• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certifikat vid service/försäkring?

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Hej,
Har lyckats leta upp lite av en drömklocka som säljs av en seriös handlare på chrono24, klockan är från 2007 och kommer tyvärr endast med box och inga papper/cert.
Jag vet att avsaknad av papper brukar ge ett lite sämre andrahandsvärde men hur fungerar det vid service och försäkring? Går det att serva klockan utan problem och går det att få ett värderingsintyg utfärdat för att kunna försäkra klockan även fast jag inte har cert? Jag kan tänka mig att det ser lite lurt ut med en nyare klocka utan papper men jag antar att en från 2007 är i gränslandet.

Edit: Kan tillägga att det är en klocka i 20k- klassen och inte någon dyrgrip.

Tack för svar!
 
Senast ändrad:

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej,
Har lyckats leta upp lite av en drömklocka som säljs av en seriös handlare på chrono24, klockan är från 2007 och kommer tyvärr endast med box och inga papper/cert.
Jag vet att avsaknad av papper brukar ge ett lite sämre andrahandsvärde men hur fungerar det vid service och försäkring? Går det att serva klockan utan problem och går det att få ett värderingsintyg utfärdat för att kunna försäkra klockan även fast jag inte har cert? Jag kan tänka mig att det ser lite lurt ut med en nyare klocka utan papper men jag antar att en från 2007 är i gränslandet.

Edit: Kan tillägga att det är en klocka i 20k- klassen och inte någon dyrgrip.

Tack för svar!

/Henke

Tror att jag skrivit det i någon annan tråd. Men, mitt försäkringsbolag godkänner servicekvitto som motsv äkthetsintyg + ägarförsäkran intyg om det skulle behövas. Kolla vad som gäller för just ditt bolag. Och be om att få det i skrift, då de inte alltid verkar ha stenkoll på sina egna villkor just när det gäller klockor.

Att serva skall absolut inte vara några problem, under förutsättning att klockan är äkta och ej anmäld stulen..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tror att jag skrivit det i någon annan tråd. Men, mitt försäkringsbolag godkänner servicekvitto som motsv äkthetsintyg + ägarförsäkran intyg om det skulle behövas. Kolla vad som gäller för just ditt bolag. Och be om att få det i skrift, då de inte alltid verkar ha stenkoll på sina egna villkor just när det gäller klockor.

Att serva skall absolut inte vara några problem, under förutsättning att klockan är äkta och ej anmäld stulen..

Bortsett från Nymans där vissa expediter tydligen kräver certifikat för att lämnas in.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min hemförsäkring hos IF täcker lösöre utanför bostaden upp till 50'. Cert/värderingsintyg krävs inte men man behöver kunna styrka ägandet via foton eller dylikt.

Förutsatt att jag inte går runt med varor av ett värde på över 50' är det lugnt alltså.

En klocka för 20' hade inte varit något problem.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Moderna försäkringar kräver värderingsintyg iaf. När ämnet ändå är på tapeten, var ordnar man ett sådant billigast?
 
Topp