• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certifikat Panerai ?

Tunan

Omega
Hej alla !

Har mest varit intresserad av Rolex tidigare och har handlat med ett par stycken.Den butik som jag alltid har kontakt med i olika ärenden så som service m.m. är Nymans ur.
Ska man få hjälp av Nymans ur med exempelvis service på en Rolex så lär den vara såld av en auktoriserad rolex handlare dvs stämpeln på certifikatet lär vara utfärdad av en auktoriserad handlare.

Nu har jag av olika anledningar bestämt mig för att sälja min Rolex Deepsea till förmån för en något billigare Pam 351.

Som jag förstått det hela så är det bara Nymans ur som servar Panerai i Sverige så frågan är nu om de har samma bestämmelser för Panerai som Rolex ? någon som har erfarenhet av detta ?
 
  • Like
Reactions: ssl

Tunan

Omega
Jag antar att det finns en rad personer här som har bra koll på Panerai och således säkerligen kan svara på min fråga och med tanke på att det är helg och jag tidigaste kan få tag i Nymans ur på måndag så kändes detta som det snabbaste och enklaste sättet att få ett snabbt svar.
 
  • Like
Reactions: ssl

Tunan

Omega
Ja min tanka var bara att eftersom det endast finns ett ställa att lämna en panerai till i Sverige (nymans) för service så borde det vara ganska vanligt förekommande hos alla panerai ägare och där av ganska lätt att få svar på frågan, men jag får helt enkelt ringa nymans på måndag och fråga. :)

En annan fundering ,hur kan butiker som inte är AD sälja nya Panerai ? var får de sina klockor ifrån ? förstår inte riktigt hur det fungerar, upplys mig gärna :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag har lämnat min Panna på Nymans ett par gånger för service, ingen har frågat efter några papper.
 

Tome

Cartier
En annan fundering ,hur kan butiker som inte är AD sälja nya Panerai ? var får de sina klockor ifrån ? förstår inte riktigt hur det fungerar, upplys mig gärna :)
I princip: Den Panerai du köper av en gråhandlare är ny i avseendet oanvänd. Däremot är den troligen tillverkad 6-12 månader tidigare och AD måste ligga ute med pengar då lyxmärkena kräver att AD köper in vissa volymer. Har du då dåligt cash flow i din klockbutik så vill du skeppa ut lite volymer av osålda klockor. Eftersom du inte kan rea ut klockorna pga att du är en respekterad AD butik så får du sälja dom till en annan handlare - som inte är AD och därmed kan sänka priset och få klockorna sålda.
Det jag gjort är att be om en bild på cert och sedan stämt av med den AD som står på cert. Funkar fint :)
 

Tome

Cartier
Tilläggas bör att jag egentligen förespråkan köp ifrån AD i de flesta lägen - undantaget när det är svårt att få tag på klockan i fråga, eller när det blir så oskäligt stor skillnad i pris att man kan ta besvären med att inte ha samma service som om man köpt den ifrån AD. Att spara ett par tusingar är inte värt besväret med gråhandel.
 
I praktiken så har certet spelat ut sin roll när garantin gått ut, brukar väl bara efterfrågas om det gäller garantireparationer men certet är ju viktigt vid försäljningar samt för att sova gott på natten och veta att ens klocka är komplett...
 
Topp