• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS 012 vs 112 - Nu löser vi gåtan

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Som ni kanske sett i dagens "fyndköp" jag jar just köpt en PPPP (Pie Pan Patent Pending), men då jag älskar klockor i bra skick har jag också köpt en donatorboett. Det visade sig vara en ref 112 istället för 012, men det råder minst sagt delade meningar ifall 112 och 012 alltid är olika, eller om det snarare är så att man bytte boett senare än referens, och att det därmed finns 112or med identisk boett (bortsett från baklock) som 012or.

Jag tänkte därför att vi alla kan bidra genom att ta referensbilder på alla våra DS av 012 och 112 referens?

Tack på förhand!
Analogue
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Referens 112, ca 1967
IMG_20190226_094314.jpg
IMG_20190226_094331.jpg
IMG_20190226_094350.jpg
IMG_20190226_094407.jpg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Som man kan se skiljer sig mina två översta boetter markant från den tredje (donatorn). Donatorn har smalare luggar. Kan såklart vara hårt polerad men tror inte det då fasningarna är tydliga, och för att polera bort så mycket material och samtidigt behålla fasningarna hade man nog behövt polera bort mycket material även runt glaset där man ju kan se en tydlig tjock kant, samt även vid kronan där det är en försänkning som hade försvunnit...
Den skiljer sig även markant genom att den inte, likt de två övre har någon tydlig platt sektion på undersidan av bandhornen (se bild 2 och 4 på alla).

Intressant nog passar även GFlänk en mycket bättre på den slimmade 112an än på de grövre 112orna, så kanske är det så att tidiga 112 och 012 delar boett och att man bytte boett när man bytte länk?

Dela gärna med er så vi lär oss!
@Fadershan @ConElPueblo @mmartensson @Martin Lovasz etc etc! Go go go! :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jeg er ikke helt sikker på, om der er en gåde?

012 er brugt på de ældre modeller, og er slankere i hornformen og har andre fasninger. Der er vist også en minimal forskel på bandbredden. Den nederste af dine tre boetter du viser, er en 012.
Ok, i så fall är jag glad då min donator är korrekt 012. Dock är det ändå lustigt då jag vet att @Fadershan och en annan DSkunnig börjar fundera på om det verkligen är fallet, och att 012 och 112 kanske trots allt delade boett.

En intressant iakttagelse är att min nedersta, möjligen ref 012, med med 112 baklock dateras med baklocket till 64, vilket är samma år som som GFlänken som satt på. På denna boett passar GFlänken mycket bättre än mina senare boetter.
 

ConElPueblo

Panerai
Okay, billederne ovenfor er ikke optimale, da den sorte er en 114, men fasningerne er de samme som på 112. Den med sølvfarvet tavla er en 012.
 

ConElPueblo

Panerai
Ok, i så fall är jag glad då min donator är korrekt 012. Dock är det ändå lustigt då jag vet att @Fadershan och en annan DSkunnig börjar fundera på om det verkligen är fallet, och att 012 och 112 kanske trots allt delade boett.

En intressant iakttagelse är att min nedersta, möjligen ref 012, med med 112 baklock dateras med baklocket till 64, vilket är samma år som som GFlänken som satt på. På denna boett passar GFlänken mycket bättre än mina senare boetter.

GF länkarne passer bedre på 012 end på 112 (og laaaaaangt bedre end på 114!). Omvendt passer de nyere DS länker bedre på 112 og 114...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
GF länkarne passer bedre på 012 end på 112 (og laaaaaangt bedre end på 114!). Omvendt passer de nyere DS länker bedre på 112 og 114...
Ja precis! Kanske är det så att man bytte boett och länk samtidigt, och kanske inte samtidigt som ref? För antingen är min donator 012 med fel baklock - happy days. Eller så är det en 112 från ca 64 med korrekt baklock. Dock är det då mycket intressant att den kom på GFlänk från 64, som passar denna 112 från 64 perfekt, men inte så bra på mina senare 112. Varför gjorde man GFlänkar 1964 om man redan hade bytt till 112boett som den inte passar på?
 

ConElPueblo

Panerai
Ja precis! Kanske är det så att man bytte boett och länk samtidigt, och kanske inte samtidigt som ref? För antingen är min donator 012 med fel baklock - happy days. Eller så är det en 112 från ca 64 med korelt baklock. Dock är det då mycket intressant att den kom på GFlänk från 64, som passar denna 112 från 64 perfekt, men inte så bra på mina senare 112. Varför gjorde man GFlänkar 1964 om man redan hade bytt till 112boett som den inte passar på?

Der kan være små forskelle i endlinks, som vi ikke har viden om... Der kan være mange grunde! Og GF länken findes jo på ure, der er senere end 1964 - hvor der ikke fandtes 012ere. Det kan også være, at det er et spørgsmål om at tilpasse endlinksene til den anden boett.
 

Fadershan

Patek
Ja precis men jag börjar tro att det finns en brytpunkt där 112-boetten fick nya fetare luggar och lite andra fasningar och då samtidigt en ny länk :) Min gissning inledningsvis i detta ämne är 64/65. Det är oxå sannolikt att många av våra DSar har fått andra baklock vilket krånglar till dateringar och slutsatser. Med det sagt har jag bara snabbt nu gått igenom mina och de man fortfarande kan läsa av serienummer på. Jag har som sagt tagit dessa skillnader mellan olika 112-boetter för poleringar men jag tycker mig nu se tydligt att det är för stora skillnader mellan tidiga 112 och de senare. Det kan rimligtvis inte vara bytt baklock på alla utan jag tycker det indikerar en ny boettform inom referensen. Det ser för mig ut som att tidiga 112 delar boett med sin föregångare 012.

Edit: Jag får återkomma med bilder och serienummer m.m. när jag kan :)
 

ConElPueblo

Panerai
Det är oxå sannolikt att många av våra DSar har fått andra baklock vilket krånglar till dateringar och slutsatser.

Dette har du nævnt tidligere - hvorfor mener du det? Jeg har ikke selv erfaret det samme (undtagen når vi taler deciderede frankens...), og heller ikke i særlig stor grad ved Omega, som jeg ellers er rimeligt velfunderet i. Det forekommer mig underligt, at en så solid del af uret skulle være udsat for den slags.

Idéen om at 112'eren kan variere, tror jeg mere på. Det er - som vi har talt om - jo almindeligt på bl.a. Omega Seamaster referencer fra 50'erne. Dog skal der her nævnes, at dette delvist skyldes forskellige boett-tilverkere, hvor jeg ikke har hørt om, at Certina skulle have skiftet tilverker i løbet af produktionen.

Sorry nu förstår jag ej. Har du sett GFlänkar med stämpel 67?

Det mener jeg. Min nyeste er fra 1966, men den tror jeg er en reservedel, da uret er noget ældre. Selve länken er også i dårligere stand end spändet, hvorfor jeg tror at spändet er udskiftet.
 

Fadershan

Patek
Dette har du nævnt tidligere - hvorfor mener du det? Jeg har ikke selv erfaret det samme (undtagen når vi taler deciderede frankens...), og heller ikke i særlig stor grad ved Omega, som jeg ellers er rimeligt velfunderet i. Det forekommer mig underligt, at en så solid del af uret skulle være udsat for den slags.

Idéen om at 112'eren kan variere, tror jeg mere på. Det er - som vi har talt om - jo almindeligt på bl.a. Omega Seamaster referencer fra 50'erne. Dog skal der her nævnes, at dette delvist skyldes forskellige boett-tilverkere, hvor jeg ikke har hørt om, at Certina skulle have skiftet tilverker i løbet af produktionen.
Nja att säga många var kanske en överdrift men jag ser DS-frankens/ihopbyggda/married hela tiden, gör inte du? Jag har själv bytt ut delar i DSar och parat ihop. De flesta har ju inte den kollen kanske heller så de köps och roteras. Det är mer en annan "möjlighet" för att inte utesluta eller säga definitivt men jag säger mig ju tro på att 112-boetten fick ny form vid en övergångsperiod så inga exakta årtal/månader kan sägas med säkerhet, men det förefaller mig troligt att bandvagnslänken och den "nya" boetten kom samtidigt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Dette har du nævnt tidligere - hvorfor mener du det? Jeg har ikke selv erfaret det samme (undtagen når vi taler deciderede frankens...), og heller ikke i særlig stor grad ved Omega, som jeg ellers er rimeligt velfunderet i. Det forekommer mig underligt, at en så solid del af uret skulle være udsat for den slags.

Idéen om at 112'eren kan variere, tror jeg mere på. Det er - som vi har talt om - jo almindeligt på bl.a. Omega Seamaster referencer fra 50'erne. Dog skal der her nævnes, at dette delvist skyldes forskellige boett-tilverkere, hvor jeg ikke har hørt om, at Certina skulle have skiftet tilverker i løbet af produktionen.



Det mener jeg. Min nyeste er fra 1966, men den tror jeg er en reservedel, da uret er noget ældre. Selve länken er også i dårligere stand end spändet, hvorfor jeg tror at spändet er udskiftet.

Nja att säga många var kanske en överdrift men jag ser DS-frankens hela tiden, gör inte du? De flesta har ju inte den kollen kanske heller så de köps och roteras. Det är mer en annan "möjlighet" för att inte utesluta eller säga definitivt men jag säger mig ju tro på att 112-boetten fick ny form vid en övergångsperiod så inga exakta årtal/månader kan sägas med säkerhet, men det förefaller mig troligt att bandvagnslänken och den "nya" boetten kom samtidigt.
Eftersom olika boetter och baklock passar varandra är det väl inte så konstigt om man i historien bytt en boett eller ett baklock när det blivit skadat utan att någon brytt sig? Det var ju ändå bruksur som inte kostade massa pengar. Troligtvis har även många klockor slaktats för delar etc? Tycker inte det låter konstigt alls, och jag tror inte man tidigare tänkte på att det blev "franken" utan man hittade bara en praktisk lösning...?
 

Fadershan

Patek
Sorry att jag e så fram och tillbaka i detta men har inte tagit det så blodigt innan men det är helt klart intressant. För att ta en ny vändning nu kan jag iaf konstatera att jag nog inte har någon -112 från innan -65, har ni? Kanske bara är så enkelt ändå? 012 fram till -65 och då tillsammans med gf-länk. 112 från -65 och med bandvagnslänken. Hade varit enkelt! :)

Problemet med det är att nedan har jag två bilder. Den ena är en pp från -60 och den andra en 103 daterad till 1966.. Har en 112 daterad till -65 vilket då krånglar till det. Så övergångsperiod 65-66?
 

Bilagor

  • IMG_20190226_084411.jpg
    IMG_20190226_084411.jpg
    108.2 KB · Visningar: 12
  • IMG_20190226_084208.jpg
    IMG_20190226_084208.jpg
    122.6 KB · Visningar: 12

ConElPueblo

Panerai
Eftersom olika boetter och baklock passar varandra är det väl inte så konstigt om man i historien bytt en boett eller ett baklock när det blivit skadat utan att någon brytt sig? Det var ju ändå bruksur som inte kostade massa pengar. Troligtvis har även många klockor slaktats för delar etc? Tycker inte det låter konstigt alls, och jag tror inte man tidigare tänkte på att det blev "franken" utan man hittade bara en praktisk lösning...?

Men det er jo netop kunstigt, når vi taler om et baklock - har du lagt mærke til, hvor solidt det er? Det er ikke en del, der ofte går i stykker ved brug, ej heller noget som går itu ved uheld.

Når jeg tænker på 50'er Omegaer f.eks, så er der et enormt potentiale for at bytte baklock på tværs af referencer, men her er det heller ikke noget, som man ser ofte.

Nja att säga många var kanske en överdrift men jag ser DS-frankens/ihopbyggda/married hela tiden, gör inte du? Jag har själv bytt ut delar i DSar och parat ihop. De flesta har ju inte den kollen kanske heller så de köps och roteras. Det är mer en annan "möjlighet" för att inte utesluta eller säga definitivt men jag säger mig ju tro på att 112-boetten fick ny form vid en övergångsperiod så inga exakta årtal/månader kan sägas med säkerhet, men det förefaller mig troligt att bandvagnslänken och den "nya" boetten kom samtidigt.

Jo, jeg ser da put-togethers af og til, men det sker jo alle steder - og jeg har indtryk af, at det er ure, der er sat sammen for nyligt, ikke mens urene var relativt nye. Man anvender jo ikke tvivlsomme ure som reference, når man forsøger at etablere en tidslinje for udvikling o.a :)

Kunne du ikke vise nogle eksempler på boett-forskelle inden for den samme boett-reference?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sorry att jag e så fram och tillbaka i detta men har inte tagit det så blodigt innan men det är helt klart intressant. För att ta en ny vändning nu kan jag iaf konstatera att jag nog inte har någon -112 från innan -65, har ni? Kanske bara är så enkelt ändå? 012 fram till -65 och då tillsammans med gf-länk. 112 från -65 och med bandvagnslänken. Hade varit enkelt! :)

Problemet med det är att nedan har jag två bilder. Den ena är en pp från -60 och den andra en 103 daterad till 1966.. Har en 112 daterad till -65 vilket då krånglar till det. Så övergångsperiod 65-66?
Men mitt 112baklock ovan är väl ca 64? Även om nu boetten i övrigt är 012...

Hur som behöver vi nog massa bilder och tidiga 112or.
 

Fadershan

Patek
Men det er jo netop kunstigt, når vi taler om et baklock - har du lagt mærke til, hvor solidt det er? Det er ikke en del, der ofte går i stykker ved brug, ej heller noget som går itu ved uheld.

Når jeg tænker på 50'er Omegaer f.eks, så er der et enormt potentiale for at bytte baklock på tværs af referencer, men her er det heller ikke noget, som man ser ofte.



Jo, jeg ser da put-togethers af og til, men det sker jo alle steder - og jeg har indtryk af, at det er ure, der er sat sammen for nyligt, ikke mens urene var relativt nye. Man anvender jo ikke tvivlsomme ure som reference, når man forsøger at etablere en tidslinje for udvikling o.a :)

Kunne du ikke vise nogle eksempler på boett-forskelle inden for den samme boett-reference?
Jo jag önskar bara att jag satt med klockorna framför mig så hade det varit lättare att ta fram bilder :D Jag vet faktiskt inte vad jag tror själv just nu. Tycker det ser ut som skillnader inom 112 men vet inte ifall det då är 012 eller polerade exemplar. Det hade varit enklare om det bara vore så att det jag tror är tidiga 112 är i själva verket 012 och att det bara finns en 112-boett.

112 med något smalare bandhorn och fasningen går längre ut än på den nedan.
IMG_20180922_173025_589.jpg


112-boett med fetare bandhorn och ser ut att ha lite "kortare" fasning på bandhorn
IMG_20180902_203820_366.jpg

IMG_20180713_173006_069.jpg
IMG_20180713_173006_075.jpg

En 012 pp imo i bra skick
IMG_20180824_100216_234.jpg

Två till 012 pp
IMG_20180911_091448_462.jpg
IMG_20181005_110135_765.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190110_134204_942.jpg
    IMG_20190110_134204_942.jpg
    126.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_20190109_100646_329.jpg
    IMG_20190109_100646_329.jpg
    247.8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vi behöver väl nu bara kolla så många 112baklock daterade typ 64-65 som möjligt, och om de har en boett som liknar senare 112 eller 012?

Om majoriteten liknar senare 112 verkar det som att man bytte boett och ref samtidigt, och att min donator tex är en 012 med fel lock, men om majoriteten 112baklock från ca 64-65 har 012 likande boetter måste vi väl dra slutsatsen att man bytte ref innan boett?
 

ConElPueblo

Panerai
Vi behöver väl nu bara kolla så många 112baklock daterade typ 64-65 som möjligt, och om de har en boett som liknar senare 112 eller 012?

Om majoriteten liknar senare 112 verkar det som att man bytte boett och ref samtidigt, och att min donator tex är en 012 med fel lock, men om majoriteten 112baklock från ca 64-65 har 012 likande boetter måste vi väl dra slutsatsen att man bytte ref innan boett?

Den jeg viser er en 112 med et serienummer fra 1964... Boetten ligner mest en "rigtig" 112, omend der er forskelle. Boetten på din er en 012 - det er tydeligt at se på hornene.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Den jeg viser er en 112 med et serienummer fra 1964... Boetten ligner mest en "rigtig" 112, omend der er forskelle. Boetten på din er en 012 - det er tydeligt at se på hornene.
Ok. I så fall är allt frid och fröjd vad gäller min donator - korrekt boett för min Piepan (bortsett från baklock men ett sådant har jag ju).

Blir dock intressant att få mer bilder och info av @Fadershan mfl för att säkerställa teorin.
 

Fadershan

Patek
Ok. I så fall är allt frid och fröjd vad gäller min donator - korrekt boett för min Piepan (bortsett från baklock men ett sådant har jag ju).

Blir dock intressant att få mer bilder och info av @Fadershan mfl för att säkerställa teorin.
Jag har ju lagt massor med bilder ovan och jag tycker nog fortfarande att det finns olikheter inom 112-boetten om man jämför min svarta dykare med den silvriga tavlan t.ex. Men din som donator ser nog ut som det blir "rätt" med pp-baklock!
 
Topp