• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certifikat saknas, vad innebär det?

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej, ibland står det i säljannonser att certifikat saknas. Varför gör det det i praktiken? Går det inte att beställa ett nytt om allt är i sin ordning? Om klockan är köpt på ett korrekt sätt så borde det väl gå att beställa ett nytt om man har alla andra handlingar och om serienumret är intakt. Vad kan det finnas för anledningar till att certifikatet saknas?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går inte att beställa ett nytt cert tyvärr...
Oftast är det så men vissa märken kan fixa ersättningscert som fyller samma funktion.

Vad det innebär i praktiken som köpare är att det inte går att styrka var och när klockan är köpt vilket i sin tur innebär att det inte går att stärka att man som ägare har rätt till garantin. Anledningar: Slarv, stöld.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det bara certifikatet som skrivs på när man köper klockan fabriksny? Det skickas ingen information till tillverkaren/generalagenten? Registeras inte serienumret med var den är köpt med datum och köpare när den lämnar AD? Jag har nog haft alltför stor tilltro till rutinerna vid nyköp , börjar jag tro. Då ska man alltså hålla hårt i sina certifikat för de är en stor del i en klockas värde, åtminstone inom garantitiden, men också historiskt för att garantera en ärlig historik.
 

Hugii

Audemars
Senast ändrad:

soderlund

Cartier
Kan man inte se på certet som ett garanti på att klockan har "matching numbers" på boett och urverk, att det är original. Jag skulle påstå, att ju äldre klockan är, ju viktigare blir certet.

Jag personligen skulle nog inte köpa en klocka över 15kkr utan cert.
 

romanov

Cartier
Kan man inte se på certet som ett garanti på att klockan har "matching numbers" på boett och urverk, att det är original. Jag skulle påstå, att ju äldre klockan är, ju viktigare blir certet.

Jag personligen skulle nog inte köpa en klocka över 15kkr utan cert.
Cert går ju också att förfalska, speciellt de äldre.
Jag själv tror det är viktigare med cert och liknande vid nyare klockor
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Många "vanliga" människor skiter fullkomligt i cert på gamla klockor, likaså boxar. "Varför behålla garantibeviset när garantin är slut?" Sånt har alltså en tendens att försvinna med flyttar, städningar etc.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Många "vanliga" människor skiter fullkomligt i cert på gamla klockor, likaså boxar. "Varför behålla garantibeviset när garantin är slut?" Sånt har alltså en tendens att försvinna med flyttar, städningar etc.
Väldigt synd tycker jag (som nörd). Alltid kul att ha..

Min mor köpte sig en Omega för ett tag sen och jag stoppade henne i sista stund från att slänga box, cert och allt!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hos Omega kan man få ett "utdrag ur arkivet" för typ 1200 kr (tror jag). Vist, det är inget cert men man får veta när klockan är gjord och vart Omega skickade klockan när den skulle säljas. Då skickar man in klockans nummer till dom och så löser dom resten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fortfarande viss ryktesspridning om gråhandlare märker jag. Att köpa av gråhandlare är samma sak som att köpa av AD, det är bara att du inte gör det personligen utan genom en tredjepart. Dvs certet är stämplat av den första AD som säljer klockan. Så har det funkat alla gånger jag köpt via gråhandlare i alla fall. Det verkar dock finnas vissa typer av gråhandlare för billigare klockor som funkar något annorlunda. I dessa fall tror jag dock certifikatet kommer ha mycket liten betydelse för värdet ändå.
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Hos Omega kan man få ett "utdrag ur arkivet" för typ 1200 kr (tror jag). Vist, det är inget cert men man får veta när klockan är gjord och vart Omega skickade klockan när den skulle säljas. Då skickar man in klockans nummer till dom och så löser dom resten.
Visst var det någonting med att de inte kunde få fram utdrag från samtliga klockor eller har jag missförstått den biten? :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Rolex kan utfärda nya cert men inte till kund. Vet om att femsiffriga referenser som förblivit osålda fått nyare cert från 2014 och framåt från Rolex i åtminstone två fall. AD kan nog inte påverka detta heller och begära nya cert utan Rolex avgör nog när det behövs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara certifikatet som skrivs på när man köper klockan fabriksny? Det skickas ingen information till tillverkaren/generalagenten? Registeras inte serienumret med var den är köpt med datum och köpare när den lämnar AD? Jag har nog haft alltför stor tilltro till rutinerna vid nyköp , börjar jag tro. Då ska man alltså hålla hårt i sina certifikat för de är en stor del i en klockas värde, åtminstone inom garantitiden, men också historiskt för att garantera en ärlig historik.
Vissa märken har egna register där säljaren registrerar klockan som såld vid försäljning, exempelvis GS i Japan, JLC, Hublot (tror jag).

Sen innebär ju det såklart inte alla alla säljare registrerar klockan vid försäljning bara för att tillverkaren vill det. Jag har exempelvis sett en hel del JLCs som sålts med registreringskortet kvar trots att klockan är såld av AD. I vissa fall har säkert butiken i så fall registrerat klockan digitalt men det finns säkerligen även säljare som glömmer även det.

För kunden spelar det ju dock ingen roll om kunden har kvar certifikatet eftersom det fyller samma syfte.

Varför gör man då såhär? Ta min JLC exempelvis, den såldes ny i mars men genomgick garantiservice 29 juli. Den har alltså enligt certet 2 års garanti från mars men hos JLC finns det registrerat att den har garanti två år från och med 31 juli.

Med andra ord fyller inte certet någon funktion och kan kastas eftersom JLCs register går före certifikatet. Å andra sidan finns det ingen anledning att kasta certifikatet.

Registret kan även användas för att upptäcka att stulna klockor skickas in på service.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Visst var det någonting med att de inte kunde få fram utdrag från samtliga klockor eller har jag missförstått den biten? :)
Nått om att klockor efter 2004 går inte att få ut eller liknande har jag också för mig.

Edit: om man har en Omega från innan 2000 kan man få ut det. Efter 2000 då?
 

joca

Patek
2-Faktor
Nått om att klockor efter 2004 går inte att få ut eller liknande har jag också för mig.

Edit: om man har en Omega från innan 2000 kan man få ut det. Efter 2000 då?
På kaplans-kvällen sa de att klockor efter 2000 inte finns i registret. Det finns även en del undantag för klockor tillverkade före 2000.

Någon får gärna rätta mig om jag minns fel :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Många "vanliga" människor skiter fullkomligt i cert på gamla klockor, likaså boxar. "Varför behålla garantibeviset när garantin är slut?" Sånt har alltså en tendens att försvinna med flyttar, städningar etc.
Jag förstår att det går att se det så, men jag vill säkra min investering genom att till nästa kund kunna styrka klockans historik, annars riskerar jag att förlora pengar två gånger. Jag tar ett exempel. Om jag sitter framför en person som har en 5 år begagnad Daytona i stål som han/hon vill sälja. Jag har 80000 kr och vill gärna ha en Daytona. Jag är beredd att betala olika mycket beroende på om klockan kan vara stulen i värsta fall eller om den köpts och ägds på ett spårbart sätt. Om jag ska lägga 80000 kr vill jag vara trygg i köpet. Om jag ändå köper kommer jag att ärva problemet den dag jag vill sälja den. För mig är det så mycket pengar att jag inte anser mig ha råd att göra fel. Det finns alltid risker. Det enda man kan göra innan beslut är att eliminera dem. Iofs skulle jag inte köpa den om det finns minsta misstanke om att den kan vara stulen.
 
Senast ändrad:

Robin Svensson

Breitling
Något speciell klocka du tänker på?
Jag har den senaste tiden samlat på mig en liten samling Rolex bla en Explorer II v-serie, submariner P-serie och en del äldre bla datejust och oysterdate.
De äldre vet jag att det "oftast" inte finns några cert till men till och de priserna har jag koll på. Tänker främst på nyare klockor 2000-talet!?
Man har sina favoriter och tänker ev avyttra någon/några av klockorna.
 
Topp