• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Catawiki - någon som faktiskt har handlat?

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
För en tid sedan startade @Rozzy två trådar som på ett bra sätt granskar Catawiki.com och deras förfaranden.
https://klocksnack.se/threads/catawiki-auktionssite-ett-varningens-finger-bla-meyers-klockor.78642/
https://klocksnack.se/threads/catawiki-del-2-germasians-etc.91892/
Min egen bild av Catawiki.com är inte speciellt positiv, men nu är det så att jag hittat ett objekt jag är intresserad av. Och då undrar jag om det finns någon som faktiskt handlat där och kan dela med sig av lite av erfarenheter. Så väl positiva som negativa.

//Hr_Proos
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
För en tid sedan startade @Rozzy två trådar som på ett bra sätt granskar Catawiki.com och deras förfaranden.
https://klocksnack.se/threads/catawiki-auktionssite-ett-varningens-finger-bla-meyers-klockor.78642/
https://klocksnack.se/threads/catawiki-del-2-germasians-etc.91892/
Min egen bild av Catawiki.com är inte speciellt positiv, men nu är det så att jag hittat ett objekt jag är intresserad av. Och då undrar jag om det finns någon som faktiskt handlat där och kan dela med sig av lite av erfarenheter. Så väl positiva som negativa.

//Hr_Proos
Catawiki är ju en massiv djungel med mängder av skräp och felaktigheter.
Så på samma sätt som tidigare gäller det att köpa säljaren.
Många av säljarna har ju riktiga butiker och omdömen utanför catawiki så gå på det.
Kommunicera gärna med dom utanför plattformen för bättre känsla.

Catawiki är rätt dyrt att både handla i från och sälja med.
Kundtjänsten glänser inte direkt, värderingarna är tidvis rätt bizzara och supporten när det strular är minimal.

Det är svårt att göra fynd där idag och risken är påtaglig.
Jag hade hellre köpt det du ska köpa någon annanstans.

Jag har även sålt på plattformen, men då diamanter, så det är inte jämförbart riktigt.
Höga avgifter och svårt att få betalt (från köparen ibland)

Så undvik om möjligt är min åsikt.
 

Buffi

Panerai
Jag har köpt en "Omega Speedmaster Classic Heritage" där för runt två år sedan. Klockan var som utlovat, och priset var helt ok. Inget fynd, men bra.
Gäller som sagt att kolla nogrannt på objekten och se om säljaren verkar bra.

Klockan är såld nu (med liten förlust), men den här var det iaf.

AQ6yZPi.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har både köpt och sålt en hel del via Catawiki, både privat och som företag. Inga stora problem just alls skulle jag säga och då har jag också hanterat några returer till säljare. Lite långsam kundtjänst och petigt av deras "värderingsmän" i vissa detaljer men ok. De värderar ofta också helt åt skogen, kan jag tycka. Mycket övervärderingar.
Lite som Tradera men liiite mer ordning och reda. Man får som vanligt kolla bilderna noga, överväga om säljaren verkar ok. Dyrt, tja... beror vad man jämför med för auktionstjänst. Frakterna är annars ofta mycket kostsamma men det är ju något som sätts av säljaren.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Catawiki är ju en massiv djungel med mängder av skräp och felaktigheter.
Så på samma sätt som tidigare gäller det att köpa säljaren.
Många av säljarna har ju riktiga butiker och omdömen utanför catawiki så gå på det.
Kommunicera gärna med dom utanför plattformen för bättre känsla.

Catawiki är rätt dyrt att både handla i från och sälja med.
Kundtjänsten glänser inte direkt, värderingarna är tidvis rätt bizzara och supporten när det strular är minimal.

Det är svårt att göra fynd där idag och risken är påtaglig.
Jag hade hellre köpt det du ska köpa någon annanstans.

Jag har även sålt på plattformen, men då diamanter, så det är inte jämförbart riktigt.
Höga avgifter och svårt att få betalt (från köparen ibland)

Så undvik om möjligt är min åsikt.

Jag har köpt en "Omega Speedmaster Classic Heritage" där för runt två år sedan. Klockan var som utlovat, och priset var helt ok. Inget fynd, men bra.
Gäller som sagt att kolla nogrannt på objekten och se om säljaren verkar bra.

Klockan är såld nu (med liten förlust), men den här var det iaf.

AQ6yZPi.jpg

Jag har både köpt och sålt en hel del via Catawiki, både privat och som företag. Inga stora problem just alls skulle jag säga och då har jag också hanterat några returer till säljare. Lite långsam kundtjänst och petigt av deras "värderingsmän" i vissa detaljer men ok. De värderar ofta också helt åt skogen, kan jag tycka. Mycket övervärderingar.
Lite som Tradera men liiite mer ordning och reda. Man får som vanligt kolla bilderna noga, överväga om säljaren verkar ok. Dyrt, tja... beror vad man jämför med för auktionstjänst. Frakterna är annars ofta mycket kostsamma men det är ju något som sätts av säljaren.

Tack för att ni tog er tid att svara på mina funderingar. Mitt objekt sprang iväg lite i pris samt att det var svårt att få den info jag ville ha. Så det blev ingen affär denna gång. Får se om det blir någon framtida affär.
 

feffe79

Cartier
Jag har handlat några gånger på Catawiki och det har alltid funkat fint. Supporten jag fick i början var lysande också när jag inte kunde regga ett konto.
Inga fantasibilliga priser och man får kolla fraktpriser så man inte åker på tull å mög om klockan befinner sig utanför EU.
Tittar på Catawiki dagligen då det är kul att slöglo på klockor. :)
 
Topp