• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cert stämpel

Hej,

Om ni skulle köpa en begagnad Rolex:

Hur mycket väger det för er att veta om att en Rolex är cert. stämplad i Sverige och inte ett land som t.ex. Libanon eller liknande?

Blir andrahandsvärdet bättre eller struntar folk helt i det?

Hälsningar
Lord

Kan tyvärr inte backa upp mitt ursprungliga påstående då det var ren hörsägen. Jag fick göra det när jag köpte en Seiko av KM Globen för nåt år sedan. Fick dock inte veta vilka märken det gällde, bara att det var bra att spara kvittot för att "vissa märken" börjat kräva det för att ge garanti.

Kan tyvärr inte backa upp mitt ursprungliga påstående då det var ren hörsägen. Jag fick göra det när jag köpte en Seiko av KM Globen för nåt år sedan. Fick dock inte veta vilka märken det gällde, bara att det var bra att spara kvittot för att "vissa märken" börjat kräva det för att ge garanti.
Ok jag förstår.

Jag lämnade in en klocka på krons. De ville se cert, kvittot var noll värt i deras värld sa de.

Ok jag förstår.

Jag lämnade in en klocka på krons. De ville se cert, kvittot var noll värt i deras värld sa de.

Då är dom nog bara snälla, enligt avtalslagen och konsumentköplagen gäller inte garantin eller reklamationsrätten andra köparen. Men har nog inte hört att någon blivit nekad i klockvärlden heller.

Det måste ju vara totalt ointressant, skulle ju vara mer orolig om de som köper en klocka i från AD i Libanon har ett cert stämplat i Sverige. Min senaste klocka var uttagen i Chile och stämplad där, inga konstigheter.

Då är dom nog bara snälla, enligt avtalslagen och konsumentköplagen gäller inte garantin eller reklamationsrätten andra köparen. Men har nog inte hört att någon blivit nekad i klockvärlden heller.
Men hur blir det med tex en klocka med världsgaranti som typ dem flesta har, denna bör ju ändå gälla eller tänker jag fel? Du har ju fortfarande garanti från Rolex även om du köpte klockan i tex USA som kanske har andra regler gällande reklamation och garantier. Garantin blir ju mot klockmärket och inte den butiken i dem fallen.

Garanti är en utfästelse från säljare/tillverkare och kan vara utformad lite hur som helst. Det är inte alls ovanligt att en garanti gäller fler än den ursprunglige köparen. Hur avtalslagen kommer in i bilden förstår jag inte.

Jag har precis haft en klocka inne på garantin där jag var andra ägaren, behövde bara visa upp ett kort från garantiboken på certifikatet.

Men hur blir det med tex en klocka med världsgaranti som typ dem flesta har, denna bör ju ändå gälla eller tänker jag fel? Du har ju fortfarande garanti från Rolex även om du köpte klockan i tex USA som kanske har andra regler gällande reklamation och garantier. Garantin blir ju mot klockmärket och inte den butiken i dem fallen.

Det är väl upp till varje enskilt märke. Så vitt jag vet så kan man föra över sin garanti till andra ägaren på en Rolex, förutsatt att den är köpt av en AD av första ägaren. Hur alla andra märken gör vet jag ej.

Tillbaka
Topp