• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS. ”Hjälp”...

henno3

Basic
FB701DBF-9547-4E11-9330-FD0238FC6A50.jpeg
Har sålt en Certina DS som jag inte själv använt, men som har nytt batteri och tuffar och går. Nu hör köparen av sig och undrar hur man hittar läget på kronan så att man kan ställa om tiden?
Det kan väl rimligtvis inte finnas mer än ett läge, där tid och datum kan ställas om. Jag förutsätter väl att datumet inte ändras på annat vis än ett jäkla rattande medurs?

Någon som har en liknande och kan förklara för mig, eller är den sönder?

Kan inte hjälpa dig med just denna Certina, men gamla kvartsur kan vara ganska udda. På en Tissot jag har drar man ut kronan ett snäpp för att ställa timmarna (och vevar på för datum). Minuterna ställer man genom att trycka in kronan fem sekunder och släpper upp försiktigt, men inte hela vägen...
Kanske något sådant även här?

Senast ändrad:
Kan inte hjälpa dig med just denna Certina, men gamla kvartsur kan vara ganska udda. På en Tissot jag har drar man ut kronan ett snäpp för att ställa timmarna (och vevar på för datum). Minuterna ställer man genom att trycka in kronan fem sekunder och släpper upp försiktigt, men inte hela vägen...
Kanske något sådant även här?

Tackar....låter som en omständig procedur, men det skall jag be honom prova att prova.

Tillbaka
Topp