• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certifikat vs äkthetsintyg

Sheena

Basic
Hej alla,

Jag har läst och lärt en hel del här i perioder, men är ny som medlem. Har alltid varit intresserad av klockor men på en ganska blygsam nivå. Skulle behöva råd såhär i mitt allra första inlägg:

Blev lite sugen på att uppdatera mig och köpte nyligen en JLC Reverso från en anrik svensk auktionsbyrå. I annonsen stod "certifikat från 2019" - men det visade sig vara ett äkthetsintyg från 2019. Stod även i annons att klockan går - det gör den inte. Och stod inte att den är graverad på baksidan. Så jag känner mig lite lurad. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska behålla klockan, eller om jag borde ångra köpet (behöver bestämma mig snart).

Min fråga till er är:
Hur mycket påverkar ett certifikat priset? Borde ju vara skillnad på äkthetsintyg och certifikat?
Hur kan man bestämma åldern på en JLC-klocka?

Ja, jag har frågat byrån. Och fått lite svävande och undvikande svar. Och ja, jag borde ha kollat lite mer noga innan jag budade... :rolleyes:

Det verkar som att ett av krititerierna för dig är andrahandsvärdet och att den är graverad drar definitivt ned andrahandsvärdet, även om det inte är en personlig gravering, skulle jag påstå.
Om detta inte stod i annonsen är det ju rent ut sagt ett skämt, eftersom andra saker inte i annonsen stämde heller så känns det som ett jäkligt oseriöst auktionshus som jag inte skulle vilja ha att göra med. Personligen hade jag skickat tillbaka om möjligheten finns. Annars hade jag försökt häva köpet, om de börjar vara motstridiga då tycker jag ett outande är på sin plats!

Som sagt, skicka tillbaka.

Hitta en annan och känn dig nöjd med köpet. Det kommer gnaga annars.

Skrämmande att denna auktionsbyrå utlämnat tre avgörande detaljer. Häv köpet medans du har chansen.

Låter ju helt galet!
Hade personligen hävt köpet. Men om du nu verkligen vill ha just DEN reverson så får ju auktionshuset ta och bekosta servicen då de ändå claimat att uret ska fungera enligt vad som stod i annonsen.

Hej alla,

Jag har läst och lärt en hel del här i perioder, men är ny som medlem. Har alltid varit intresserad av klockor men på en ganska blygsam nivå. Skulle behöva råd såhär i mitt allra första inlägg:

Blev lite sugen på att uppdatera mig och köpte nyligen en JLC Reverso från en anrik svensk auktionsbyrå. I annonsen stod "certifikat från 2019" - men det visade sig vara ett äkthetsintyg från 2019. Stod även i annons att klockan går - det gör den inte. Och stod inte att den är graverad på baksidan. Så jag känner mig lite lurad. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska behålla klockan, eller om jag borde ångra köpet (behöver bestämma mig snart).

Min fråga till er är:
Hur mycket påverkar ett certifikat priset? Borde ju vara skillnad på äkthetsintyg och certifikat?
Hur kan man bestämma åldern på en JLC-klocka?

Ja, jag har frågat byrån. Och fått lite svävande och undvikande svar. Och ja, jag borde ha kollat lite mer noga innan jag budade... :rolleyes:
Instämmer med ovan kommentarer. Trist att upptäcka detta hemma. Allt det du nämner skall givetvis skrivits ut i beskrivningen. Reklamera och häv köpet.
Har köpt en del via auktion och hela förfarandet av byrån känns oseriöst.

Hoppas att det ordnar sig och att du hittar en Reverso som du är nöjd med senare.

Tillbaka
Topp