badkaret eftersom dom nu var "water resistant", men som ändå speglar att man vill ha kvalité på både material och specs. När S1 kom var man hypad, en modern barndomsdröm i vuxenkostym. Men, den saknade safirglaset som man förvänt sig på alla nya dyrare klockor, den var inte för tung, men den var tyngre än man önskat. Och den var ruskigt blank!! Är det en kostym-G? Kan man använda den som en G-shock utan att den ser ut som en risig Simca? Är det en "hybrid"? Hur cool S1 än var så var den också lite svår att placera, vad är det rätta elementet liksom?
Nu för tiden har man sällan labbarna under huven på bilen, det låter man mekaniker sköta om det inte är en nödsituation. Man har inte parkour på väg till jobbet, man går på gymet ett par gånger i veckan under ordnade former. Man är på solsemester och spenderar mer tid under parasollet än 4m under vattnet. T2 klarar allt en normal 50+ are kan tänkas ta sig för, "and then some"!
Som entusiast av kvartsklockor i det lite dyrare segmentet tycker jag den har en självklar plats i vilken samling som helst.
T2 levererar, den är en G!
*jag la denna direkt under Kobra Kai, men @yonsson kan väl vara snäll och flytta den till recensioner vid tillfälle?

Tack för den fina recensionen. Dina personliga tankar kring hur du upplever den är mycket uppskattade. Det är verkligen en square som går under all radar inkl bland fantaster. Man måste ju titta noga för att förstå att den är något mer än en vanlig resin men det är ju inget fel i det.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag har bara haft den på armen några timmar medans jag skriver detta, men då jag haft "stålisen" GMW-B5000D-1 är det egentligen samma klocka, fast ändå inte...

Istället för att dra alla tekniska specifikationer gör jag en länkning till Casios sida https://www.casio-intl.com/asia/en/wat/watch_detail/GMW-B5000TB-1/
Nu till likheter och skillnader mellan stål och titan modellerna. Jag benämner GMW-B5000D-1 S1 och GMW-B500TB-1 T2 för enkelhetskull.
Samma modul (urverk). Länk, lås och boett är identiska till utseende och storlek. Screwback boett, men på T2 är den matt borstad istället för högblank som på S1.
Länken har blanka fasningar precis som på S1, men här är det som var borstat på S1 i en matt blästrad finish. Eller en matt resinliknande yta. För vid en snabb anblick ser T2 ut som en plast-square.
Själva boetten har samma matta finish överallt, utom på ovansidan av bezel-kanten där den är halvblank/halvmatt. Den är alltså inte högglanspolerad, men ändå blank. Ruskigt smakfullt då det ger intryck av en väl nött resin-bezel.
Länken har denna gången begåvats med stift och hylsor istället för som tidigare, fjäderbelastade pinnar likt bandstift.. Hylsan huserar i den lilla mittdelen av länken och man kräver alltså ett länkverktyg för att korta/förlänga länken.

Låset är identiskt med 4 microjusteringar.

Till skillnad från de enklare Squares man brukar få i en liten pappask innehållandes den lilla plåtburken med skumgummi inuti är denna förpackad i något man förväntas stoltsera med. En rejäl papplåda i mattsvart och präglad guldtext.

Inuti den en vinylklädd klockbox med borstat metall-lock. Bredvid ligger handboken i en egen liten ask.

En fodrad klock-kudde i vinylklädsel

I allt väsentligt är alltså T2 samma klocka som S1 fast i ett annat material och med en annan ytfinish. *modulen ser ut att vara rakt monterad...

Färgschemat är riktigt trevligt med guld och grå/svart. Glaset på T2 är safirglas med AR på insidan istället för mineralglas som på S1. Jag upplever inte antireflexbehandlingen verken bättre eller sämre än normal AR (*efter att ha testat i olika skarpa ljusförhållanden och bredvid gw-m5610) men safirglaset har en annan klarhet än mineralglas och ger en annan skärpa. Och visst märks det att det finns AR.
Finishen kan man inte klaga på.

Den sitter precis som tidigare, men känns inte alls topptung som S1 kunde göra. På samma vis som exempelvis GW-B5600BC-1BE med samma båtandsmodul och den nya kombi-länken glömmer man snabbt att man bär den. Länken har samma typ av plastiga rassel i titan som kombi-länken i resinplast.

Priset! Jag tror inte jag läst något forum utan att höra att priset diskuterats. Den listar dryga 17k, och det är den första Square som spöar "Duplantis" i att göra höga hopp! S1 låg runt 6k när den kom och närmsta Square med samma modul drygt 2k, så priset har chockerat många. Casio har andra klockor som är dyrare än så, men då är vi uppe på Mr-G och Oceanus hyllan och petar, hör denna också hemma där?
Jag vet faktiskt inte, kanske en smaksak? Det jag skulle vilja säga att T2 är inte för alla...
För oss som växte upp med de första digitalklockorna under ´70 och ´80 talet är denna det vuxna alternativet. Vi som är 50+ dreglar ;) Den frambringar minnen av de första plastdigitalarna med larm och möjlighet att ta tid när man dök i badkaret eftersom dom nu var "water resistant", men som ändå speglar att man vill ha kvalité på både material och specs. När S1 kom var jag hypad, en modern barndomsdröm i vuxenkostym. Men, den saknade safirglaset som man förväntat sig på alla nya dyrare klockor, den var inte för tung, men den var tyngre än man önskat. Och den var ruskigt blank!! Är det en kostym-G? Kan man använda den som en G-shock utan att den ser ut som en risig Simca efter några månader? Är det en "hybrid"? Hur cool S1 än var så var den också lite svår att placera, vad var dess rätta elementet liksom?
Nu för tiden har jag sällan labbarna under huven på bilen, det låter jag mekaniker sköta om det inte är en nödsituation. Jag kryper inte i diken, klättrar i berg eller kör parkour på väg till jobbet, jag går på gymmet ett par gånger i veckan under ordnade former. Jag är på solsemester med familjen och spenderar mer tid under parasollet än 4m under vattnet eller dykandes ifrån klippor. T2 klarar allt en normal 50+ are kan tänkas ta sig för, "and then some"! Det är fortfarande en G-Shock med allt vad det innebär av tester i Casios tortyrkammare. Men om de överkomliga resin modellerna sitter på armen av soldaten i fält sitter denna dyrgrip på armen av de höga befäl som nu för tiden bara är i fält för att utöva visitation eller delegera order. Fortfarande soldat men av högre rang ;)
T2 levererar, den är en G!
*jag la denna direkt under Kobra Kai, men @yonsson kan väl vara snäll och flytta den till recensioner vid tillfälle?
Tack för recensionen! Mycket bra.
Jag är också 50+, dreglar och köpte en igår :)

DSC_4168 (1).jpg
 
Senast ändrad:
Snygg presentation och Grattis till nytillskottet. Man bör ha ett speciellt intresse och öga för att upptäcka den här mycket trevliga modellen ute i minglet, den är super stealth
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jodå, den är kvar, en sån där "keeper" du vet ;) Skämt å sido, jag tycker fortfarande den är sjukt cool. Jag bär den kanske inte varje dag, men någon gång i veckan. Titan är ju alltid behagligt i temperatur och skönt att bära året om. Alla funktioner tillsammans med en hög finish i en annars ganska "klumpig" design gör den charmig. Jag skulle verkligen vilja ha en modern digitalklocka som är/utstrålar vad dom en gång var när dom kom. Typ, dyrare än en Omega Speedmaster, kom i varianter i ädel-metall och med länkar som ormskinn osv Jag håller tillgodo med Casio´n tillsvidare, men visst vore det grymt med en riktigt tunn (typ 6mm) digitalare i titan med safirglas och riktigt bra display fullproppad med komplikatoner :)
Tack! Kul att höra att den fortfarande är till belåtenhet. Jag funderar själv på om jag ska jaga rätt på en själv. Jag gillar tanken på att bära en exklusiv g-shock i moderna material utan att någon märker det.
Och jag håller helt med om att det vore läckert med en lite mer slimmad och exklusiv digitalklocka.
 
Topp