• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cert?!

Pilot

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Hur tänker ni när de saknas cert på nyare klockor?
I mitt fall en Rolex från 2009.

Själv gillar jag ju när de e ett komplett set, med box inkl. allt!
Men priset känns ju som en trevlig faktor också!

//David
 

cab

Audemars
2-Faktor
Köper helst fullset men är priset rätt och allt annat känns bra så är det inget som stoppar en deal.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Beror väl lite på... Om jag skulle köpa en nyare modell begangnad så skulle det kännas mysko ifall certet inte var med, medans på vintage så är det inte lika noga.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Jag gillar personligen fullset men tycker det är mindre viktigt på äldre klockor. På en nyare, säg <10 år känns det viktigare.
 

Stenbocken

Breitling
Personligen anser jag det mycket misstänkt om det saknas cert, speciellt på nyare klockor. Osar försäkringsbedrägeri (bolaget kräver in alla köpehandlingar vid utbetalning) eller stöldgods. Varför skulle man som köpare av en ny klocka inte spara handlingarna, då man vet att de är viktiga vid en framtida försäljning?

Är klockan från 90-talet och tidigare så låt gå. Det kan jag ha förstående för, då risken för att handlingarna kommit bort ökar vid varje ägarbyte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen anser jag det mycket misstänkt om det saknas cert, speciellt på nyare klockor. Osar försäkringsbedrägeri (bolaget kräver in alla köpehandlingar vid utbetalning) eller stöldgods. Varför skulle man som köpare av en ny klocka inte spara handlingarna, då man vet att de är viktiga vid en framtida försäljning?

Detta har diskuterats flera gånger tidigare. Alla personer sparar inte alltid allting. Det var bland annat någon medlems fru som hade slängt box och papper till hans Rolex. Själv störde han sig så mycket på det att han sålde den och köpte en likadan som var full set istället.

Om man kollar på den japanska begagnatmarknaden så är det mycket vanligt att det saknas box, papper och extra länkbitar. Troligtvis för att folk anpassar länken och slänger resten för att de tror att de ändå kommer att leva länge med bara den klockan. Några år senare visar det sig att de vill köpa en ny klocka och då säljs den gamla utan box och länkbitar.

Personligen vill jag alltid ha box och papper. Jag har 50 skokartonger på vinden och har t om kvar boxen till tvn. Ett mellanting kanske är att föredra. :)
 

Cyklisten

Cartier
Jag köpte en ny klocka från AD för ungefär en månad sedan och tycker det är roligt att ha alla grejer som kom med klockan, tex. hangtagen mm. Har en ärvd klocka som saknar papper men där har jag i alla fall originalboxen.

På en begagnad klocka som är så ny som -09 så skulle jag vilja ha full-set. På en äldre skulle jag inte vara så noga men det hade varit ett stort plus.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skulle föredra cert, box osv. Att priset känns bra kan ju tyda på att allt inte är som det skall....
Mkt bedrägerier & stöldgods.

Säg att en ägare till dyr klocka vill göra sig en fulhacka, anmäler klockan tappad...skickar in sina papper och drar till annat land och säljer/byter in....

Jag tycker det låter märkligt att man har allt utan cert på en nyare klocka. Dock så är cert för många endast garantisedel, och efter garantin gått ut kan den ju slängas.

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur många FALSKA cert det finns i omlopp ....har för mig jag sett blanka cert säljas på nätet.
 

morrism

Audemars
Skulle föredra cert, box osv. Att priset känns bra kan ju tyda på att allt inte är som det skall....
Mkt bedrägerier & stöldgods.

Säg att en ägare till dyr klocka vill göra sig en fulhacka, anmäler klockan tappad...skickar in sina papper och drar till annat land och säljer/byter in....

Jag tycker det låter märkligt att man har allt utan cert på en nyare klocka. Dock så är cert för många endast garantisedel, och efter garantin gått ut kan den ju slängas.

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur många FALSKA cert det finns i omlopp ....har för mig jag sett blanka cert säljas på nätet.


Kräver försäkringsbolagen att man skickar in cert och box om man tappar klockan?
 

calzone

Vacheron
Viktigt att ha komplett historik på ett ur, känns mer genuint på något sätt, men visst, känns det rätt och inga konstigheter föreligger så klipper man till....:)

Hittade certet till barken häromdagen hos farsan så han har saknat den men han sa att jag kunde få den så posta den till mig så tar jag hand om den ;)
 

W@tch out

Breitling
Kräver försäkringsbolagen att man skickar in cert och box om man tappar klockan?

De flesta fbolag kräver skriftliga dokument för att kunna se att du äger varan i fråga. Det kan handla om cert och kvitto(du gör dock dumt i att skicka in kvittokopian om varan är nedprutad) för nyinköpta varor eller värderingsintyg som räcker för begagnat.
 

morrism

Audemars
De flesta fbolag kräver skriftliga dokument för att kunna se att du äger varan i fråga. Det kan handla om cert och kvitto(du gör dock dumt i att skicka in kvittokopian om varan är nedprutad) för nyinköpta varor eller värderingsintyg som räcker för begagnat.


Men varför skulle cert och box försvinna i ett försäkringsbedrägeri? Man skickar väl bara in värderingsintyget. Det jag menar är att en klocka som saknar cert och box borde ha en annan förklaring än endast försäkringsbedrägeri då dessa inte krävs av försäkringsbolaget.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Detta har diskuterats flera gånger tidigare. Alla personer sparar inte alltid allting. Det var bland annat någon medlems fru som hade slängt box och papper till hans Rolex. Själv störde han sig så mycket på det att han sålde den och köpte en likadan som var full set istället.

Om man kollar på den japanska begagnatmarknaden så är det mycket vanligt att det saknas box, papper och extra länkbitar. Troligtvis för att folk anpassar länken och slänger resten för att de tror att de ändå kommer att leva länge med bara den klockan. Några år senare visar det sig att de vill köpa en ny klocka och då säljs den gamla utan box och länkbitar.

Personligen vill jag alltid ha box och papper. Jag har 50 skokartonger på vinden och har t om kvar boxen till tvn. Ett mellanting kanske är att föredra. :)

Skulle jag köpa en begnad TV så kräver jag full set, annars är något mysko! speciellt om TV'n är nyare än 10 år... :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kolla upp allt lite extra ..
Om priset är rätt,kolla runt en timme till....
Om allt känns bra hugg till!
 

Dexter86

Cartier
kan eventuellt vara samma läge för mig ... allt finns utom cert .. priset är väl typ som alla andra för den klockan
en reduced speedy ... kluven på om man ska slå till eller inte
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
alltid svårt, hade nog inte vågat/velat köra utan på en så pass ny klocka. Fast det är om vi snackar blocket eller ebay, på KS hade jag nog kört på.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
För mig är det ännu mer mysko om allt finns UTOM cert.

Jag lägger alla tillbehör i boxen, sen glömmer jag allt detta tills ev försäljning. Mao har man allt samlat på ett ställe. Varför slarvar man bort bara certet???
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I min värld känns det inte ett dugg mysko att en nyare klocka kan sakna cert och tillbehör. Har en handfull kompisar som köpt dyrare klockor och vars boxar/papper antingen slängts, lämnats i butik eller lagts 'på ett bra ställe'. För många är det ju 'bara' en konsumtionsprodukt där klockan i sig är det viktiga. Men visst är det synd om det saknas på en nyare klocka och det är ju attraktivare om det finns, men jag tycker inte att det per automatik är fishy...är man osäker som köpare är det ju bara att köra en äkthetskontroll.

Jag kan jämföra med min bil där jag slarvat bort både servicebok och manual redan när den var ny. Vilket inte spelar någon roll alls för mig (servicekvitton funkar väl lika bra om jag ska sälja den?).
 

Dexter86

Cartier
ja jo , jag kan väl egentligen hålla med båda "sidorna"
men man tycker ju ändå som Chrisse säger , du lägger allt i lådan har du allt på ett ställe , kan ju inte vara svårt att komma ihåg att man lagt en box i någon hylla eller garderob :)
klockan jag kikar på är från 99 för övrigt, där det saknas cert men allt annat finns
 

morrism

Audemars
Att bara certet är borta kanske är att folk sätter på sig klockan och lägger certet i plånboken och slänger boxen i källaren, sen tappar de plånboken en dag.
 
Topp