• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Centenaire watches

Barda

Cartier
Av väldigt oklara anledningar hittade jag detta projekt av vad som verkar vara en klockentusiast. Säga vad man vill om verket, men jag diggar stuket, och framför allt visarna! Dom är fantastiska! Mycket bättre än tex Daniel Wellington imo.
upysasep.jpg


Finns även med vit tavla, vad tycker ni? Original idé eller är det en copy/paste med nytt namn?
Www.centenairewatches.com
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Står INGENTING om verk eller så. Är det quartz?
Borde man inte skriva ut det?
 

Barda

Cartier
Står på Facebookgruppen tror jag, Jepp miyota Quartz....
Trodde faktiskt att det var ett automatverk i... Synd
 

_jonte

Patek
Står INGENTING om verk eller så. Är det quartz?
Borde man inte skriva ut det?
Finns med en bit ned. Om inte annat, så iaf snygga!
Model name: Heritage 42
Reference no: 42.499.01.R
Functions : Hours & minutes
Case width : 42.00 mm
Dial : Midnight black with rose gold hands
Caseback: Limited edition engraving
Case material : Rose gold plated stainless steel, water resistant to 3 bar. A perfect blend with hand-brushed and hand-polished finishes.
Movement : Miyota Quartz
Glass : Glareproofed crystal glass
Strap : Black genuine leather with large square scale crocodile pattern with hand stitched black thread
Clasp : Butterfly-style, plated in rose gold
Price : €280
 

FelixW

Breitling
Hej,

Fick länken skickad till mig av Tim här på forumet!

Jag är en av grundarna av Centenaire. Det vi ville skapa är en klocka i det lägre prissegmentet men som samtidigt uppnår samma kvalité och paketering som klockor i en mycket högre prisklass.

Krutet har lagts på kvalitetskänsla i alltifrån läderband till olika typer av finishes på klockan, borstade/polerade ytor, dubbelt viklås, urtavla, visare etc. Därför har vi valt att använda ett Miyota Quartz-urverk som är både prisvärt och högkvalitativt.

Längre framöver är det möjligt att vi tar fram en modell med ett automatiskt urverk, men med de första klockorna vi skapade så ville vi hålla priset lågt för att kunna sticka ut på marknaden som en riktig kvalitetsklocka i klassisk stil, till ett grymt pris.

Har ni några frågor är det bara att ställa dem här!

Felix
 

David

Bödeln
Inte min stil riktigt, men jag önskar er ändå lycka till!

Sätter ni ihop klockorna själva i Sverige?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker den där var riktigt fin! Känns rätt mkt Citizen stiletto men med finare boett (jag gillar citizen så ta det som en komplimang).

Kan känna att priset är lite i högsta laget för mioyta batteriverk (fast ifall de sätts ihop i Sverige ger det extra plus) men bra val av att inte ha någon sekundvisare iaf. 42mm är ju ganska stort i och med mestadels bara tavla, finns den i mindre variant?

Allt som allt ser trevlig ut :)
 

max

Dancing Queen
Fin klocka kommer säkert gå hem hos icke klockintresserade vilket rimligtvis är er stora marknad! Den mängd DW som säljs i dagsläget är ett tydligt tecken på att många skiter i urverk och gillar stora ur.
Kommer väl knappast att slå här då vi klocknördar sällan gillar att man spar in på urverk, men klockan ser ju välbyggd ut även om det syns att det är kinatillverkat med iploppad tavla (typisk "välj ett urverk, ett case, designa en tavla och visare så bygger vi ihop det".
Kul att ni försöker, stort lycka till! Tror som sagt att den kommer sälja i massor om ni använder rätt kanaler och inte blir hagalna.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Tips till nästa modell: Skippa Limited edition tjafset på tavlan. Oerhört lökigt.

ANNARS ÄR DEN JÄTTEFIN!!
 

Camo00

Patek
Hej,

Fick länken skickad till mig av Tim här på forumet!

Jag är en av grundarna av Centenaire. Det vi ville skapa är en klocka i det lägre prissegmentet men som samtidigt uppnår samma kvalité och paketering som klockor i en mycket högre prisklass.

Krutet har lagts på kvalitetskänsla i alltifrån läderband till olika typer av finishes på klockan, borstade/polerade ytor, dubbelt viklås, urtavla, visare etc. Därför har vi valt att använda ett Miyota Quartz-urverk som är både prisvärt och högkvalitativt.

Längre framöver är det möjligt att vi tar fram en modell med ett automatiskt urverk, men med de första klockorna vi skapade så ville vi hålla priset lågt för att kunna sticka ut på marknaden som en riktig kvalitetsklocka i klassisk stil, till ett grymt pris.

Har ni några frågor är det bara att ställa dem här!

Felix

Hej Felix

Trevligt med inlägg direkt från de inblandade! :)

Dock funderar jag på hur mycket det egentligen sparas in på att använda quartz? Som exempel kan jag som privatperson köpa ett automatiskt Citizen/Miyota 8200-verk för runt 300 SEK. Visst, det är inte haute horologie, men välkänt och pålitligt. Detta, eller liknande, basverk hade jag själv valt om jag skulle lansera ett ur...

Men är det kanske så att marknaden inte efterfrågar mekaniska urverk?? Att de tänkta kunderna förväntas köpa designen snarare än tekniken?

/ Calle
 

FelixW

Breitling
Tack för alla fina ord och tips! Detta är vår första modell och säker och ting är långt ifrån fulländat även om vi är extremt nöjda! Jag är själv extremt intresserad och förstår era synpunkter, även om målgruppen kanske delvis är en helt annan. Följ gärna våran resa framöver!
 

FelixW

Breitling
Hej Felix

Trevligt med inlägg direkt från de inblandade! :)

Dock funderar jag på hur mycket det egentligen sparas in på att använda quartz? Som exempel kan jag som privatperson köpa ett automatiskt Citizen/Miyota 8200-verk för runt 300 SEK. Visst, det är inte haute horologie, men välkänt och pålitligt. Detta, eller liknande, basverk hade jag själv valt om jag skulle lansera ett ur...

Men är det kanske så att marknaden inte efterfrågar mekaniska urverk?? Att de tänkta kunderna förväntas köpa designen snarare än tekniken?

/ Calle
Hej Calle, kul synpunkter och du har helt rätt! Jag är själv superinsatt i klockor och vi har siktat på att sätta in ett liknande i framtiden, jag ville fokusera på formen och kvalitetskänslan helt med de första klockorna innan jag går in på mekaniken.
Framtagningen av klockan har inte gått så lätt som Max ovan tror, ska inte gå in på detaljer här men Centeneairen är framtagen helt från scratch och tog åtta månader och mängder av prototyper! Men som sagt, håll utkik i nästa år så kanske vi släpper något mer i din/er smak!
 

TKVF

Panerai
Hej Calle, kul synpunkter och du har helt rätt! Jag är själv superinsatt i klockor och vi har siktat på att sätta in ett liknande i framtiden, jag ville fokusera på formen och kvalitetskänslan helt med de första klockorna innan jag går in på mekaniken.
Framtagningen av klockan har inte gått så lätt som Max ovan tror, ska inte gå in på detaljer här men Centeneairen är framtagen helt från scratch och tog åtta månader och mängder av prototyper! Men som sagt, håll utkik i nästa år så kanske vi släpper något mer i din/er smak!
Här finns all kunskap man behöver när det gäller klockor. Vi på KS borde få minst 35% rabatt på dessa klockor.
 
C

China

Guest
Hej Calle, kul synpunkter och du har helt rätt! Jag är själv superinsatt i klockor och vi har siktat på att sätta in ett liknande i framtiden, jag ville fokusera på formen och kvalitetskänslan helt med de första klockorna innan jag går in på mekaniken.
Framtagningen av klockan har inte gått så lätt som Max ovan tror, ska inte gå in på detaljer här men Centeneairen är framtagen helt från scratch och tog åtta månader och mängder av prototyper! Men som sagt, håll utkik i nästa år så kanske vi släpper något mer i din/er smak!

Tror du verkligen att det går att komma undan med en klocka från en Kinesisk OEM tillverkare till ett rövarpris?

Påstår du att den här klockan skiljer sig på något sätt från andra liknande modeller för ett par hundralappar, så är det upp till bevis som gäller. Har den limiterade upplagan möjligen något att göra med minimikravet på 500 ex från de fabriker som accepterar mindre mängder?

Kanske borde du ange vilket verk som sitter i klockan, Miyota har tillverkat en hel del urverk. Och exakt vad är det som är ger just den här klockan ett mervärde, jämfört med annan billig OEM produktion?

Ursäkta om jag verkar cynisk och otrevlig, men "unika" klockor från olika "private label" går 500 på dussinet.
 
Topp