• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DiaMaster

nifag

Cartier
Denna klart överkomliga pärla letade sig hem till mig under gårdagen. Även om den inte smakmässigt passar alla, tycker jag att det kändes orättvist att den skulle ligga osåld från Kaplans kvalitetsauktion. NOS skick och allt...

Nästan allt värt att läsa kring modellen finns här:
http://www.vintagecertinas.ch/en/diamastereng.html
https://klocksnack.se/threads/certina-diamaster-rado.9412/

Jag tänkte ändå visa några amatörmässiga, men fruktansvärt ambitiösa, bilder som kanske kan vara någon till nöjes.

Spegelblank boett i volfram
_MG_7624.JPG


_MG_7603.JPG


Facettslipat safirglas och en tung NSA-länk med fjädrande Certinaspänne
_MG_7589.JPG


Prislappen är en charmig bonus
_MG_7599.JPG


Muhammad Ali kuriosan är förstås oerhört viktig!
diamaster-02.jpg
 

Jens

Greedo
Riktigt coola dom där, grattis! Har varit på jakt efter en, men inte sprungit på nån till bra pris.


J
 

jabla

Sarlacc
Tack tack! Visst har väl du en Rado i liknande boettmaterial? Är den så reptålig som den gamla marknadsföringen vill påstå?
Skulle gissa det, min är från 70-talet och bakboetten är väldigt sliten men inte en skråma på volframdelen.
Den är på spa nu så jag kan inte ta några bilder.
 

nifag

Cartier
Skulle gissa det, min är från 70-talet och bakboetten är väldigt sliten men inte en skråma på volframdelen.
Den är på spa nu så jag kan inte ta några bilder.
Coolt! Då kan jag lugnt använda min under sommarens eskapader... Det låter som att din är väl värd en spabehandling.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Läcker, priset måste ha varit mycket högt när den såldes.
En speedmaster kostade ny runt 1250kr 1975.
/j
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grym! Grattis! Kul att se Mohammed Ali se så fruktansvärt nöjd ut över sin klocka. Kan känna igen känslan när man har nåt man gillar på armen.
 

Sond

Patek
En fotograf som vet hur en telefon ska hållas..;) "några amatörmässiga, men fruktansvärt ambitiösa, bilder som kanske kan vara någon till nöjes." :D
 

nifag

Cartier
Läcker, priset måste ha varit mycket högt när den såldes.
En speedmaster kostade ny runt 1250kr 1975.
/j
Ja jag har försökt ta reda på ungefär hur mycket det motsvarar idag, men inte lyckats få några bra svar. Kul jämförelse med speedyn i alla fall! Ett tydligt exempel på att samlarvärdet inte överensstämmer med det ursprungliga värdet.

Cool och udda, vad att inte gilla :)

Grym! Grattis! Kul att se Mohammed Ali se så fruktansvärt nöjd ut över sin klocka. Kan känna igen känslan när man har nåt man gillar på armen.
Vilket skick nifag!

En höjdare! Du ser dom inte så ofta heller!

Grattis!
Tack för glada tillrop! Jag är ohälsosamt nöjd än så länge
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Vad mäter boetten i diameter?
Jag har sett några certina med exakt samma boett som rado diastar. Det här var väl i swatch groups vagga, när det byttes boetter och verk hejvilt mellan de olika märkena för att hålla kostnaderna nere under kvartsrevolutionen.

Enligt SCBs prisomräknare (baserat på KPI, gissar jag) motsvarar 2800.- 1975 14360.- idag. Du har med andra ord gjort något av ett klipp :)
Men man kan också räkna på jämförelsen med speedyn, vilket är lite roligare, och möjligen mer rättvisande, eftersom klockor är lite andra produkter idag än vad de var då. Baserat på 1250.- för en speedy 1975, som listar på 32800.- idag skulle din klocka kosta nästan 73500.- i butik idag.
Sen kan man göra det ännu roligare. I princip var speedyn state of the art 1975, medan speedyn idag är en klassiker. Närmaste jämförelsen nu skulle väl vara Speedmaster co-axial med 9301-verket, som representerar state of the art idag, och listar på 62900.-. I den jämförelsen ligger certinan på 141000.-, eller som en fabriksny volkswagen polo.

Cool klocka oavsett! Grattis!
 

meo_swe

Audemars
Vad mäter boetten i diameter?
Jag har sett några certina med exakt samma boett som rado diastar. Det här var väl i swatch groups vagga, när det byttes boetter och verk hejvilt mellan de olika märkena för att hålla kostnaderna nere under kvartsrevolutionen.

Enligt SCBs prisomräknare (baserat på KPI, gissar jag) motsvarar 2800.- 1975 14360.- idag. Du har med andra ord gjort något av ett klipp :)
Men man kan också räkna på jämförelsen med speedyn, vilket är lite roligare, och möjligen mer rättvisande, eftersom klockor är lite andra produkter idag än vad de var då. Baserat på 1250.- för en speedy 1975, som listar på 32800.- idag skulle din klocka kosta nästan 73500.- i butik idag.
Sen kan man göra det ännu roligare. I princip var speedyn state of the art 1975, medan speedyn idag är en klassiker. Närmaste jämförelsen nu skulle väl vara Speedmaster co-axial med 9301-verket, som representerar state of the art idag, och listar på 62900.-. I den jämförelsen ligger certinan på 141000.-, eller som en fabriksny volkswagen polo.

Cool klocka oavsett! Grattis!
Vilken jävla omräkning! Sitter och fnissar på jobbet :)
 

nifag

Cartier
Vad mäter boetten i diameter?
Jag har sett några certina med exakt samma boett som rado diastar. Det här var väl i swatch groups vagga, när det byttes boetter och verk hejvilt mellan de olika märkena för att hålla kostnaderna nere under kvartsrevolutionen.

Enligt SCBs prisomräknare (baserat på KPI, gissar jag) motsvarar 2800.- 1975 14360.- idag. Du har med andra ord gjort något av ett klipp :)
Men man kan också räkna på jämförelsen med speedyn, vilket är lite roligare, och möjligen mer rättvisande, eftersom klockor är lite andra produkter idag än vad de var då. Baserat på 1250.- för en speedy 1975, som listar på 32800.- idag skulle din klocka kosta nästan 73500.- i butik idag.
Sen kan man göra det ännu roligare. I princip var speedyn state of the art 1975, medan speedyn idag är en klassiker. Närmaste jämförelsen nu skulle väl vara Speedmaster co-axial med 9301-verket, som representerar state of the art idag, och listar på 62900.-. I den jämförelsen ligger certinan på 141000.-, eller som en fabriksny volkswagen polo.

Cool klocka oavsett! Grattis!
Den mäter 38mm, men jag som egentligen gillar mindre klockor tycker ändå att den bärs riktigt bra. Kanske den integrerade länken som avgör...

Fantastiskt bra omräkningar! Jag köper dem till fullo... Kul info också, tack!
 
Topp