• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Catawiki auktionssite - ett varningens finger (bla Meyers klockor)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Igår registrerade sig en ny medlem @cwatch och inledde med att i två olika trådar pusha för auktionssiten Catawiki. Jag tror det flesta direkt antar att han har med siten att göra, men så är kanske inte fallet, vad vet jag?

IMG_3097.PNG


Jag handlar mycket klockor på auktioner så det väckte mitt intresse i alla fall.
https://auktion.catawiki.se/#cw-link-armbandsur

Den första klocka jag möts av är en prålig Meyers, en Schweizisk lyxklocka. Aldrig hört talas om tillverkaren? Inte jag heller (trots ganska genuint intresse sedan dryga 15 år tillbaka). Klockan som auktioneras ut ser ut som en Hublot Big Bang-liknande guldklocka. Catawikis auktionsförmedlare har värderat klockan till mellan 2800 och 3800 euro, så inga småpotatis men ändå billigt för en så stor klocka i guld.

IMG_3029.PNG
IMG_3030.PNG
IMG_3031.PNG


Nyfiken tittar jag noggrannare. Men vad tusan? Klockan är ju inte i guld, den är ju pläterad! 35000kr för en modern pläterad klocka? Kan ju inte stämma.
Jag söker upp Meyers hemsida och hittar genast klockan.
http://www.meyers-watches.com/
IMG_3023.PNG
IMG_3024.PNG



Jodå, Schweiziska lyxur för konnässörer minsan. Och retail priset är 11000 euro... pläterad... MEN det har det kända urverket Valjoux 7750, så det förklarar ju en del...

IMG_3026.PNG


Detta kan ju inte stämma?! Jag titta vidare. Samma klocka med kvartsverk kostar 9150 euro...
Det här börjar lukta riktigt illa. För ett par år sedan diskuterade vi kinaklockorna Theorema som utgav sig för att vara Tyska. På deras hemsida var priserna höga men sedan såldes de på diverse sitter till 70-90% rea och folk trodde sig göra fynd när de jämförelse mot retail.
https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/ (nu syns inte bilderna i och med att vi hade ett annat system här på KS på den tiden)

Detta tycks ju vara samma sak. På Meyers sida finns inte ens återförsäljare listade utifall man känner sig manad till köp. Utan sidan tycks används enbart i marknadsföringssyfte för att formodligen haussa klockorna och dess värde.

Skärmklipp.JPG

Klocktillverkaren Meyers tjusiga adress i Geneve (de är ju faktiskt "Swiss Made").



Det alarmerande i detta fallet är att Catawiki tycks vara inblandade i spelet i och med deras hutlösa värdering (vaddå, bara en tredjedel av nypriset? Billigt!). Innom närmaste dygnet kommer fem Meyers klockor till utrop. Räknade till tolv klockor innom de närmaste tre dagarna. Dessa försöker även säljas på Chrono24. Faktiskt några få privat dessutom, även dessa i nära nyskick. Stackarna, tror ni köparna kan ha ångrat sig?

På samma sätt säljs andra suspekta klockor likt Theorema, här dock utan auktionsförrättares värdering. Nu har jag inte letat speciellt mycket i och jag snabbt tappat allt intresset och förtroende för auktionsförrättarna, men det finns säkert fler liknande Meyers.



Så hur gick det för Meyersklockan jag först tittade på hos Catawiki? Jodå, någon lycklig "konnässör" lyckades ropa hem den idag för bara 3205 euro, grattis...

https://auktion.catawiki.se/a/101849-auktion-av-exklusiva-armbandsur
IMG_3100.PNG


//Rozzy :oldman:



Kuriosa, läs gärna de snajdiga flosklerna
IMG_3041.PNG
IMG_3042.PNG



Vad tror ni om läderkvalitén? Är det verkligen äkta alligator?

IMG_3036.PNG
IMG_3025.PNG

Finishen, den finishen! :wtf:
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Igår registrerade sig en ny medlem @cwatch och inledde med att i två olika trådar pusha för auktionssiten Catawiki. Jag tror det flesta direkt antar att han har med siten att göra, men så är kanske inte fallet, vad vet jag?

IMG_3097.PNG


Jag handlar mycket klockor på auktioner så det väckte mitt intresse i alla fall.
https://auktion.catawiki.se/#cw-link-armbandsur

Den första klocka jag möts av är en prålig Meyer, en Schweizisk lyxklocka. Aldrig hört talas om tillverkaren? Inte jag heller (trots ganska genuint intresse sedan dryga 15 år tillbaka). Klockan som auktioneras ut ser ut som en Hublot Big Bang liknande guldklocka. Catawikis auktionsförmedlare har värderat klockan till mellan 2800 och 3800 euro, så inga småpotatis men ändå billigt för en så stor klocka i guld.

IMG_3029.PNG
IMG_3030.PNG
IMG_3031.PNG


Nyfiken tittar jag noggrannare. Men vad tusan? Klockan är ju inte i guld, den är ju pläterad! 35000kr för en modern pläterad klocka? Kan ju inte stämma.
Jag söker upp Meyer på nätet och hittar genast hemsidan.
http://www.meyers-watches.com/
IMG_3023.PNG
IMG_3024.PNG



Jodå, Schweiziska lyxur för konnässörer minsan. Och retail priset är 11000 euro... pläterad... MEN det har det kända urverket Valjoux 7750, så det förklarar ju en del...

IMG_3026.PNG


Detta kan ju inte stämma?! Jag titta vidare. Samma klocka med kvartsverk kostar 9150 euro...
Det här börjar lukta riktigt illa. För ett par år sedan diskuterade vi kinaklockorna Theorema som utgav sig för att vara Tyska. På deras hemsida var priserna höga men sedan såldes de på diverse sitter till 70-90% rea och folk trodde sig göra fynd när de jämförelse mot retail.
https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/ (nu syns inte bilderna i och med att vi hade ett annat system här på KS på den tiden)

Detta tycks ju vara samma sak. På Meyers sida finns inte ens återförsäljare listade utifall man känner sig manad till köp. Utan sidan tycks används enbart i marknadsföringssyfte för att formodligen haussa klockorna och dess värde.
Klocktillverkaren Meyers tjusiga adress i Geneve (de är ju faktiskt "Swiss Made").

Skärmklipp.JPG




Det alarmerande i detta fallet är att Catawiki tycks vara inblandade i spelet i och med deras hutlösa värdering (vaddå, bara en tredjedel av priset? Billigt!). Innom närmaste dygnet kommer fem Meyer klockor till utrop. Räknade till tolv klockor innom de närmaste tre dagarna. Dessa försöker även säljas på Chrono24. Faktiskt några få privat dessutom, även dessa i nära nyskick. Stackarna, tror ni köparna kan ha ångrat sig?

På samma sätt säljs andra suspekta klockor likt Theorema, här dock utan auktionsförrättares värdering. Nu har jag inte letat speciellt mycket i och jag snabbt tappat allt intresset och förtroende för auktionsförrättarna, men det finns säkert fler liknande Meyer.



Så hur gick det för Meyerklockan jag först tittade på hos Catawiki? Jodå, någon lycklig "konnässör" lyckades ropa in den idag för bara 3205 euro, grattis...

https://auktion.catawiki.se/a/101849-auktion-av-exklusiva-armbandsur
IMG_3100.PNG


//Rozzy :oldman:



Kuriosa, läs gärna de snajdiga flosklerna
IMG_3041.PNG
IMG_3042.PNG



Vad tror ni om läderkvalitén? Är det verkligen äkta alligator?

IMG_3036.PNG
IMG_3025.PNG

Finishen, den finishen! :wtf:
Kvalitets inlägg som vanligt. Hoppas potentiella köpare hittar hit, avbryter, och slipper gå på en nit.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Igår registrerade sig en ny medlem @cwatch och inledde med att i två olika trådar pusha för auktionssiten Catawiki. Jag tror det flesta direkt antar att han har med siten att göra, men så är kanske inte fallet, vad vet jag?

IMG_3097.PNG


Jag handlar mycket klockor på auktioner så det väckte mitt intresse i alla fall.
https://auktion.catawiki.se/#cw-link-armbandsur

Den första klocka jag möts av är en prålig Meyer, en Schweizisk lyxklocka. Aldrig hört talas om tillverkaren? Inte jag heller (trots ganska genuint intresse sedan dryga 15 år tillbaka). Klockan som auktioneras ut ser ut som en Hublot Big Bang liknande guldklocka. Catawikis auktionsförmedlare har värderat klockan till mellan 2800 och 3800 euro, så inga småpotatis men ändå billigt för en så stor klocka i guld.

IMG_3029.PNG
IMG_3030.PNG
IMG_3031.PNG


Nyfiken tittar jag noggrannare. Men vad tusan? Klockan är ju inte i guld, den är ju pläterad! 35000kr för en modern pläterad klocka? Kan ju inte stämma.
Jag söker upp Meyer på nätet och hittar genast hemsidan.
http://www.meyers-watches.com/
IMG_3023.PNG
IMG_3024.PNG



Jodå, Schweiziska lyxur för konnässörer minsan. Och retail priset är 11000 euro... pläterad... MEN det har det kända urverket Valjoux 7750, så det förklarar ju en del...

IMG_3026.PNG


Detta kan ju inte stämma?! Jag titta vidare. Samma klocka med kvartsverk kostar 9150 euro...
Det här börjar lukta riktigt illa. För ett par år sedan diskuterade vi kinaklockorna Theorema som utgav sig för att vara Tyska. På deras hemsida var priserna höga men sedan såldes de på diverse sitter till 70-90% rea och folk trodde sig göra fynd när de jämförelse mot retail.
https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/ (nu syns inte bilderna i och med att vi hade ett annat system här på KS på den tiden)

Detta tycks ju vara samma sak. På Meyers sida finns inte ens återförsäljare listade utifall man känner sig manad till köp. Utan sidan tycks används enbart i marknadsföringssyfte för att formodligen haussa klockorna och dess värde.
Klocktillverkaren Meyers tjusiga adress i Geneve (de är ju faktiskt "Swiss Made").

Skärmklipp.JPG




Det alarmerande i detta fallet är att Catawiki tycks vara inblandade i spelet i och med deras hutlösa värdering (vaddå, bara en tredjedel av priset? Billigt!). Innom närmaste dygnet kommer fem Meyer klockor till utrop. Räknade till tolv klockor innom de närmaste tre dagarna. Dessa försöker även säljas på Chrono24. Faktiskt några få privat dessutom, även dessa i nära nyskick. Stackarna, tror ni köparna kan ha ångrat sig?

På samma sätt säljs andra suspekta klockor likt Theorema, här dock utan auktionsförrättares värdering. Nu har jag inte letat speciellt mycket i och jag snabbt tappat allt intresset och förtroende för auktionsförrättarna, men det finns säkert fler liknande Meyer.



Så hur gick det för Meyerklockan jag först tittade på hos Catawiki? Jodå, någon lycklig "konnässör" lyckades ropa in den idag för bara 3205 euro, grattis...

https://auktion.catawiki.se/a/101849-auktion-av-exklusiva-armbandsur
IMG_3100.PNG


//Rozzy :oldman:



Kuriosa, läs gärna de snajdiga flosklerna
IMG_3041.PNG
IMG_3042.PNG



Vad tror ni om läderkvalitén? Är det verkligen äkta alligator?

IMG_3036.PNG
IMG_3025.PNG

Finishen, den finishen! :wtf:
Bra varning, förhoppningsvis är budgivarna även det samma personer som ligger bakom och som försöker bygga något som liknar en riktigt marknad för klockorna för framtida referenser eller att någon ska nappa.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Bra grävt! Påminner om hur det öppnade en "hifi-butik" i köpcentret där jag bodde. Hifi-världen är full av ruffel och båg och många märken lever en skyddad tillvaro men jag tänkte att de ändå borde sälja något jag kände till. Men icke. Butiken försvann också inom ett halvår.
 

Reverso

Panerai
Grymt jobbat!


För övrigt så gick jag in och kollade på Chrono24 och samtliga Meyersklockor säljs under auktion och självklart länkas man vidare till den där catawiki-sidan.
 

leiden

Rolex

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
"Nu gör jag ett sista försök att sälja den här klockan.Jag sänker ner priset ända till 15 900 kr.Jag själv fick köpa den till ett kanon pris 21 000 kr.Kvitto på det medföljer vid köp.

Alla mina klockor har ett fantastiskt pris. Jag kan inte lägga ut mina fina klockor för utropspris en krona och riskera att den hamnar på 1000 kr. Det är redan ett väldigt , väldigt bra pris. Den här klockan kan ni se själva att den kostar
50 445 kr på Meyers hemsida."
 

leiden

Rolex
"Nu gör jag ett sista försök att sälja den här klockan.Jag sänker ner priset ända till 15 900 kr.Jag själv fick köpa den till ett kanon pris 21 000 kr.Kvitto på det medföljer vid köp.

Alla mina klockor har ett fantastiskt pris. Jag kan inte lägga ut mina fina klockor för utropspris en krona och riskera att den hamnar på 1000 kr. Det är redan ett väldigt , väldigt bra pris. Den här klockan kan ni se själva att den kostar
50 445 kr på Meyers hemsida."
Säljaren drar referenser till deras hemsida så många gånger att jag undrar om det är en spekulant eller sig själv hen försöker övertyga om klockans förträfflighet och höga värde...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har googlat lite, hittar inte mycket utöver hemsidan och catawiki.
Hittade dock denna sköna beskrivning av märket, också på catawiki såklart:
https://www.catawiki.com/stories/1641-everything-you-need-to-know-about-meyers-watches
Helt otroligt. Detta är verkligen en bekräftelse på att Catawiki står i maskopi med Meyers.

@wadbro , här får du också reda på några av kändisarna som bär klockorna
Janne Josefsson-klass på all information du fått fram!!
Skulle även verkligen, alltså verkligen veta vilka "famous stars" det är som bär dessa unika klockor.
 

GlennG

Cartier
Snyggt grävt och intressant läsning. Tycker synd om de som blir blåsta.
Det går kanske att ändra trådtiteln så att det blir en träff vid en googling?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra grävt, man måste tyvärr vara med i svängarna med alla lyckosökare och rena bedragare som tycks ha hittat till klock-businessen.

Många bildlänkar var brutna, bara för mig?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för konsumentinformationen
Texterna består av samma fluff som många andra lycksökare i klockbranschen producerar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det sjuka är att Catawiki ändå är ett "riktigt" bolag. De har anställt Groupons föredetta svenska VD exempelvis. Ska man köra rent fulspel så verkar ju det onödigt kan tyckas.
 

Maskelyne

Omega
En gedigen efterforskning, tack! :pompus: Tycker även Hodinkee gör en liknande grej med deras New Old Stock kronografer av obskyrt fabrikat.
 
Topp