• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina 25-651m urverket byter inte datum

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, Jag har certina blue ribbon med ett 25-651m som inte byter datum. Det händer ingenting (hoppar inte ens till) under 24 timmar och det spelar ingen roll om klockan får snurra runt själv eller om jag ställer med kronan.

Är det någon som har ett förslag på vad som kan vara fel? Är det någon fjäder som har hoppat ur läge eller är det en skadad del?

Finns det "blue-prints" att få tag på?

Har tyvärr bara mobilen här, så bilderna kanske inte säger så mycket.

ZQjvN5V.jpg


OGcVx8d.jpg


ping
Aurum
China
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok tack! Om jag skruvar ur de tre skruvarna och lyfter på den stora silverfärgade plattan, kommer det flyga delar då? :)
 

rogart-63

Patek
Enda tips jag kan ge är att veva runt uret och se vad som skall gripa tag i datumskivan . På dom klockor jag skruvat med brukar det vara en lite arm som matar fram ringen .Läs AS och ryska verk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok tack! Om jag skruvar ur de tre skruvarna och lyfter på den stora silverfärgade plattan, kommer det flyga delar då? :)
Risken finns ja, blir lite pill. Tror som sagt det är den fjädrande låsningen mellan 24-25 som spökar. Mitt amatörtips är att studera den och tryck den bort från ringen samtidigt som du lägger ett lätt tryck på ringen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror kanske att det är det lilla mässingshjulet som rogart-63 pratar om, att det inte riktigt hakar i datumskivan. Vet ni vad det heter på klockspråk? :) Ska kolla på ranfft om det kanske finns någon bild och jämföa om det kanske är skadat...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror kanske att det är det lilla mässingshjulet som rogart-63 pratar om, att det inte riktigt hakar i datumskivan. Vet ni vad det heter på klockspråk? :) Ska kolla på ranfft om det kanske finns någon bild och jämföa om det kanske är skadat...

1. Testa om hjulet löper fritt, dvs. vrid det mha handkraft. Fungerar inte detta är det säkert klickspärren jag beskrivit innan som strular.

2. Vartannat varv skall den bockade ståltråden på det lilla runda hjulet på det större mässingshjulet röra sig och slå emot en av taggarna på datumskivan. Går den inte tillräckligt långt ut eller annat fel så har du problemet där.
 

Per Hamrin

Breitling
Hej, Jag har certina blue ribbon med ett 25-651m som inte byter datum. Det händer ingenting (hoppar inte ens till) under 24 timmar och det spelar ingen roll om klockan får snurra runt själv eller om jag ställer med kronan.

Är det någon som har ett förslag på vad som kan vara fel? Är det någon fjäder som har hoppat ur läge eller är det en skadad del?

Finns det "blue-prints" att få tag på?

Har tyvärr bara mobilen här, så bilderna kanske inte säger så mycket.

ZQjvN5V.jpg


OGcVx8d.jpg


ping
Aurum
China
Hej
Det är troligtvis datummatarhjulet som har gett upp, det mässingsfärgade hjulet med ett litet hjul ovanpå.
På det lilla hjulet sitter en liten v-formad fjäder som brukar ge upp med tiden.
Den enda missen i verket, för övrigt ett bra konstruerat verk.
Vilket naturligtvis innebär att den delen är svår att få tag på.
Men byter du det hjulet bör datummatningen fungera igen.
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
1. Testa om hjulet löper fritt, dvs. vrid det mha handkraft. Fungerar inte detta är det säkert klickspärren jag beskrivit innan som strular.

2. Vartannat varv skall den bockade ståltråden den lilla runda hjulet på mässingshjulet röra sig och slå emot en av taggarna på datumskivan. Går den inte tillräckligt långt ut eller annat fel så har du problemet där.

Tror du att det kan vara fjädrarna/fjädern under klickhjulet som kan ligga fel?
Jag testade att föra runt den för hand och det gick inte... :/
För att komma åt under klickhjulet så måste jag väl skruva bort den stora silverskivan? (den med tre skruvar)

McGyver har nyss skruvat i några såna verk för min räkning. PMa honom om du går bet.

Jag kanske får göra det, lite av grejen är att det är kul att lära sig och göra det själv också! ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej
Det är troligtvis datummatarhjulet som har gett upp, det mässingsfärgade hjulet med ett litet hjul ovanpå.
På det lilla hjulet sitter en liten v-formad fjäder som brukar ge upp med tiden.
Den enda missen i verket, för övrigt ett bra konstruerat verk.
Vilket naturligtvis innebär att den delen är svår att få tag på.
Men byter du det hjulet bör datummatningen fungera igen.
Vänliga hälsningar
Per Hamrin


Ja, jag misstänkte också det kunde vara det hjulet efter att ha kikat lite... Dock så var de ju hiskeligt dyra! :O 500:- Då blir det ju billigare att bara köpa ett beggat verk på tratten/bukten... Dock verkar hjulet fungera som det ska och jag tror bara att det är fjädern som är kass... Ska försöka hitta en sådan istället, eller den kanske går att tillverka?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror du att det kan vara fjädrarna/fjädern under klickhjulet som kan ligga fel?
Jag testade att föra runt den för hand och det gick inte... :/
För att komma åt under klickhjulet så måste jag väl skruva bort den stora silverskivan? (den med tre skruvar)

Beror ju helt på hur felet har uppstått, men ofta kan man komma åt utan att skruva isär. Här ser du hur den skall ligga:


IMG_8103-1024x768.jpg


http://watchguy.co.uk/service-certina-blue-ribbon-calibre-25-651/
 

Per Hamrin

Breitling
Ja, jag misstänkte också det kunde vara det hjulet efter att ha kikat lite... Dock så var de ju hiskeligt dyra! :O 500:- Då blir det ju billigare att bara köpa ett beggat verk på tratten/bukten... Dock verkar hjulet fungera som det ska och jag tror bara att det är fjädern som är kass... Ska försöka hitta en sådan istället, eller den kanske går att tillverka?
Det är bara den lilla fjädern som är dålig, hjulet i övrigt är helt ok.
Dock går inte den lilla fjädern att köpa eller byta, utan man får byta hela hjulet.
Och du ser ju vad hjulet kostar..
Skall du köpa ett beggat verk måste du fråga om datummatningen funkar, då allt annat brukar funka utom just den delen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beror ju helt på hur felet har uppstått, men ofta kan man komma åt utan att skruva isär. Här ser du hur den skall ligga:

http://watchguy.co.uk/service-certina-blue-ribbon-calibre-25-651/

Jag tog bort silverplattan utan att något hände, den satt där enbart som skydd... Klickhjulet såg faktiskt ut att ligga rätt och fjädrade som det skulle (vad jag tror iaf).
Jag tror felet ligger i fjädern på mässingshjulet, blir till att hålla utkik på bukten efter ett nytt hjul.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tog bort silverplattan utan att något hände, den satt där enbart som skydd... Klickhjulet såg faktiskt ut att ligga rätt och fjädrade som det skulle (vad jag tror iaf).
Jag tror felet ligger i fjädern på mässingshjulet, blir till att hålla utkik på bukten efter ett nytt hjul.

Om klickhjulet ligger rätt är det bara att vrida datumringen för hand. Sitter den fast då är den fastklistrad. Se dock upp med klickhjulets fjäder när brickan är av, de flyger långt...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om klickhjulet ligger rätt är det bara att vrida datumringen för hand. Sitter den fast då är den fastklistrad. Se dock upp med klickhjulets fjäder när brickan är av, de flyger långt...


Datumringen gick att flytta nu, så jag är ganska säker på att det är datumhjulets fjäder som är pajj... Får se om jag får tag på ett nytt sådant (till vettigt pris) och om det hjälper. :)

Alla klocksnackare som läser detta, jag vet att många av er skummar Ebay och tradera hela dagarna. Om ni skulle dyka på ett

Certina 25-651, Date wheel, no: 2556 skicka mig ett inbox.


Bilden lånad från urdelar.
Den finns att köpa där, men 500:- för ett litet hjul när hela klockan kostade 300:- känns lite mastigt. :p

Nu är klockan tillbaka i klocklådan så länge... tickar på bra och går under 1 minut fel/dygn men fortfarande utan fungerande datum. :(


Tack för hjälpen
Aurum
Per Hamrin
rogart-63
Scaramanga
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hör med den här mannen:

http://www.micromekan.se/index.htm

Har haft samma problem med en Certina auto, det är den lilla fjädern som sitter inne i datumhjulet.


Ok, hur mycket gick det på? Känns som att en "custom made" reservdel borde bli dyrare än att köpa en löst?

Oavsett, härligt tips. Perfekt om man sitter på en äldre dyrare klocka där det verkligen inte finns reservdelar.
 

Exxet

Rolex
Ok, hur mycket gick det på? Känns som att en "custom made" reservdel borde bli dyrare än att köpa en löst?

Oavsett, härligt tips. Perfekt om man sitter på en äldre dyrare klocka där det verkligen inte finns reservdelar.

Kommer inte ihåg vad han begärde, om jag inte missminner mig var det någon slags utbytesgrej, man skickade in den trasiga delen och fick en annan hel del tillbaka + betalning istället, ungefär som man gjorde "förr i tiden" med en generator t ex till en gammal bil, skickade in den gamla och betalade en mellanskillnad, och fick en renoverad tillbaka, i mitt fall så hittade jag en donator på ett annat forum för 150 :- så det löste sig på det sättet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kommer inte ihåg vad han begärde, om jag inte missminner mig var det någon slags utbytesgrej, man skickade in den trasiga delen och fick en annan hel del tillbaka + betalning istället, ungefär som man gjorde "förr i tiden" med en generator t ex till en gammal bil, skickade in den gamla och betalade en mellanskillnad, och fick en renoverad tillbaka, i mitt fall så hittade jag en donator på ett annat forum för 150 :- så det löste sig på det sättet.


Tack för tipset, jag ska se om jag kan hitta en donator först... I annat fall kontaktar jag den firman.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppdatering... Jag fann en donator med ett 25-651 vars datum fungerade för 250:-
Nu är hjulet bytt och Volvo-Certinan fungerar som den ska :)

xd5K1xI.jpg


Tack alla som bidragit med hjälp, nu är jag en erfarenhet och kunskap rikare.

Ps. är det sedan någon som söker en specifik del till ett 25-651(förutom date-pusher) så skicka ett pm...
 
Topp