• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina C-tronic Chronolymic

ChevyDude

Breitling
Hej
Hoppas detta är rätt avdelning på forumet.
Jag behöver tips/hjälp/guidning hur jag ska få fart på min Certina C-tronic Chronolymic. Har mailat några urmakare och även Certina huvudkontor, men hittills utan framgång. Det är ju som ni vet ett stämgaffelur, det verkar inte va så lätt tydligen.
Tacksam för alla tips på hur jag kan få fart på klockan.
Det är en klocka som jag övertagit från min pappa, så det finns andra värden oxå.

Tack på förhand
Per-Åke.
 

ChevyDude

Breitling
Låter hoppfullt. Men tydligen en populär kille, han verkar ha massor av jobb så att hans kontaktsida inte funkar.
Men tack iallafall.
Har gett mig fan på att jag vill höra brummet i klockan igen.
 

ChevyDude

Breitling
Som info till er som är intresserade, så har jag nu fått kontakt med Paul på Electric Watches i England.
I runda slängar så kostar det ca 100£ för att göra fullständig isär- och ihop-plockning, ultrasonic rengöring, nytt batteri, injustering, polering av boett och armband och polering alt nytt glas. Sen tillkommer delar som måste bytas ut, om det behövs alls som han skrev.
Eftersom jag är "rookie" på klockrenoveringar, så vet jag inte om det är att betrakta som dyrt. Min spontana reaktion va att det va billigt, jag hade nog räknat med en nolla till.

Har någon här på forumet nyttjat Pauls, Electric Watches, tjänster?

Nu ska den bli som ny igen!!!

IMG_0838.JPG
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Det tillverkades bara ca 21000 av dessa ESA 9210 så de är mycket ovanliga. Omega la beslag på ca 12000 (Omega 1255) av dem och Certina (Certina 749) fick ca 3000. Resten gick till Longines (L749.2), Baume and Mercier (BM 19210) och Derby (ingen info om dem).
 

ChevyDude

Breitling
Så totalt alltså 3000 Certina?
Och då är det fördelat på några olika utföranden. Skulle vara intressant veta hur många som min med blå urtavla?
Känns som det är värt fixa till den då?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är fortfarande riktigt sur över att Kaplans gjorde retur till säljaren utan mitt medgivande när jag gjorde ett case om att datumväxlingen inte var korrekt.

image.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har inte full koll på värdet men från ca 4000 och upp i fungerande och beroende på yttre finish. Omegas motsvarande f300 modeller startar från ca 6000kr. Tack och lov är själva urverket samma som de utan kronograffunktion så de går att laga. Blir det dock fel på kronografdelen kan det vara knivigare.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Va handlade det om?
Riktigt fin med svart urtavla :)
I like.

Sorry, var ju inte alls Kaplans utan Bukowskis kom jag på nu. Vann hur som helst auktionen men hade blivit uppmärksammad här på KS att datumväxlingen inte verkade vara på topp. De hade beskrivit klockan som genomgången och utan fel så när jag hämtade ut den så kontrollerade jag hur den växlade, och mycket riktigt så växlade den inte över helt. Jag skulle naturligtvis struntat i det och skickat iväg den till England för justering men personalen i Stockholm tyckte att jag skulle öppna ett case, och den info jag fick var att jag antingen skulle få ett prisavdrag eller att de skulle se till att den reparerades. Det som hände sen var att jag fick mail från Tony Frank om att klockan var returnerad till ägaren....riktigt surt och garanterat inte enligt gängse regelverk men då var det redan för sent.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som info till er som är intresserade, så har jag nu fått kontakt med Paul på Electric Watches i England.
I runda slängar så kostar det ca 100£ för att göra fullständig isär- och ihop-plockning, ultrasonic rengöring, nytt batteri, injustering, polering av boett och armband och polering alt nytt glas. Sen tillkommer delar som måste bytas ut, om det behövs alls som han skrev.
Eftersom jag är "rookie" på klockrenoveringar, så vet jag inte om det är att betrakta som dyrt. Min spontana reaktion va att det va billigt, jag hade nog räknat med en nolla till.

Har någon här på forumet nyttjat Pauls, Electric Watches, tjänster?

Nu ska den bli som ny igen!!!

IMG_0838.JPG
Hört mycket gott om electric watches även om jag själv aldrig har skickat någon, billig och professionell service. Vet att @rogart-63 har skickat ett par?
 

ChevyDude

Breitling
Ska göra en koll på hur det ser ut. Viss patina är okey tycker jag. Hur ska jag göra med glaset tycker ni, polera eller byta till nytt?

Han svarade nyss igen.
2-3 veckors leverans.
Grymt bra.
 

Bilagor

  • IMG_4032.JPG
    IMG_4032.JPG
    94.6 KB · Visningar: 39

Martin Lovasz

Audemars
41 i slutet av serienumret visar att det är en stålboett så den klarar en polering om du vill men man gör det bara om den inte ser bra ut på armen. Glaset går att slipa och sedan polera så den ser som ny ut igen och då ser klockan så fin ut att man inte tänker på skaven som finns på boetten så börja med det.
 

rogart-63

Patek
Ska göra en koll på hur det ser ut. Viss patina är okey tycker jag. Hur ska jag göra med glaset tycker ni, polera eller byta till nytt?

Han svarade nyss igen.
2-3 veckors leverans.
Grymt bra.
Behåll boetten som den är och sätt ditt ett nytt glas och packning. Ska jag säga som gjorde om min speedsonic:p. Ser den inte för jävlig ut så behåll den som den är? Inte nåt illa om Paul men han har inga verktyg till att slipa boetter? Om han inte skaffat det eller har nån kontakt med någon som gör det åt honom?
Min speedsonic skicka jag till Omega för refurbish .
 
Topp