• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Catorex - vad är detta?

Zpey

Basic
Loppisfynd är väl att ta i, loppisköp är det iaf, klockan är som synes av dammodell, automatverk (manuell uppdragning) av märket Catorex. Minst sagt knapphändig info om detta märke på nätet, någon som kan bidra med någon info?
OT: Novis som jag är funderar man hur ett automatverk ryms i denna lilla klocka, får känslan av att många "dyrare" damklockor har quartzverk och har tänkt att det beror på storleken.
image1.JPG

Senast ändrad:
Ingen?, har noterat att det verkar säljas nya klockor av Catorex via Chrono24.
Nåväl, uppskattningen av sambon var kanske inte total då hon gick och köpte sig en Longines Le Grande Classique istället.

Ingen?, har noterat att det verkar säljas nya klockor av Catorex via Chrono24.
Nåväl, uppskattningen av sambon var kanske inte total då hon gick och köpte sig en Longines Le Grande Classique istället.
Bra gjort av flickvännen, roligare klocka än denna :)
Här läsa lite historia om tillverkaren: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Catorex

Klockan är väl manuell och inte automatisk om den är handuppdragen?
En sådan här guldpläterad damklocka betingar tyvärr inga pengar att tala om utan är typiska loppisklockor för en tia upp till hundringen. Men visst är det häftigt att kunna få en schweizisk mekanisk klocka i hyfsad kvalitet för sådana pengar? Sedan om någon vill använda den är en annan fråga...

Din OT fundering; historiskt sett har damer haft mindre intresse av mekaniska klockor och föredragit de bekvämare kvartsklockorna (går rätt, behöver inte dras upp och ställas samt minimal servicebehov), därav att många damklockor är kvarts. Mekaniskt kunde man redan 1929 bygga det som fortfarande idag är det minsta mekaniska urverket, Jaeger LeCoultres kaliber 101. Verket väger ett gramm och består av ca 90 delar. Det tillverkas än idag till JLC exklusivare klockor. Jag har ett aningen större i samma serie, läs här; https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
Eller här: http://timetransformed.com/2014/10/02/the-smallest-mechanical-watch-movement-ever-made/
IMG_3948.JPG

Senast ändrad:
Tack och bock för utförligt svar, och självfallet är klockan manuell....skyller allt på min novis som KS:are.
Måste faktiskt säga att jag blir lite förvånad att klockor av den här "typen"" inte betingar ett högre värde, eller man kanske ska säga värde överhuvudtaget.
Intressant input det här om urverken, då var jag kanske inte heller helt fel ute i min hypotes. Men borde det inte även vara dyrare att sätta ihop så här små urverk? Generellt inom övrig mekanik gäller ju att desto mer pill desto dyrare blir det.

Tillbaka
Topp